0 3072 visningar

10 svar

Är det här en svavelticka?

Miranda

6 aug 2018 kl. 18:51

Jag var ute i skogen i Skåne idag och hittade den här svampen på vad som ser ut att vara en gammal, fälld ek. Är det en svavelticka?

Jag är en novis på det här med svampplockning så all hjälp är uppskattad!

(Den är något mer ljusgul i verkligheten)

0

HLilja

6 aug 2018 kl. 20:17

Jag känner mig tveksam, dels brukar svaveltickan inte vara såpass blek till färgen utan mer intensivt gul till gulorange, och dels är den en parasit som växer på levande (löv)träd. Fast jag tror den undantagsvis kan förekomma även på död ved och angående färgen så är svamp generellt sett mycket variabel i färgerna beroende på torka/väta. Med tanke på  det torra vädret som varit kanske det ändå skulle kunna vara ett ovanligt blekt exemplar av svavelticka… svårt att vara säker. Är den mjuk? Ung svavelticka är mycket mjuk och saftig (fast antagligen torrare vid torka…)

0

Miranda

6 aug 2018 kl. 20:58

Tyckte också att den var ovanligt blek men kunde inte hitta något om eventuella förväxlingssvampar. Finns det några tickor som till utseendet liknar svaveltickor men vars färg är ljusare?

Den var väldigt mjuk och saftig och kändes som ett ungt exemplar.

0

HLilja

6 aug 2018 kl. 21:39

Svavelticka kan jag (om jag ser den i verkligheten, känner lukten mm) men tyvärr kan jag inte tillräckligt mycket om tickor så jag kan svara på ifall det finns de som är lika fast blekare. Förväxla svamp kan man dock i stort sett alltid göra…man ska aldrig chansa och äta den om man inte är helt säker. Hoppas någon som kan mer kan svara bättre på din fråga. Det bästa är om du skulle ha någon svampkunnig i din närhet som du kan visa den för.

0

Miranda

6 aug 2018 kl. 21:48

Ja, uppenbarligen finns det 300 arter tickor i Sverige så osäkerheten är nog stor. Tack för hjälpen! Tyvärr känner jag väldigt få svampplockare, så jag kansle får hålla mig till stensopp ett tag till.

Jag tog en ny bild nu där färgen kom fram lite bättre. Den är väldigt fuktig och ljust gul.

0

HLilja

6 aug 2018 kl. 22:06

På den bilden ser det då verkligen ut som svavelticka, fast lite blek. Svaveltickan har en påtagligt syrlig smak, ta en bit rå svamp, tugga och spotta ut. Om du dessutom provar att steka den ska svaveltickan ändra färg och bli rosa (fast det kan vara rosa/gula färgskiftningar, ingen jämt färg) Stämmer båda de sakerna borde det vara den svampen.

0

mumrik

7 aug 2018 kl. 04:50

Nu blir jag nyfriken då jag tycker tickor är en svår grupp. Vilka karakteristika gör att ni tror/överväger att det är svavelticka? Själv var jag osäker fast den jag hittade hade rätt färg.

0

HLilja

7 aug 2018 kl. 08:22

I huvudsak att den är så mjuk o saftig i kombination med att den är gul, om än blek, men jag gissar som sagt att det torra vädret spelar in. Och att det helt enkelt bara ser ut som en svavelticka på det andra fotot, men det är jättesvårt när man inte ser den i verkligheten. Men jag är inte expert på området. Och jag tycker fortfarande att den hade lite “fel” växtplats eftersom den växte på död ved och inte levande. Jag kanske har uttryckt mig så att jag låter mer säker än jag är saken, tidigare i tråden,... Jag menar inte att man ska se det som ett bevis om den blir rosa vid stekning och att det då är fritt fram att äta den, jag kan för lite om andra tickor för att kunna säga det, menar bara att det talar för att det kan vara den. Vill fortfarande poängtera att man ska vara helt säker innan man äter någon svamp.

0

JanAUppsala

7 aug 2018 kl. 11:06

Det är visserligen mindre vanligt att svaveltickan växer på död ved, men det förekommer. Har själv sett den på bl.a. död asp, sälg, rönn och ek. På bilden ser den väl ut att bo på en ekstubbe - och då blir det ännu mindre konstigt…
Din skörd ser ung och mjäll ut och bör kunna smaka “chicken of the wood”! Googla på det så får du recept!

0

mumrik

7 aug 2018 kl. 17:19

Tack HLilja. Saftigheten var en bra grej. Jag är jättedålig på att komma på den typen av saker själv.

0

Miranda

7 aug 2018 kl. 17:30

Jag bröt av en bit igår och smakade på den. Den var mycket riktigt syrlig. Ska testa att steka svampen idag. Uppdatering kommer då.

Tack för all er hjälp! Jag blev väldigt nyfiken på svavelticka för ett tag sedan då jag läste att den kunde användas som kycklingsubstitut. Om den blir rosa vid stekning ska jag allt googla fram något recept :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?