0 886 visningar

11 svar

Jag har ingen aning?

lalsweden

16 okt 2018 kl. 01:01

Jag har ingen aning?
Nej, inte om vad detta är, för svamp?

Hittade i tallskog (yngre, ca 20-25 år gammal/ung, skog), där också fanns sillkremlor, i går, den 15/10.

Svamparna med (?) såg mera gröna ut i skogens dunkel, än vad som syns på foton. Hatt; grön (mjukt och rätt så ljust grön) mot kanten, övergående mera mot brunt (brun inblandning) mot mitten av hatten. Skivor täta, vita, urnupna mot övergång till hatt. Fot vit, som vid skrapning inte ändrar färg.
Någon doft kändes inte, vid plockning. Doft ca 6 timmar senare fortfarande mycket neutral. Svampkött fast i konsistens.

Se i övrigt foton.

Mvh/L

0

JanAUppsala

16 okt 2018 kl. 09:32

Förr i världen brukade jag säga att “är det inget annat så är det en såpmusseron”. Ofta stämde det!

0

lalsweden

16 okt 2018 kl. 20:05

Hej Jan.

Ja, jag har sett att Du bjuder, på mycken svampkunskap!

Jag postade för någon tid sedan foton på något, som kom frams till, var såpmusseron.

De aktuella svamparna är närapå lysande gröna (vid plock), mycket mera än vad som framgår från dessa foton. Om Du tänker Dig pistagegrön, och gör den färgen varmare (men inte varm), då har Du det intryck färgen gav mig (vid plock). Den här svampen är vidare mycket, mycket fast i köttet, betydligt fastare än såpmusseron, samt kraftigare till sin byggnad. Ja, än vad “mina såpmusseroner” var. Jag bifogar ett (tyvärr dåligt) foto, på “mina” såpmusseroner. De är mera i färg mot grått som mot centrum stöter mot brunt, samt “lättare” till byggnaden. Men, ja, i övrigt lika aktuellt omfrågat (?).

Jag försöker f.n. sätta mig in i riskornas förtrollande värld, och vill så kopiera Ditt ommäle om såpmusseronen - “är det ingen annan riska, så är det (nog) en skogsriska”. Nej, inte vår aktuella svamp. Men känslan blir, när jag studerar riskor andra än blod-, skägg-, mjölk-, att övriga, som inte är svarta, eller har klar saft - alltså de som blir kvar när man tar bort dem man kan identifiera som antingen “giftig/oätlig”, eller “känd”, helt enkelt blir “skogsriska”.

Och, som syns är dessa skogsriskor (candy caps, milk caps, lactarius) av olika form, intressanta att prova som krydda, till annan svamp - jmf. t.ex. pepparriska - jag tänkte mig prova att ta en gnutta pepparriska i.st.f peppar, vid tillagning av lämpad svamp. Ja, att använda riskan som krydda.

Nå, vad aktuell omfrågad svamp än är, så är det (förmodligen), ingen skogsriska.

L

0

mumrik

17 okt 2018 kl. 12:00

Du säger att det är en riska. Så vad har den i så fall för färg på mjölksaften och vad smakar den?

Det är bättre om du startar en ny tråd för nya frågor. Läs den inramade sektionen alldeles ovanför textarean du skriver inlägget i.

0

Michael Krikorev

17 okt 2018 kl. 15:11

Det är riddarmusseron, Tricholoma equestre, på de första två bilderna i inlägget.

0

JanAUppsala

17 okt 2018 kl. 16:04

Betvivlar att det är riddarmusseron, en av mina favoriter…

0

Michael Krikorev

17 okt 2018 kl. 18:49

OK, jag ändrar mitt påstående till “troligen” riddarmusseron, om den är mild i smaken. Om den är besk/bitter så är det bitter riddarmusseron, Tricholoma aestuans.

Bilderna har mycket blåstick, så de kommer här igen med bättre justerad vitbalans.

0

JanAUppsala

19 okt 2018 kl. 11:42

I går var jag ute med en reltivt jämnårig hund för att kolla riddarmusseron-årsmånen i Jumkils-trakten. Sämsta utfallet någonsin? i de marker där jag skördat sedan 1969 - hittade till slut bara en enda och liten riddare, där de brukar ymna. Tog några, tyvärr dåliga bilder i skogen, och några d:o hemma idag.
Skickar med några, men kan tyvärr numera bara få med en i taget, p.g. av Svampguidens sentillkomna ”beskaffenhet”… Först några från skogen, den åtsk känner som ”vårmussegranskogen”. Sedan några bilder på 5mm rutppr som iaf visar något av hur en riddare KAN se ut.

0

JanAUppsala

19 okt 2018 kl. 11:46

Så några dåliga morgonbilder på 5mm rutppr., troll en i taget…

0

JanAUppsala

19 okt 2018 kl. 11:48

..och dagens sista riddare…

0

JanAUppsala

19 okt 2018 kl. 16:18

Frågeställaren säger i ingressen hur svamparna såg ut - att hatten var grön och skivorna vita! Därav mitt ngt skämtsamt allvarliga förslag: såpmusseron. Jag har under mina snart c 75 aktiva svampplockarår aldrig sett en grön riddarmusseron med vita skivor…

0

lalsweden

20 okt 2018 kl. 21:25

Ett stort TACK, för alla inlägg och svar, på denna min fråga. Vad gäller svampen, så avstod jag från att smaka av den - tillaga den - detta då jag under de 2 dagar jag sparade dem, inte kände någon påtaglig doft. Men, dags för ett nytt inlägg (ja, separat inlägg, mumrik), avseende GOD DOFT på mystisk svamp (riska, gissar jag, men vilken sort? Se vidare separat inlägg, för den som så önskar).

L

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?