1 1193 visningar

5 svar

Svart trumpetsvamp

JanP

30 mar 2018 kl. 21:14

Jag har alltid varit en “kantarell plockare” men ifjol gick jag i pension och bestämde mig för hitta något nytt. Fick tipset om svart trumpetsvamp. Bor i Kristianstads trakten och letade överallt men tyvärr. Hittade massor av svamp men tyvärr inga svarta. Jag förstår.att man inte lämnar ut sina ställen, men ett litet tips om var jag geografisk bör söka eller vilken typ av terräng de växer i.

1

HLilja

30 mar 2018 kl. 21:59

Jag har hört att man ska leta där det växer blåsippor på våren. Det stämmer med ett av mina två ställen. Sedan lär de trivas där det finns ek och hassel, och där det är lite kuperat och stenigt. Det stämmer med båda mina ställen. Men jag har för mig att jag läst om andra miljöer också där de kan finnas men minns ej vilka.

0

Andreas-Nilsson26

31 mar 2018 kl. 13:11

De kan också vissa gånger växa i mossig och örtrik granskog, där det även där ibland kan vara inslag av hassel.

0

LL

14 apr 2018 kl. 09:19

Bege dig till Drakamöllan (skogen till vänster innan parkeringen) så kan du nog hitta några stycken om du har tur. Ganska kuperat och “vildvuxet” dock, så inga finkläder :D Hittat några där :)

Annars skulle jag nog tipsa om skogarna mellan Tollarp och Brösarp, kan dock inte säga att jag hittat några där… men inte kollat så mycket heller.
Lycka till :)

0

Joachim Krumlinde

15 apr 2018 kl. 08:38

I Skåne växer den gärna i bokskog men är - liksom trattkantarell - ofta mycket svår att upptäcka bland alla vissna boklöv som finns på marken på senhösten.

0

Emely83

26 apr 2018 kl. 14:20

Hej, jag hittade en del svarta trumpetsvampar på ivö nära grottan för ett par år sedan. Åk dit vet jag :-) Hur miljön runt om var minns jag ej men det var i augusti iaf.
Lycka till när säsongen börjar :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?