0 1013 visningar

7 svar

Kremlor?

Sophie

14 okt 2018 kl. 18:15

Skåne, blandskog (tall, gran,björk,bok).
Håller på att lära mig kremlor. Har inte tagit med dem hem, är för osäker ännu. Den lila luktade “gott”, den gulröda var för angripen för att jag skulle ens lukta på den.
Min gissning är att den gulröda är en tegelkremla och den lila möjligen vinkremla, men den ska inte finnas i Skåne enligt min svampbok…

0

Sophie

14 okt 2018 kl. 18:17

Bild

0

Sophie

14 okt 2018 kl. 18:22

Den lila

0

Sophie

14 okt 2018 kl. 18:23

Den lila från sidan

0

JanAUppsala

14 okt 2018 kl. 18:36

Ser bara två bilder på en kremla med mlm rosa hatt och skadad, grånande fot, det senare en egenskap hos tegelkremlan. Tegelkremlans hatt är tydligt GULröd.
Vinkremlan finns allt i Skåne, men är betydligt mindre vanlig än några landskap “uppåt”.

0

JanAUppsala

14 okt 2018 kl. 18:42

Den “nya” vill jag inte gissa på utan det får ngn annan göra. Men jag föreslår att du smakar på en nypa av skivorna. Är smaken mild och god så är kremlan god.   
OBS! Detta gäller bara kremlor!

0

Michael Krikorev

14 okt 2018 kl. 21:56

De två första är mycket riktigt tegelkremla.

De två andra “lila” är inte vinkremla, och inte heller någon av de andra matkremlorna.

0

Joachim Krumlinde

14 okt 2018 kl. 22:02

Byt svampbpok. Vinkremla finns visst i Skåne. Sedan är det en annan sak att det inte är vinkremla på dina bilder, vilket redan påpekats. Väldigt många svenska svampböcker påstår saker om Skåne som inte är rätt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?