0 1337 visningar

7 svar

Skålsvamp (?) på död ved...

Kalaskristin

21 feb 2019 kl. 14:01

Hej! Någon som vet vad detta kan vara för svamp? Noterad i västra delarna av Kronobergs län i januari, bland gammal lind och ek. Lite täckta med is tyvärr, men kanske går att säga något om det ändå? Troligt är grenen de växte på från lind eller ek. Lindskål har noterats i området tidigare, kan det vara det?

0

Jonet

21 feb 2019 kl. 14:47

Jag tycker det ser ut som Judasöra.

0

JanAUppsala

21 feb 2019 kl. 17:49

Det tycker inte jag! En gång i tiden “odlade” jag judasöron på fläder på tomten i Jumkil utanför Uppsala. Någon bild av odlingen finns här: http://svampguiden.com/forum/visa/170908`:
Jag fick den också att “gå till” på döende almsjukealmar…
Vet inte hur länge den överlevde vintrarna, men den klarade sig över två-tre vintrar…
Tror på lindskål…

0

JanAUppsala

21 feb 2019 kl. 18:05

Så här ska länken se ut:
http://svampguiden.com/forum/visa/170908

0

Kalaskristin

1 mar 2019 kl. 13:47

Hm ok, ett bud på judasöra och ett på lindskål…jag vet inte riktigt vad jag ska tro då :) Jag har ju en förhoppning att det ska vara lindskål, men det struntar ju svampen ifråga i ;) Har googlat lite på judasöra och jo, det är ju inte en omöjlighet det heller. Ingen annan som kan bidra med en kvalificerad gissning på vad det kan vara?

0

JanAUppsala

1 mar 2019 kl. 16:41

Om du kollar den länk jag har med I senaste inlägget, så får du se hur “örat” ser ut.

0

SusanneH

1 mar 2019 kl. 21:22

Troligen är det Exidia truncata - ekkrös. Judasöra kan som sagt uteslutas och även lindskål.

0

JanAUppsala

2 mar 2019 kl. 10:36

Tror inte alls på ekkrös..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?