0 702 visningar

5 svar

Blek ostronmussling?

samvher

13 okt 2019 kl. 17:27

Jag har hittat de här svampar i skogen nära Göteborg. Jag tror att de är blek ostronmussling, men jag är oerfaren med svampar i Sverige (jag är från Nederländerna, var jag har ibland plockat svampar, men inte ofta).

Jag har odlat ostronmussling tidigare och de här svampar känner samma. Skivor är nedlöpande, foten saknar. Jag hittade dem på en död stam (ja vet inte om den var lövträd eller barrträd, men det var i en barrskog). De luktar lite som anis (jag läste att det är ett kännetecken).

Vad tycker ni, kan jag äta dem?

Tack!

PS - Jag lär mig svenska, ursäkta för några fel.

1

bra svar

JanAUppsala

13 okt 2019 kl. 17:34

Ser mera ut som öronmussling, en möjligen suspekt svamp som lär ha orsakat förgiftningar. Du befinner dig också i rätt landsdel för den arten, så googla på/läs om den!

0

samvher

13 okt 2019 kl. 18:19

Tack så mycket! Det är bra att veta. Hade jag kunna ta reda på det själv? Öronmussling finns inte på den här sidan och jag har också inte hittat den som förväxlingssvamp för ostronmussling (t.ex. på wikipedia). Vad är skillnaderna?

Förmodligen är det bättre om jag i fortsättningen bara letar efter nya svamparter med en expert. Eller kan man lära nya svamparter på en säkert sätt med nettet/en bok om man är försiktig?

0

JanAUppsala

13 okt 2019 kl. 18:34

Googla helt enkelt på “öronmussling” och läs! Det är blek ostronmussling som kan förväxlas med denna svamp.

1

HLilja

13 okt 2019 kl. 18:49

Det är alltid bättre att ha någon erfaren att rådfråga än att bara kolla i böcker när det gäller matsvamp. Och särskilt om man är nybörjare. Det finns så många variationer när det gäller en o samma svampart och det kan vara svårt och riskabelt att bedöma vad som är en normal variation och vad som tyder på att det kan vara en annan art.

0

samvher

13 okt 2019 kl. 18:55

Jag har gjort det. Jag ser att öronmussling är “något öronformade” och älskar barrträd men inte mycket mer. Tack för hjälpen, utan hjälpen skulle ja inte ha vetat om öronmusslingens existens.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?