1 990 visningar

2 svar

Är detta toppmurkla?

Ulrik

25 maj 2017 kl. 22:21

Hej

Jag har i höstas lagt ut bark i en av mina rabatter och nu på våren har det dykt upp konstiga svampar som jag inte känner igen. När jag har börjat leta efter information så verkar de stämma överens med toppmurklor. Är det någon som har bra koll på hur toppmurklor skall se ut? Stämmer dessa svampar med toppmurklor?

Jag bor i Skåne, strax utanför Lund. Miljön som de väste i är en blandning av bark- och lövtäckt lerjord i en nygjord rabatt.

1

Michael Krikorev

25 maj 2017 kl. 22:55

Ja, visst är det någon av toppmurkla. Numera vet vi att det vi tidigare kallat “toppmurkla” består av ett komplex med flera närstående arter. Vi har fortfarande dålig koll på exakt vilka arter vi har i landet och vad de ska heta, men alla arter i gruppen anses ätliga. Glöm inte bort att de bör tillagas ordentlig med upphettning (stekning/kokning) i minst 10 min. Eventuellt kokvatten behöver inte kastas bort, men svamparna ska tillagas ordentligt och bör inte ätas råa.

http://svampguiden.com/art/visa/morchella_elata

1

Ulrik

28 maj 2017 kl. 21:15

Ok, tack för hjälpen! Jag har nu torkat dem i svamptorken och lagt dem i en lufttät burk så jag kan använda dem i en sås (dvs tillaga dem länge) till hösten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?