0 1132 visningar

11 svar

Vad är detta för svamp?

Lars-wictor Abrahamsson

25 nov 2018 kl. 15:57

Hittades i Östergötland i en tallskog med mycket mossa och var täckt med frost

Jag misstänker att det är en grå trattskivling men jag hittar ingen information om den är ätlig eller ej.

0

mumrik

25 nov 2018 kl. 17:02

Tror du glömde bilden. :-)

0

Lars-wictor Abrahamsson

25 nov 2018 kl. 18:53

FFS

0

JanAUppsala

25 nov 2018 kl. 20:57

För mig en snygg trattnavling, inget att äta men snygg att titta på.

0

Lars-wictor Abrahamsson

25 nov 2018 kl. 21:36

https://www.first-nature.com/fungi/pseudoclitocybe-cyathiformis.php

Säger:
”Culinary Notes

Although not all authorities list this as an edible mushroom, despite its sombre appearance the Goblet mushroom is widely reputed to be quite good to eat provided it is thoroughly cooked. (The stems are very tough and should certainly be discarded.) There are, however, reports of some people suffering adverse reactions after eating this species, and so if trying them for the first time only a very small portion should be consumed. When collecting Goblet mushrooms for food, great care is necessary to avoid accidentally gathering poisonous funnel species such as Clitocybe rivulosa.”
Clitocybe rivulosa eller gifttrattskivling är vit och liknar mer en mjölskivling bortsett från att gälarna nära foten svänger upp istället för att följa med foten ned som mjölskivlingarna gör. Så den borde vara okej att äta om man är försiktig och äventyrlig.

0

mumrik

26 nov 2018 kl. 05:09

Tala gärna om hur det avlöper.

Har aldrig tänkt på den som ätligt. Men kollade nu och i Nylén är den enskärning, utan vidare kommentar. Holmberg har inte med den öht. I Phillips “Muschrooms” står det bara “Edible”.

0

Joachim Krumlinde

26 nov 2018 kl. 09:19

Trattnavling håller jag med om.
Men sedan - är det telefonerna som skapar de här märkliga nya orden? Jag undrar när svamparna fick gälar och vad som menas med en enskärning.

0

mumrik

26 nov 2018 kl. 19:23

Nej, jag skrev inte på mobil. Men jag skriver fortare än jag läser (synproblem) och ser inte alla skrivfel. Är dessutom van att kunna redigera eventuella fel i efterhand, då det är lättare att se dem. Tråkigt om du blir upprörd av det.

0

Joachim Krumlinde

26 nov 2018 kl. 21:49

Jag blev inte upprörd, det var bara två ord jag inte förstod (varav det ena var ditt, mumrik)

0

HLilja

26 nov 2018 kl. 22:23

Enstjärnig skulle det förstås vara.

0

mumrik

26 nov 2018 kl. 23:17

OK. Enstjärnig då. Trodde skrivfelet var uppenbart, men ser nu att det inte bara var sje-ljudet som var felstavat. Ibland lyckad man över förväntan. ;-)

0

Lars-wictor Abrahamsson

27 nov 2018 kl. 11:13

Tyvärr så blev matlagningen av dem inställd då de blev dåliga övernatten. :/ hade säkert fungerat som matfyllare som man kokar länge först

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?