0 1588 visningar

4 svar

Svampar och kalk ??

Ingemar N

13 okt 2019 kl. 23:37

Lite funderingar..
Hur är det egentligen?  Gillar svampar kalkrik jord,, eller inte?
Jag har alltid hört att svampar trivs bäst där jorden är sur, och skyr motsatsen..Fick också rådet att köpa släckt murkalk,och dränka in med, då jag en gång försökte bekämpa stubbläcksvamp ( Coprinellus disseminatus) som växte i otroliga mängder på och runt stubben efter en stor Alm som blivit fälld på min tomt,
Det sades att svampar skydde kalk (Hjälpte inte så värst mycket)
Om man studerar kartan här över fyndplatser, finner man att i princip alla svamparter finns rapporterade/funna på norra Gotland..Det är ju här alla kalkbrotten finns, och marken måste givetvis vara ytterst kalkrik..Verkar tvärtom som om svampar trivs där det är kalkrikt?
Kan det verkligen stämma??

0

JanAUppsala

14 okt 2019 kl. 09:54

Svaren på alla dina ideer finns i bra svamplitteratur. Läs där!

1

bra svar

mumrik

14 okt 2019 kl. 10:40

En del svampar föredrar nog kalkrik mark, andra skyr den och ytterligare en del bryr sig kanske inte så mycket. Vet inte hur det är med just din bläcksvamp, men att alla svamp skulle undvika kalkrik mark stämmer inte.

0

Joachim Krumlinde

14 okt 2019 kl. 11:28

Vet inte varför du måste bekämpa stubbbläcksvamp. I varje fall finns det inga allmäna regler som gäller för alla svampar utan, precis som för växter och djur, så är variationerna mellan arterna mycket stor. Gäller också för vilken typ av miljö olika svampar behöver.

0

Ingemar N

14 okt 2019 kl. 12:48

OK; Tack för eran svar!
Är själv inte alls någon “svampmänniska”, hamnade här på denna sajt, då jag febrilt sökte på nätet efter svar, då jag till min förfäran trodde att jag fått in vit, eller möjligen lömsk flugsvamp på tomten, men har sedan dess fortsatt att kika in här på forumet lite då och då, faktiskt mycket lärorikt här! Har lärt mig känna igen några arter som finns i min omgivning, Tror mig ha kunnat identifiera T.ex “Föränderlig tofsskivling” (som jag tidigare antog var Gifthättingen)
Som sagt, mycket lärorikt forum!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?