0 3323 visningar

2 svar

Från sporer till mycel i substrat - odla

Grollbach

23 mar 2020 kl. 14:38

Hej! :)
Är väldigt ny inom svampodlingsvärlden men vill experimentera lite och se vad jag kan åstadkomma. Finner detta oerhört intressant och beroendeframkallande. Har just nu ett sånt där svamphus som står och gror, riktigt kul! Men jag bara måste vidareutveckla detta. Efter jag skördat svampen från huset tänker jag låta mycelet växa ut i ytterligare substrat för att få mer skörd. Har blivit som besatt i detta ämne och verkligen läst in mig på mykologi och hur svamp absolut skiljer sig från växter, det har dock medfört en viss förvirring gällande några saker eftersom jag är så färsk i detta.

Jag håller på att läsa om mycel, sporer, shotgun fruiting chambers, odlingspåsar, substrat, belysning, sterilisering, agar agar och allt möjligt så jag håller på att bli knäpp. Jag har sett många bra videos där det tydligt beskrivs hur man kan göra för att lyckas med sin odling. Men en sak som väldigt sällan framgår är hur personen framställt sitt mycel. I nästan alla videos och texter jag sett och läst är det som att mycelet är bara något man har från början. Personerna i videoklippen står alltid där med sina perfekta påsar fulla i mycel och häller ut i substrat för att demonstrera hur man kan odla… Så jag känner mig fortfarande lika frågandes efter jag sett färdigt videon. Utan mycelet blir ju allt annat värdelöst. Många får det att se så himla enkelt ut men som jag förstår är det en himla process, speciellt när det kommer till sterilisering.

Jag vill veta hur man kan producera eget mycel från en svamp. Det verkar som att man kan göra ett sporavtryck och sedan lägga sporerna i substrat för att framställa mycel. Men det krävs tydligen sprutor och sterilisering till förbannelse. I naturen släpper ju svampen bara sina sporer rakt ned i backen. Så jag tänker att det borde väl gå att bara skrapa ned sporerna i substratet och vänta, eller?  Jag har dessutom sett att det ska gå att skära loss lite skav från en svamp och lägga i substrat så att mycel bildas. Provade att lägga lite champinjonskav i kaffesump, men det gick över en vecka utan att det hände något, slängde bort det. Finns det någon här som har erfarenhet utan att föreslå att jag ska betala för odlingskit och beställa hem mycel från nätet? Jag vill göra allt själv från början. Champinjon som exempel.. Göra sporavtryck med svampen och sedan skrapa ned i halmpellets? Jag behöver att någon förklarar för mig vad som fungerar och inte för jag blir knäpp på detta.

MVH

0

Niklas

26 mar 2020 kl. 18:11

Jag har ingen egen erfarenhet men det här kanske är intressant http://www.instructables.com/id/Making-Mycelium/

0

Robert Brant

9 mar 2021 kl. 16:25

Hej, dum son jag är så köpt jag 1 svamphus o nu är jag fast. Så intressant. Är det någon person, private som lycjas med det o isf gärna hur tack.
robert.42@live.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?