0 789 visningar

5 svar

Vacker ticka, men vilken?

HLilja

22 nov 2018 kl. 13:47

Gick på dessa vackra när jag spanade efter ostronmussling och vinterskivling. Är dålig på tickor. Tycker den påminner lite om sidenticka. Vad tycker ni? Växte på en mycket gammal fallen stam, skulle gissa ek. Annars något annat lövträd, inga barrträd i sikte.

0

HLilja

22 nov 2018 kl. 13:48

En till bild

0

mumrik

22 nov 2018 kl. 15:48

Tycker jag med. Men om du är dålig på tickor så är jag superdålig. :-D

Förresten tycker jag det engelska namnet, Turkey Tail, är mycket bättre än det svenska.

0

HLilja

22 nov 2018 kl. 16:08

Kul namn!
Alltså... med dålig menar jag såhär; jag har inte intresserat mig så mycket för tickor mer än under det senaste året. Många/de flesta tickor har jag därför bara sett på bilder i svampböcker och inte studerat i verkligheten, såsom t.ex sidenticka…

0

mumrik

22 nov 2018 kl. 16:14

Med superdålig menar jag superdålig. ;-)
Men just bilderna på sidenticka har fastnat. Får väl se om någon mer bevandrad kan bekräfta.

0

Michael Krikorev

22 nov 2018 kl. 22:45

Ja, sidenticka verkar stämma bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?