0 928 visningar

6 svar

Svavelticka?

Yuuna

13 jul 2019 kl. 10:24

Trodde först att det var kantareller men visade sig sedan växa på en gammal stubbe i en tallskog. Kan det vara svavelticka jag har hittat för första gången?

0

HLilja

13 jul 2019 kl. 12:48

Det ser inte ut som svavelticka, när den är så liten och ung är den inte så mörk på ovansidan som din. Den brukar också vara tjockare och liksom svälla ut i många lager. Har aldrig hört talas om att den kan växa på tallstubbar, den är parasit på levande ekar.

0

Yuuna

13 jul 2019 kl. 14:05

Ah okej tack!!

0

mumrik

13 jul 2019 kl. 15:13

Har bara hittat den en gång, men den växte på en gammal stubbe. Dock inte tall.
http://svampguiden.com/forum/visa/254495

0

HLilja

13 jul 2019 kl. 19:24

Åh ser man på, intressant! Den är nog OFTAST parasit på levande ekar då:-)

0

mumrik

13 jul 2019 kl. 20:02

Stor var den med! :-D

Jag smakade faktiskt lite. Tror jag kokade av den, stekte, slog på lite grädde. Tuggade bara lite och spottade ut p.g.a. var den växt. Det kändes som kyckling i texturen, men smakade väldigt bittert.  Kanske p.g.a. att svampen var stor och gammal. Men jag tog av det minsta lilla örat.

Man ska nog bara ta väldigt unga ex.

0

JanAUppsala

14 jul 2019 kl. 11:42

Bra att (säkert) få veta stubbens “art”. Stubbe i tallskog är inte alls tillräckligt bra beskrivning, men om det är en tall- eller granstubbe - om den nu ö.h.t växer på stubben - kan det röra sig om luktticka, brandticka, laxticka eller t.o.m. citronporing - bilderna kunde vara tydligare/visa mer!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?