0 1968 visningar

9 svar

Blek ostronmussling?

Ulrika

8 okt 2018 kl. 14:51

Kan detta vara blek ostronmussling? Växte på ett fallet lövträd i Bohuslän. Hittades idag

0

JanAUppsala

8 okt 2018 kl. 16:11

Det är mycket troligt.  Är den god att lukta på och smakar gott, så tycker jag du kan laga till den och äta!

0

Eva W

8 okt 2018 kl. 23:37

Dette er öronmussling.  Pleurocybella porrigens
Det var tidligere Bohusläns lansdkapssvamp

0

JanAUppsala

9 okt 2018 kl. 08:46

Tillåter mig betvivla öronmussling, betydligt mer lik blek ostronmussling…

0

HLilja

9 okt 2018 kl. 09:38

Substratet talar snarare för blek ostronmussling, även om jag nog också tycker det mer liknar öronmussling. Den senare växer ju på gran, har åtminstone aldrig hört eller lagt märke till att den förekommer även på lövträd.

0

JanAUppsala

9 okt 2018 kl. 10:01

Jag anser att allt talar för blek ostronmussling!

0

Eva W

9 okt 2018 kl. 12:23

Om du er helt sikker på at det er gran..?
Ellers er det mangel på stilk, form på hatt, de tynne og tette skiver, blankhet, og et svakt loddent preg på hatt nær basis. Att flere eks vokser fra samme basis. Så typisk öronmussling.
Så får du kjenne om den er brosk-artad og nesten ikke har kjøtt, når du deler den.

0

JanAUppsala

9 okt 2018 kl. 12:30

Ett fallet lövträd brukar inte bli en gran..

0

Ulrika

9 okt 2018 kl. 17:04

Tack för svaren!! Spännande. Har fortfarande kvar svampen och tänkte ta mig en tur till skogen imorgon med. Kan gå förbi igen och kika där svampen växer, ngt särskilt att kolla efter för att artbestämma?

0

...

8 okt 2019 kl. 08:51

Jag tror att det är en öronmussling, den har tunnare kött ock är blekare än blek ostronmussling

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?