0 3589 visningar

4 svar

Vad är det för svamp?

Frollan

20 maj 2017 kl. 10:49

Hej!

Det har nyligen börjat växa svamp i en av mina krukväxter här hemma. Har ni någon koll på vad det skulle kunna vara för svamp och varför den har börjat växa just här?

0

Frollan

20 maj 2017 kl. 11:42

Efter lite sökande på internet fick jag fram att det kan vara gul veckskivling. Kan det stämma?

0

Michael Krikorev

20 maj 2017 kl. 13:10

Ja, visst är det är gul veckskivling. Det är en av våra vanligaste skivlingar i blomjord/blomkrukor inomhus, och är såvitt jag vet ofarlig för växten.

0

Sporer från Gul veckskivling?

Åsa

19 mar 2019 kl. 18:43

Hej, efter att ha tittat på tidigare inlägg här så har jag kommit fram till att det växer gul veckskivling i krukan till vår guldpalm. Nu är frågan om det kommer sporer eller dylikt från svampen så att man ej bör ha den inomhus? Har en 3åring och en 6månaders bebis som jag är lite oroliga för.

0

JanAUppsala

20 mar 2019 kl. 10:41

Veckskivlingarna är inte helt ogiftiga, vilket du lätt kan Googla dig fram till.  Treåringen bör således INTE äta svamparna. Att titta på dem är dock ofarligt! Minstingen är väl ännu för liten för att nå riskzonen och det är ofta möjligt att placera krukorna o- eller åtminstone svårtillgängligt för mycket små barn.
Svampsporer har du nog ganska gott om i luften, med eller utan krukväxter i huset. Också utomhus finns en eller annan spor!
En mycket enkel, tråkig säkerhetsåtgärd är att alltid plocka bort ”svamparna”/fruktkropparna så snart de visar sig!  Svampen finns oftast fortfarande kvar i krukan!               
Här finns en artikel om den gula veckskivlingen https://www.svampar.se/smf/smt/SMT_2009_2.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?