0 715 visningar

9 svar

Taggsvamp med blå fot.

malo

9 okt 2019 kl. 13:36

Hittade denna blåfotade taggsvamp för någon vecka sedan. När jag plockade den var det skymning och resten av sällskapet väntade så visst det gick lite fort. Då trodde jag det var en gammal motaggsvamp eftersom den växte vid tallar, men insåg hemma att så inte är fallet. Verkar inte helt lätt att skilja vissa taggsvampar åt.
Denna är kraftigt blå i foten, något avsmalnande. Taggarna löper väldigt långt ner på foten. Nästan hela vägen har bild på ett äldre och ett något yngre exemplar. Det yngre är ljusare (läderbrun?) Ganska slät med fina lite mörkare små fjäll. Det äldre exemplaret är betydligt mörkare med grova sprickor/fjäll i mitten av hatten.
Taggarna är bruna men ser något ljusare ut i spetsen.
Hittades i Östergötland i skogarna mellan Tjällmo - Karlsby. Där finns gott om lite äldre skogar. Växte vid Tall mellan en grusväg och en myr.

0

malo

9 okt 2019 kl. 13:37

Äldre exemplar

0

malo

9 okt 2019 kl. 13:39

Taggarna löper långt ner på foten

0

malo

9 okt 2019 kl. 13:40

Det “yngre” exemplaret

0

malo

9 okt 2019 kl. 13:43

Hittade bild på växtplatsen.

0

JanAUppsala

9 okt 2019 kl. 14:08

Luktade och smakade du på den? Den ser ut som en sällsynt art, “bitter taggsvamp”. som jag har några få fina lokaler för.
Den luktar bittermandel - och smakar bittert! - och har blågrön fot. Läs om den - och googla!

0

Malo .

9 okt 2019 kl. 17:02

Jag har nu återigen försökt läsa om den, och till viss del stämmer det kanske bäst med Bitter taggsvamp. men mina exemplar är ca 12- 15 cm breda i hatten vilket är större än det sägs på vissa ställen.
har även smakat försiktigt…..gillar inte att smaka på sådant jag inte vet vad det är!, men kan inte känna någon direkt bitter smak. även lukten är ganska mild och obestämbar. Kanske kan det bero på att den legat några dagar, fast den är fortfarande fast och fräsch.

Växtsättet verkar ju stämma med Bitter taggsvampen eftersom det var nära en fuktig myr bl.a.

0

JanAUppsala

9 okt 2019 kl. 17:34

Storleksuppgifterna för den bittra är klart i underkant - jag har sett och mätt betydligt större - men det är inte så många som sett många ex.  10-15 cm är ingen ovanlig hattdiameter här i Upl. Så häng inte upp dig på storleken! Men det verkar märkligt att smaken är mild. Den brukar vara “tydlig”!
Och har du “vägarna förbi” lokalen, så kolla smaken på färsk svamp.

0

malo

9 okt 2019 kl. 18:12

Jag ska försöka komma förbi platsen igen i höst och kan titta efter fler exemplar, och undersöka noggrannare på plats. Det blev ju som sagt lite hastigt sist. Senast såg jag väl ca 10 st fast i väldigt varierande skick.
När jag läst om dem har jag förstått att det är svampar som “inventerats”, i alla fall för några år sedan. Är det fortfarande så att man bör rapportera dessa fynd?

0

JanAUppsala

9 okt 2019 kl. 19:37

Ja, när du säkert vet vilken art du hittat, så rapportera den!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?