0 687 visningar

4 svar

varianter på frostvaxskivling?

HLilja

3 nov 2019 kl. 18:03

Jag har emellanåt plockat frostvaxskivling på lite olika ställen.. Idag kom min far med frostvaxskivling som såg klart annorlunda ut än de jag plockat…men det var svårt att få det till något annat. Dessa var orange under istället för gula, spensligare och betydligt mindre klibbiga trots blött väder. Jag har bläddrat i böcker och hittat både bilder o text som jag tycker beskriver åtminstone färgvariationen. Vet någon om det kan röra sig om olika arter?

0

JanAUppsala

3 nov 2019 kl. 18:31

Genom åren har jag på några uppländska, kalkrikare lokaler hittat frostvaxingar med lysande orangeröda skivor - och dessutom av normalstorlek. De omnämns åtm. i vissa svampböcker. Däremot har jag aldrig noterat att de varit mindre till storleken än de mera gulskivade.

0

HLilja

3 nov 2019 kl. 21:18

Intressant info Jan! Dessa var plockade i Västergötland så det är inte otänkbart att där var kalkrikt.

0

HLilja

4 nov 2019 kl. 11:51

Såhär ser de ut

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?