0 1395 visningar

3 svar

Årligen i gräset i maj - vad är detta för svamp som ser så god ut?

Olof

26 maj 2020 kl. 22:47

Hej,
Jag är ny på denna av allt att döma inte helt seriösa site, mycket talar för det. Testar ändå.
Denna svamp återkommer årligen, sedan många år, från mitten av maj till i början av juni i min gräsmatta i södra Stockholm. Läget är skuggigt. Den ser god ut, men hittills har gräsklipparen fått mala ned den. Nu i år tänkte jag utforska vad det kan vara för en svamp.

Svampen uppträder i början av maj som små vita ”pingisbollar” i gräset. Därefter, mot mitten av maj, bildas samlade kolonier i täta rundade bestånd, som ”häxringar”.  Då mörknar hattarna mot brunt i kanterna och i mitten. Med tiden bildar närstående svampar små ”öar” under en sammanvuxen hatt med flera fötter under. Unga exemplar har en gedigen kropp, från hatt till fot, med benvitt fruktkött. Skivorna är gräddvita på unga och medelålders exemplar. Svampen ser gediget köttig och styv ut, lite ”champingjonig”. Den är dock väldigt spröd när man tar i den för att plocka den.

Vad kan det vara? Jag har med möda och tid tagit och redigerat 9 bilder, men får bara bifoga tre. Det kan inte betyda annat än att denna webbplats inte är fullt ut seriös. Jag lyckas dessutom bara bifoga en.

Tacksam för synpunkter

/Olof

0

JanAUppsala

27 maj 2020 kl. 09:53

Om du kollar vad “alla andra” just nu frågar om och får svar på och även vad det brukar frågas om så här års, så skulle du kanske ana att också du har vårmusseroner på gräsmattan. Så googla på vårmusseron, läs och lär!

0

Olof

30 maj 2020 kl. 02:03

Ett svar från JanA, som inte känns särskilt trevligt eller välkomnande, snarare så oseriöst som hela denna webbplats verkar. Hur som helst har jag nu, även utan vettiga tips, ätit av svampen. Vid rensning doftar den intensivt av starkt rengöringsmedel, som maskindiskmedel, aningen metalliskt. Stekt i rikligt med smör, och känsligt kryddad med salt, vitpeppar, svartpeppar och en nypa socker, har smaken av maskindisk reducerats till, nja, barntvål kanske. Inte helt oangenäm, men definitivt ingen delikatess. Sannolikt får denna svamp nästa år gå i gräsklipparen, igen.

0

Joachim Krumlinde

30 maj 2020 kl. 14:53

Visst är detta en seriös sida där bland annat Jan A svarar på frågor både kompetent och i alla välmening och ibland har även jag svarat plus några till. Detta är en gratistjänst och man bör tänka sig lite för innan man klagar på den hjälp man får. Om man är så lättkränkt som du tycks vara så föreslår jag att du skaffar dig en annan hobby än att posta här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?