1 11 visningar

0 svar

Är det chans att hitta något nu när det är Maj?

Dicte Helmersson, svampkonsulent

4 maj 2017 kl. 08:40

Några typiska matsvampar som kan hittas under våren är vårmusseron och olika typer av toppmurkla. Men plocka inte stenmurkla, som numera klassas som giftsvamp. Se Livsmedelsverkets information:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/svamp/stenmurklan-giftig-aven-om-du-kokar-den

0

KNEjk

6 maj 2017 kl. 20:37

Ska du hitta vårmusseron eller toppmurkla ska du inte leta i skogen. Det du kan hitta i skogen är väl tallkotteskivling och grankotteskivling, men de är väldigt små och man får i regel plocka länge för att få ihop en användbar mängd.

0

Andreas Nilsson

6 maj 2017 kl. 23:24

Varför kan jag inte söka efter toppmurklor i skogen? Jag trodde att man kunde hitta toppmurklor på samma ställen där stenmurklorna växer, som på hyggen och traktorspår. Eller växer de på andra ställen?

0

KNEjk

7 maj 2017 kl. 14:25

My bad. Jo toppmurklan går även att hitta i skogen, men inte vårmusseron.

0

JanAUppsala

7 maj 2017 kl. 17:01

Man kan hitta mängder av vårmusseron i rätt typ av granskog och jag håller just nu på att planera en “vårmussegranskogsexkursion” och väntar bara på regn, massor av regn. 
Sen kommer ffa vissa granplanterade gamla betes- och åkermarker - i rätt ålder och på rätt underlag, med ”rätt skötsel” m.m. - att lysa i vitt och gulvitt!
Normalfuktiga vårar-försomrar brukar den allra första vårmusseskörden kunna tas hem 1-2 veckor in i maj - i år torde den vara kraftigt försenad.  Det är inte ens säkert att det alls blir någon vår-försommarskörd detta år. 
De senaste 40+ åren har jag torra vårar kunnat vattna vår trädgårdsgräsmatta för att säkert kunna skörda tidiga vårmusseroner - denna vår är den inte längre vår!

0

KNEjk

7 maj 2017 kl. 18:52

Oj okej. Det visste jag faktiskt inte! ☺ tvek om jag kommer hitta i skogen, för sur mark här på Tjörn. Har hittat 5-6 st i en gräsmatta än så länge.

0

JanAUppsala

8 maj 2017 kl. 09:54

...och tyvärr tycks inte heller “så många” svampboksförfattare veta om det!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?