0 723 visningar

7 svar

Nybörjare

Mijan

25 sep 2017 kl. 21:34

Hej, har tagit hem lite svamp för att lära mig mer i denna djungel:) tycker att informationen i böcker och på forum är lite skiftande. Så tänkte be om eran hjälp. Bifogar några bilder på svampar som jag är osäker på.
Jag trodde att en av svampen var fjällskivling, men närmare titt så är det väl inte det?
Gulkremla antar jag de andra är, men verkar vara Lätt att blanda ihop.
Sen har vi en tegelsopp som enligt min bok av Pelle H man kan äta, men enligt forum är det Nej. Vad gäller!
Tacksam för hjälp!
Bor i östra Skåne.

0

Michael Krikorev

25 sep 2017 kl. 22:44

Rodnande fjällskivling på de två första bilderna (ej matsvamp)
Senapskremla är troligt på sista bilden (ej matsvamp).

0

Mijan

26 sep 2017 kl. 07:29

Ok, tack! Hur f ser en guldkremla ut då?:)
Ser absolut ingen skillnad på det jag plockat och en guldkremla.

0

Mijan

26 sep 2017 kl. 07:37

Förlåt, gulkremla. Autocorrect

0

emmas

26 sep 2017 kl. 09:37

Jag tror inte den är en gulkremla, gulkremla är knallgul http://svampguiden.com/art/visa/russula_claroflava.
Ser mer ut som kant- eller vin kremla, dina kremla har lite orange, brun gul.

0

Mijan

26 sep 2017 kl. 13:31

Ska ju aldrig plocka gulkremla igen för ser ingen som helst skillnad på de svamparna jag plockade och det man kan förväxla med. Farligt med svampplockning

0

ny upptäckt i trädgården Järfälla

Annika Rohito

26 sep 2017 kl. 14:44

Jag har i år upptäckt en svamp kanten av grusgången. Det ser ut som en “albino-murkla” dryga dm hög.
Vad kan detta vara?

0

Sabina

26 sep 2017 kl. 20:14

Vad är detta för svamp? Hittade den i Vaggeryd. Växer under en gammal, stor gran. Drt är en ring på den som inte syns på bilden

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?