0 3412 visningar

14 svar

Är svampen farlig för trädet?

Alexandra

16 okt 2017 kl. 13:59

Hej! Vi har svamp på två träd, i södra Skåne.
I mina ögon ser det ut som samma svamp. Kan det vara farligt för träden, en ask och en robinia?

0

mumrik

16 okt 2017 kl. 14:29

Det ser ut som en honungsskivling. Så ja, trädet är nog dömt, tyvärr.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN67-5/VSN67-5D.HTM

0

mumrik

16 okt 2017 kl. 14:35

*träden* är nog *dömda*

0

C-M Bratt

16 okt 2017 kl. 15:49

Nej det är Fjällig tofsskivling.
Inte farlig för träden.

0

mumrik

16 okt 2017 kl. 15:59

Jaha, ger mig direkt. Inte första gången jag tar fel på dem på bilder ovanifrån.

0

SvenD

16 okt 2017 kl. 16:41

Du är inte ensam, Mumrik! Här fjälliga tofsskivlingar som jag hittade häromdan. Var först säker på att det var honungsskivlingar - men icke!

0

mumrik

16 okt 2017 kl. 17:05

Den där hade jag också tagit för honungsskivling. När de har såna där små fjäll är det lätt hänt. I böckerna står det att fjällen är bruna på tofs och vita eller svarta på honungskivlingen, men det tycker inte jag är så himla tydligt.

Nåja, bara att gratulera Alexandra. :-)

Fast jag blir lite orolig för jag dömde förra veckan ut ett äppelträd i en mig närstående trädgård. Nu grubblar jag på om jag tittade ordentligt. Jag brände upp svampkropparna i kakelugnen, men det kanske hinner titta upp nån mer innan vintern.

0

JanAUppsala

16 okt 2017 kl. 19:35

...och tofsskivlingarna äter oxå upp träden!

0

mumrik

18 okt 2017 kl. 23:58

Nu har jag blivit fruktansvärt osäker på detta. Hittade några gamla ex bakom trädet jag pratade om. Vad skulle du/ni säga att detta är? Och ursäkta för pissiga mobilbilder.

0

JanAUppsala

19 okt 2017 kl. 04:32

Fjällig fot, fjällig tofs!

0

mumrik

19 okt 2017 kl. 13:21

Är det det man tar den på? Men honungsskivling kan ju också ha fjällig fot, eller fnasig som det står här på svampguiden.

I så fall har jag nog tagit fel många gånger. Den här kraken är ju mer fnasig än fjällig på hatten också. Jag har förväntat mig rejäla, utåtstående fjäll på tofsskivlingen, så som den tydligen bara ibland har.

Tack för hjälpen! Jag ska börja sama foton på såna här så ska ni få förklara för mig sen varför den är det ena eller andra. Jag kan uppenbarligen inte skilja dem åt - om de inte har rejäla fjäll.

0

MihTo

20 okt 2017 kl. 21:15

Tack Mumrik, det kan vara brea även för andra stt se.

/Mihai

0

mumrik

20 okt 2017 kl. 23:43

Var så lite så. Kan ju tillägga att jag pudlat till trädägaren också. ;-)

0

Frida h

12 aug 2021 kl. 17:44

Äppelträd i mig trädgård i solna

0

Jan A Uppsala

12 aug 2021 kl. 19:29

Ja.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?