0 6397 visningar

25 svar

Är det Turkey tail

Jeannie

31 okt 2017 kl. 14:09

jag hittadr den I nacka utanför Stockholm. I skog med ekar och hassel. Växte under en död ek.

0

Michael Krikorev

31 okt 2017 kl. 15:52

Nej, det är svartöra, Auricularia mesenterica.

0

JanAUppsala

31 okt 2017 kl. 17:54

Jag skulle vilja se undersidan!

0

Michael Krikorev

31 okt 2017 kl. 21:07

Undersidan syns till vänster på bild nr. 2, om man zoomar lite :-)

0

JanAUppsala

31 okt 2017 kl. 21:12

Snyggt, jag är så gammal, dum och o- eller nyutrustad så jag vet inte ens hur man gör…

0

mumrik

1 nov 2017 kl. 08:30

Man kan börja med att titta på bilden i eget fönster så får man den (för det mesta) i högre upplösning.
http://svampguiden.com/uploads/forum/2017/2017-10-31_p6x8kwg.JPG

Högerklicka på bilden och se om du får upp nåt val som View Image, Copy Image URL eller liknande.

0

Jeannie

2 nov 2017 kl. 21:32

Tackar för snabba svar, kan man hitta Turkey tail i mälardalen?
Hlsningar /Jeannie

0

Jeannie

2 nov 2017 kl. 21:41

Går svartöra att äta eller använda tillnågot?
Hälsningar /Jeannie

0

Joachim Krumlinde

2 nov 2017 kl. 21:56

Turkey tail är så vitt jag förstår sidenticka (Trametes versicolor) och den finns säkert i Mälardalen. Den är mycket vanlig i Skåne fast då växer den mest på bok. Men den går på de flesta lövträd. - Svartöra tror jag inte kan användas till någonting.

0

Jeannie

2 nov 2017 kl. 22:24

ok! tackar så mycket då får man ta sig en resa dit:)

Hälsninga/ Jeannie

0

Phalagorn

5 nov 2017 kl. 01:11

Jennie, jag hittar massor av sidenticka - Trametes versicolor / ”Turkey tail” runt om i Skåne.

0

Phalagorn

5 nov 2017 kl. 01:12

Fler bilder. :)

0

Phalagorn

5 nov 2017 kl. 01:17

Plockade, på tork i ugnen och färdigtorkade i glasburk, redo att göras te på. ;)

0

mumrik

5 nov 2017 kl. 03:24

Vad fina! Är teet gott eller är det nån hälsogrej?

0

Phalagorn

5 nov 2017 kl. 19:46

Mumrik, om du gillar te av sprängticka/chaga så faller nog sidenticka dig även i smaken, smakar något mer svamp och något mindre trä än chaga. Sidentickan har flera medicinska egenskaper likt många andra arter av trädsvampar och kan drickas som hälsote.

0

Jeannie

5 nov 2017 kl. 23:12

Fantastiskt! Kan man fortfarande hittar dom i december?
Hälsningar
Jeannie

0

Phalagorn

6 nov 2017 kl. 11:20

Jadå, de går fortfarande att hitta i december. Flera arter av Trametes i Sverige är användbara som hälsote. Sidenticka - T. versicolor, zonticka - T. ochracea, borsticka - T. hirsuta, sammetsticka - T. pubescens. Sen finns det andra tickor med som man också kan göra hälsote på, jag har bl.a.  plockat fnöskticka, björkticka, klibbticka, plattticka.

0

Jeannie

6 nov 2017 kl. 23:12

Strålande! Får försöka hinna med än vända till
Skåne och se om jag hittar några tickor!
Hälsningar
Jeannie

0

mumrik

7 nov 2017 kl. 02:15

Nä, jag har aldrig druckit något svampte. Men det vore ju kul att prova.

0

Phalagorn

7 nov 2017 kl. 10:13

Jennie, du behöver inte åka hela vägen ner till Skåne för att hitta tickor. Sidentickan som du letar efter finns i Mälardalen. Svartöra kan också användas som hälsote.

0

Phalagorn

7 nov 2017 kl. 10:17

mumrik, du borde verkligen prova avnjuta en kopp te på valfri ticka. Bara att gå ut i skogen och leta. ;)

0

mumrik

7 nov 2017 kl. 12:06

Får ta reda lite på om de effekterna först.

1

Jeannie

7 nov 2017 kl. 17:08

Hej Phalagorn

Jag gick tillbaka och plockade svartöran. Jag kommer att torka de för att prova att hälsote senare. Tack för tipset. Hittills har jag inte hittat sidenticka här i Mälardalen men jag fortsätter leta.
Häls Jeannie

0

Tobias

11 nov 2017 kl. 20:43

Är det någon kunnig som vet hur långt norrut man kan hitta dessa?
Bor i värmland och är på jakt efter dessa och andra tickor för de medicinska egenskaperna.
dom flesta tickor verkar besitta dessa. Men finns det någon giftig ticka som man absolut bör akta sig för?
MVH

0

Phalagorn

15 nov 2017 kl. 16:24

Tobias, jag antar att det är sidenticka du söker? Här är karta över utbredningsområde. https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/6191/obskarta

Den enda kända giftiga ticka som brukar nämnas är Lysticka - Hapalopilus rutilans.

0

mumrik

15 nov 2017 kl. 23:36

Men kan det inte vara för att man helt enkelt inte undersökt giftigheten? Är väl inte jättevanligt att knapra ticka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?