0 647 visningar

8 svar

Ostronmussling på lastpall

HLilja

28 nov 2018 kl. 19:22

Min man har röjt på jobbet och hittade då en svamp växande på en lastpall som stått ute ca ett halvår som han tog med hem. jag är nästan hundra på att det är en ostronmussling, lite svårt att se eftersom den sett sina bästa dagar, fast eftersom jag plockat fräscha såna helt nyligen hade jag den färskt i minnet. Den skiftar inte i grönt som det ser ut som på det dåliga inomhusfotot utan har bara bruna nyanser. Lite lustigt dock att den växte ensamt, fast det har jag stött på förut. Min eg fråga är om någon här varit med om fenomenet, ostronmussling som växer på lastpallar. Tyvärr blev pallen slängd på tippen idag, annars kunde man ju testat att ta hem den och ha sin egen lilla odling:-) Fast jag vet inte hur lastpallar är tillverkade, kanske är det inte helt hälsosamt att äta sån svamp…
Jag lyckas inte få med bilden just nu, för lite minne i mobilen. Försöker igen senare.

0

HLilja

28 nov 2018 kl. 19:31

Bilden

0

HLilja

28 nov 2018 kl. 19:32

Nu då..?

0

HLilja

28 nov 2018 kl. 19:33

En till

1

bra svar

Joachim Krumlinde

29 nov 2018 kl. 07:30

Ostronmussling verkar mycket troligt. Ostronmussling kan växa på vad som helst som innehåller cellulosa.

0

HLilja

29 nov 2018 kl. 07:40

Jaha det var roligt att veta, tack!

2

Joachim Krumlinde

29 nov 2018 kl. 10:10

Bifogar en bild där ostronmussling växer på ett plank vid en byggarbetsplats.

0

HLilja

29 nov 2018 kl. 10:33

Nämen, det var värst! Den infon har jag inte sett i några svampböcker, att de kan växa lite “var som helst”.

0

mumrik

29 nov 2018 kl. 16:44

Visste inte jag heller. Kul bild på planket!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?