0 1122 visningar

3 svar

Svårdefinierad Mandelriska

Robertgorosch

16 nov 2017 kl. 23:00

Hej, har läst följande tråd och tittat på de bilder jag tog på ett gäng svampar som jag hittade för någon månad sen. Har sen dess inte blivit klok på om dessa var mandelriskor eller rävriskor. Av att döma från era tidigare redogörelser skulle jag gissa att det är rävriskor och kanske ett par mandelriskor.

De luktade snarare bittermandel starkt än skaldjur. De blödde kraftigt vit saft från att jag skar av dem - mestadels i skivorna. De blev dock inte bruna vid tummning i skivorna. Vissa hade grova stammar som gick ned gradvis på stammen. Andra slutade tvärt som de bilder på rävriskor jag sett. Hatten hade en sammetsluden känsla och svampen var i regel mycket fast.

Kan det ha varit en blandning? De växte i stort tillsammans…

Tacksam för svar ☺

0

Jonet

17 nov 2017 kl. 10:18

Jag kan inte se några mandelriskor på bilden

1

Nonne

21 nov 2017 kl. 08:44

De liknar inte mandelriskor. Mandelriskor blir bruna där de har gått sönder. Man blir brun på fingrarna efter att ha gjort vid dem och det bruna (torkad mjölksaft) är svårt att få bort. De har ofta torrsprickor uppe på hatten. De är tunga och massiva. Doften av mjölksaften är mkt speciell och stark och man känner den även om man bara har en enda mandelriska i korgen (man behöver alltså inte lukta närmare på svampen för att känna doften hela svampturen igenom). Jag tycker inte att den luktar sill alls. Mjölksaftens smak är sötaktig. Jag har slutat skära av de jordiga fötterna i skogen pga den ymniga mjölksaften som fläckar ned allt i sin väg - men torrare exemplar kan ibland knappt läcka ngn saft alls.

Färgen på dina ex är inte rätt. Mandelriskor har en mer distinkt orange färg som kan slå över i brunt. Ärligt talat tror jag att när du hittar din första mandelriska så kommer du att veta vad det är. De är omisskänneliga, men det vet man givetvis inte förrän man har hittat några.

0

Michael Krikorev

25 nov 2017 kl. 17:13

Det är troligen rävriska, Lactarius fulvissimus du har plockat: http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_fulvissimus

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?