0 1507 visningar

12 svar

Vilken svamptork

louisevb

27 aug 2019 kl. 14:14

Jag funderar på att köpa en svamptork men har ingen aning vad jag skall tänka på. Har någon lite tips och råd?

1

Andreas F

27 aug 2019 kl. 14:36

Hej!
Jag köpte OBH Nordicas ”Food dehydrator”. Har för mig att den var bland de billigare när jag köpte för ett par år sedan. Mycket nöjd!

0

louisevb

27 aug 2019 kl. 14:45

Tack för snabbt svar! Har den fläkt? Det ska det tydligen vara…

0

JanAUppsala

27 aug 2019 kl. 15:05

Vi har - som många, många andra -  en av de dyrare, nämligen Evermat.

0

Andreas F

27 aug 2019 kl. 15:19

@louisevb
Yes! Fläkt med 2 effektlägen. Kostar ca 1/4 av Evermat, som säkert är snäppet vassare på något sätt. Denna funkar fint för mig, hobbyplockare som plockar trattisar, trumpeter och soppar.

0

Svampfia

27 aug 2019 kl. 16:53

Det beror ju på hur mycket intresse du har att plocka svamp och torka. Jag har själv en Stöckli som är jämförbar med Evermat och kostar 1800 kr med 3 ollor. De dyrare sorterna kan man ställa in gradantal och timer. Man får en finare torkning och kan ställa in gradantal för det livsmedel som torkas. Går utmärkt att torka örter, grönsaker och frukt då temperatur kan ställas.

De billigare sorterna passar nog bra om man är måttligt intresserad av att plocka och torka svamp tror jag

0

mumrik

27 aug 2019 kl. 17:10

Tänker du torka i någon omfattning, kanske mer än svamp som t.ex. äpplen, så satsa på en rejäl från början. Du kommer ändå att köpa en sån efter några år. Ska du bara torka små skördar så funkar nog de små. OBH Norticas är ju inte jättebillig, bara billig i jämförelse med dyra.

Hade en billig ett par år, dock ännu billigare än OBH, men ser ingen större skillnad på funktion och utformning. Nu har jag samma som JanA, Evermat. Skillnaden är enorm, både i kapacitet och effektivitet.

Evermat är svensk och man köper direkt från tillverkaren. Väldigt enkel om det är nåt problem eller man vill beställa fler ollor. Så får man rostfria ollor från början. Gillar inte kombin plast + mat + värme.

Rostfria finns till Stöckli också, men som extra tillbehör. Har inte sett den säljas med rosfria ollor från början i Sverige.

Sen finns ju de av typ Excalibur. Har kanske mer finesser, men de är mer av torkugnar och tar enormt mycket mer plats. De av torntyp med runda ollor kan man ju meka ner och stoppa undan en olla här och en där om man har ont om plats.

0

mumrik

27 aug 2019 kl. 17:15

Lär mig aldrig att det stavas ållor!

Jo, om du köper en Evermat, köpt till 4 ållor från början så du får max rekommenderat antal totalt, 10 stycken. Det är praktiskt med många och du slipper extra fraktkostnad för att köpa till senare. Välj också de platta ållorna. Prisskillnaden är försumbar och du bukiga är lite bångliga, tycker jag.

0

JanAUppsala

27 aug 2019 kl. 18:24

Båda stavningarna OK. Föredrar personligen olla.

0

Sundberg

27 aug 2019 kl. 18:46

Har en Stöckli Dörrex och är mycket nöjd med denna. Det ingick 3 ollor (plast), och det går att köpa till fler om man så önskar. Den har timer för upp till 12 timmar och kan ställas in mellan 20-70 grader. Har torkat mängder med svamp, frukt och grönsaker och har inget att klaga på.

0

JanAUppsala

27 aug 2019 kl. 19:00

Har 9 rostfria ollor (alla används under högsäsong) till vår Evermat, som har inställningar “mellan allt och inget”. hela området för torkning av såväl matsvamp som ömtåliga prover för analys, grönsaker och annat.

0

mumrik

28 aug 2019 kl. 02:56

Du har rätt, SAOL godkänner båda stavningarna. Behöver jag inte skämmas längre då.

Jag har 12. Det beror på att när jag beställde extra ållor så jag skulle få 10 totalt, så var nätet på en av dem lite konstigt. Jag skrev och frågade om det var nåt att oroa sig för. De svarade att de trodde att det varit nåt fel i tillverkningen av nätet en period, de hade haft flera. De skickade omedelbart en ny och jag behövde inte skicka tillbaks den gamla. Det vara bara det att de skickade en bukig och jag hade beställt plana. Vilket jag påpekade. Processen upprepades så jag fick alltså 2 extra. Som sagt, smidiga att ha att göra med!

Jag har testat att torka med allihopa och det stämmer som de säger, mer än 10 orkar inte torken. Det blir inte tillräckligt drag i pipan. Men de extra är rätt bra att ha ändå, man kan förbereda en ny laddning om det är sånt som kan ligga en stund.

0

JanAUppsala

28 aug 2019 kl. 08:47

Googla på “Evermat” så hittar du också omdömen från “Svampguidsfolk förr i världen” - och andra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?