0 1624 visningar

5 svar

Nybörjarfråga - vad för soppar har jag plockat?

Anne

25 sep 2017 kl. 22:21

Hej, vad glad jag är för att jag hittade hit!
Jag har just börjat plocka svamp i Värmdö/Nacka traken utanför Stockholm. Trodde det skulle vara lätt att börja med enkel sopp men hur jag än tittar lyckas jag inte identifiera dessa soppar.  Någon är sandsopp men kan det vara grynsopp också och till och med smörsopp? De är så lika men ändå olika…:)
Bild 1 Plockade på äng med sandig mark intill småtallar. Växte i mängder.
Bild 2 och 3 Plockade i tall och lövskog både intill stigen och en bit in i gles skog med gräs och lav.
Det luktar “starkt” och kryddigt i köket när jag håller på med svampen.

0

Jonet

26 sep 2017 kl. 10:02

Bild ett ser ut som grynsopp, ev någon smörsopp men eftersom fötterna saknas på flera av svamparna kan man inte se om de har någon ring. Bild två är örsopp och bild tre ser ut att vara sandsopp (blånar den i snittytor och om du trycker på porlagret?)

0

Anne

26 sep 2017 kl. 20:45

Tusen tack för ditt svar! Det är klurigt som nybörjare då det är svårt att passa in sopparna i korgen mot bilder. Förstår att det finns variationer….
Inga ringar på någon av mina svampar, betyder det att det inte är smörsopp eller kan den försvinna? Undrar också över grynsopp som på bilder har droppar på undersidan hatten, mina har det inte men annars tyckte jag att det var den som överensstämde bäst. När har de dropparna?
Hur är det med örsvamp….är det någon som äter den? Hur tillagar ni den isåfall? På vissa ställen står det att den är oätlig.

0

Jonet

27 sep 2017 kl. 09:54

Ringen kan försvinna men man brukar kunna se lite rester av den så då är det grynsopp… Dropparna är bara på riktigt unga exemplar. Har själv inte provat örsopp men har läst att andra tycker den är god och att den blir godast om man torkar den först.

0

Petrad

27 sep 2017 kl. 11:31

Hej. E riktigt nyfiken på om din örsopp blev rosa/lila vid tillagning? Själv plockat vad jag tror e örsopp, den blev helt lila i pannan.

0

Anne

27 sep 2017 kl. 19:39

Aha, då vet jag om dropparna! Tack!
Har inte tillagat dem utan satsar på torkning av både grynsopp och örsopp då det höjer smaken vad jag förstår. Lila…hm…Kanske någon kunnig kan berätta mer om det fenomenet…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?