0 1415 visningar

15 svar

Svamp och färgpigment

HLilja

30 dec 2018 kl. 19:15

Jag vet ju att många svamparter är bra till växtfärgning. Men nu, när jag sitter och kollar när min man målar akvarell, undrar jag om man skulle kunna tillverka någon slags färg av svamp… Någon som hört talas om ifall det gjorts försök med det?

0

HLilja

30 dec 2018 kl. 22:31

http://ullemorsverkstad.se/om-farger-och-svampar-och-papper/
Jag har nu själv lyckats hitta en hel bok i ämnet:-)

0

mumrik

31 dec 2018 kl. 01:43

Såg inte att du svarat dig själv och trodde du skulle bli så glad när jag hittat en bok! :-(

Men jag kan bidra med en artikel om, eller någonslags presentation av, författaren, ifall du inte hittat den. :-)
https://www.vulkanmedia.se/forfattarintervjuer/pigment-och-papper-av-svamp-av-liza-johansson/

Kul idé! Du får berätta hur det går. Några konstnärliga talanger har jag inte, men tänk om man skulle kunna göra t.ex. linoljefärg med svamppigment och gå loss på inredningen?

0

mumrik

31 dec 2018 kl. 02:09

Finns på bibblan. Blir ett litet fjärrlån i mitt fall. Bra att tjuvläsa innan man köper dyra böcker, tycker jag.
http://libris.kb.se/bib/19968458

0

HLilja

31 dec 2018 kl. 07:24

Stort tack Mumrik för båda dina tips! Intressant artikel! Det verkar ju som det går att göra mycket på det området. Har torkat lite färgsvamp för skojs skull. Är inte så intresserad av växtfärgning, men detta verkar ju spännande!

0

JanAUppsala

31 dec 2018 kl. 12:00

“colors from mushrooms” har jag några ggr googlat på, även utan det första s-et. Det finns en hel del att kolla upp!

0

HLilja

31 dec 2018 kl. 12:21

Tack för tipset JanA!

0

mumrik

1 jan 2019 kl. 06:04

Hittade en till bok. Fast jag vill inte göra färgkritor. Jag vill göra målarfärg.
https://fungi.com/products/mushrooms-for-dyes-paper-pigments-myco-stix

0

HLilja

1 jan 2019 kl. 09:08

Kul! Tack.

0

HLilja

31 aug 2019 kl. 20:01

Fortsättning:
Jag köpte boken och här är ett smakprov på vad jag fått fram enbart av svamp, fyra sorters papper och olika kulörer. Jag fortsätter samla svamp för fler kulörer. Jättekul att det går att göra så mycket med svamp!

0

mumrik

31 aug 2019 kl. 20:22

Nä vad fint! Vilken slags färg är det du gjort? Jag menar är det vattenfärg, äggoljetempera…

0

HLilja

31 aug 2019 kl. 20:32

Har bara kokat svamp med vatten ca en timme, silat och filtrerat och sedan fortsatt koka tills det blivit en liten mängd koncentrat, då blir det som en koncentrerad vattenfärg som man kan måla med direkt. Man kan också hälla det i t ex ett flasklock och låta det stå och torka ett par veckor. Då blir det som en akvarellfärg typ som man kan använda på samma sätt. Fast en av färgerna på pappret, den grönaktiga långt upp till höger är pulveriserad ved angripen av grönskål blandat med en skvätt fil. Men man kan göra äggoljetempera med riktigt fint svampmjöl som färgpigment, men det har jag inte testat.

0

mumrik

31 aug 2019 kl. 20:52

Aha! Står det nåt i boken om om kan göra färg för att måla väggar och möbler?

Rent tekniskt borde det väl gå när man väl har torrpigmentet. Frågan är kanske om pigmenten är ljusbeständiga. Har du hängt upp någon skapelse på väggen och märkt om den bleknat?

0

mumrik

31 aug 2019 kl. 20:53

Tänk att du inte ens behövde en massa kemikalier som det verkar behövas när man färgar garn! Men det kanske gör att färgen är mindre beständig.

0

HLilja

31 aug 2019 kl. 20:59

Nej det står inte om det användningsområdet i boken, men du kan ju testa! Nej, jag har inte testat beständigheten men det har författaren gjort och den är ovanligt bra på många svampar. Låna boken på biblioteket så får du nog idéer och inspiration.

0

mumrik

1 sep 2019 kl. 01:40

Låter ju jättebra! Jo, jag ska ta och göra det. Det blev bortglömt då förut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?