3 5327 visningar

10 svar

Svart trumpet eller grå kantarell?

Niklas Östergötland

25 sep 2017 kl. 20:52

Hittade till min glädje Svart Trumpetsvamp idag, vilket jag inte plockat på länge. Men när jag kom hem blev jag tveksam, är det kanske grå kantarell? I alla fall de äldre exemplaren har ju en del åsar… Tacksam för hjälp! Vill inte plocka de grå kantarellerna, men det är ju synd att missa trumpeter. Plockad i norra Östergötland.

0

Michael Krikorev

25 sep 2017 kl. 21:20

Jag skulle tro att det är svart trumpetsvamp snarare än grå kantarell, men helt säkert är svårt att säga utan en närmare titt i mikroskopet.

Grå kantarell brukar ha tydliga och grenade åsar på undersidan i likhet med trattkantarellens åsar, medan svart trumpetsvamp har slät eller rynkad utsida/undersida. Och hatten hos grå kantarell brukar inte ha så bred hålighet/trumpet som din bild visar. Onekligen mycket rynkade exemplar av svart trumpetsvamp, om det nu är den…

0

JanAUppsala

25 sep 2017 kl. 21:50

Har aldrig sett något liknande under mina 76 år i svampskogen. Dessa är ju inte heller svarta längst ner på foten…

0

Niklas Östergötland

25 sep 2017 kl. 22:18

Tack Michael! Kan ett smakprov avgöra? Har ingen aning om hur grå kantarell smakar. Men spontant känns det som att de borde vara mycket lika i smaken, så det kanske blir svårt… Med andra ord; slänga på torken under namnet svart trumpetsvamp (precis som gul trumpetsvamp etiketteras trattkantarell här :) ) ? Synd att inte ta vara på oavsett sort nu när det ändå är plockat.

0

Jonet

26 sep 2017 kl. 10:31

Jag vill nog ha det till grå kantarell…tycker att åsarna är för tydliga för att vara svart trumpet och foten stämmer bättre med grå kantarell. Hade varit intressant med mikroskopering.

2

stefan j

26 sep 2017 kl. 15:01

Det där är “brun trumpetsvamp” Craterellus caeruleofuscus.

0

Niklas Östergötland

26 sep 2017 kl. 21:10

Brun trumpetsvamp… ja, varför inte. Helt ny sort för mig, men hittade ett annat inlägg om liknande svampar här på Svampguiden som antogs vara brun trumpet. En rynkig, ljusare variant på svart trumpet. Undra om det är en egen art eller inom artvariationen?

0

Jonet

27 sep 2017 kl. 09:36

Brun trumpetsvamp verkar stämma bra, hade helt glömt bort den…

0

Michael Krikorev

27 sep 2017 kl. 12:19

Stefan, det är en amerikansk art men uppgiven bl.a. från Finland. Känner du till några studier med molekylära data som innefattar även svenska eller nordiska kollekter?

Vore intressant att läsa mer, och ta reda på om vi verkligen har den arten i landet.

1

bra svar

Stefan J

27 sep 2017 kl. 20:12

Den här svampen har under kanske 15-20 år gått under olika namn i Finland utan att någon riktigt vetat vilken art det är fråga om. Först 2014 publicerade Ilkka Kytövuori den i en bok om signalarter för värdefulla skogar. En sådan bok är inte bra för metodutläggningar, så det sägs inget desto mer om hur den är identifierad till just C. caeruleofuscus. Jag har hört storyn men jag kommer inte ihåg några detaljer längre. I samma bok beskriver han också två nya arter där det framgår att DNA använts för att skilja dem från andra liknande arter.

Kytövuori är inte känd för att publicera innan det han har att säga står på fast grund. Så jag jag tror inte det finns något tvivel om att typstudier och DNA har använts för att fastslå namnet men jag har ingen publikation att hänvisa till.

Jag kommer på rak arm inte på ett enda fall där något av Kytövuoris nya svampnamn i efterskott skulle ha omvärderats till något annat äldre namn. Enda fallet där någon art bytt namn är Tricholoma nauseosum som senare konserverades till det yngre T. matsutake.

Det är den här boken där gäller:
https://www.luomus.fi/fi/kirjat#Sienetjametsienluontoarvot

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?