0 3306 visningar

11 svar

Hjälp med att identifiera tickor

Fredde555

6 nov 2018 kl. 14:10

Hej! Var ute på jakt efter tickor idag och hittade lite olika sorter.

Nr 1 funderar jag om det kan vara sidenticka (chicken of the woods)? Luktar saltigt, åt skaldjurs-hållet enligt mig.

Nr 2 har jag ingen aning om men det var fullt av samma på ett avbrutet lövträd, växte i hyllor.

Nr 3 funderar jag om det är brunskinn?

Nr 4 & 5 funderar jag om det är samma sorts ticka då de växte på samma fällda lövträd. De mer gröna närmare basen, de mer vita närmare toppen. Båda dessa har som ett finludet hår och undrar om det finns någon ticka som är så eller är det insekter som skapar håret? Tog hem många exemplar och ALLA, små som stora har finludet hår. Kunde även se små, små rödorangea maskar under på flera exemplar.

Uppskattar hjälp!

0

JanAUppsala

6 nov 2018 kl. 16:21

Du behöver nog börja om från början i dina bokliga tickstudier. ”Chicken of the wood” är svavelticka och ingenting annat!  Vad du har avbildat kan inte jag se – bilderna är genomgående otillräckliga, även med kommentarerna, men det kan kanske vara sidenticka!  Nr 4 och 5 bör vara sammetsticka, ofta mycket ”larvrik”.  En art per bild, möjligen två - och bättre bilder - gör det mera möjligt att gissa någorlunda rätt!

0

Fredde555

6 nov 2018 kl. 16:29

Förlåt så mycket Jan.. Jag menade såklart turkey tail.. Att lära sig det svenska namnet, latina namnet och populärnamnet är en utmaning för mig! Nr 2 och 3 är så otillräcklig att du inte vågar dig på en gissning? Isåfall får jag återkomma med separat bild senare. Det är tur att finns här på svampguiden så man kan lära sig, Jan!

0

Fredde555

6 nov 2018 kl. 16:47

De här bilderna kanske hjälper dig på traven med nr 2 och 3, Janne!

0

mumrik

6 nov 2018 kl. 16:50

Bilderna i inläggen krymps med HTML. Att titta på de fullstora bilderna ger ofta lite mera.
http://svampguiden.com/uploads/forum/2018/2018-11-06_gkh0dpc.jpg
http://svampguiden.com/uploads/forum/2018/2018-11-06_wcspmnh.jpg

Kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan.

0

JanAUppsala

6 nov 2018 kl. 21:51

Tvåan och trean kan vara svedticka resp. brunskinn - som du föreslår. Men ngn annan kan kanske rycka in? Små tickor och skinn kan vara luriga.
Och det kan vara mycket bra att veta vilket substrat de bor på. Det sista liknar asp.

0

Fredde555

7 nov 2018 kl. 00:42

Jag tror inte nr 2 är svedticka då mitt exemplar är grövre i sin form än svedtickan, inte skinnaktig. Kan tillägga att den luktar liknande som sotticka (“jordigt svampigt”/umami). Gjorde lite mer efterforskning på nr 3 och den är svår för det känns som att det lika gärna skulle kunna vara kantöra (se länk). Brunskinn och kantöra är så väldigt lika så det blir svårt att avgöra..

http://a4.pbase.com/o4/65/620665/1/110697477.N1AdYAcV.O3281229.JPG

0

Fredde555

7 nov 2018 kl. 00:47

Slänger in en till bild på nr 2 där man ser undersidan lite bättre.

0

Joachim Krumlinde

7 nov 2018 kl. 16:52

Nr 3 tror jag är sammetsskinn (Stereum subtomentosum). Men det viktigaste saknas - vilka substrat växte tickorna och skinnen på?

0

Fredde555

7 nov 2018 kl. 18:06

Jag tror du är inne på rätt spår Joachim. Nu när de är torkade så har de en mer gråaktig nyans på ovansidan vilket stämmer överens med bilder från sammetsskinn.

Jag är tyvärr kass på att identifiera träd om det inte är uppenbart vilket det är men du har en bild direkt från naturen lite högre upp på nr 3! Skulle gissa att det är en gren från björk? Ser lite ut så på barken.

Substratet för bild nr 2 är något typ av lövträd, vågar inte säga vilket då många olika sorter finns vid denna plats.

Skulle gärna vilja ha hjälp att identifiera tickan nedan också. Mjuk i konsistensen och lite lik får/lamm-ticka men växer på hylla. Substratet för denna är gran.

0

Anita Mattsson

29 maj 2023 kl. 16:18

Bergslagen. Är stenhårda och vackert vita. Även de små är vita. Växer efter hela stammen på levande träd. Ej Björk. De längst ner är riktigt stora. Försökte slå ner en men de sitter hårt och är som Sten.

0

bra svar

Joachim Krumlinde

29 maj 2023 kl. 19:52

Fnösketicka. Det vita pudret är sporer som fastnat ovanpå fruktkroppen. Fnösketickan är vitsporig och sporar om våren.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?