0 816 visningar

18 svar

Riska och blåmusseron?

Dani222

29 sep 2020 kl. 17:38

Hej,
Har hittat en massa riskor i skogen men är inte säker på vilka och skulle behöva hjälp. Växer i blandskog, gran och björk. Båda sorters riskör blöder vit saft.

Har också hittat en stor lilablå svamp i samma skog. Kan det vara blåmusseron?

0

Dani222

29 sep 2020 kl. 17:41

Andra riskan

0

Dani222

29 sep 2020 kl. 17:42

Blåmusseron eller liknande?

0

Dani222

29 sep 2020 kl. 17:42

Fler bilder

0

Dani222

29 sep 2020 kl. 17:45

Och en till riska!

0

JanAUppsala

29 sep 2020 kl. 17:49

Kan inte identifiera riskorna - men tycker mig se andra löv på marken, var i landet växer riskorna och vilka träd finns inom 10 -15m? Och de blå kan väl vara någon
spind(elskiv)ling, kolla!

0

HLilja

29 sep 2020 kl. 17:56

Jag tycker att åtm den översta är misstänkt lik en blåmusseron, dessutom har den en stor klump med medföljande förna vilket blåmusseronen har. Bryt en bit av hatten och lukta genast, lukten försvinner snabbt. Blåmusseronen har en säregen lukt, likt gummi.

0

JanAUppsala

29 sep 2020 kl. 17:57

Det kom in andra bilder medan jag skrev förra inlägget! Visst är det blåmusseroner!
Och någon blodriska finns med. Övriga riskor kan jag inte identifiera!

0

JanAUppsala

29 sep 2020 kl. 18:07

Oj, det kan vara bält- eller granriska, smaka på den vita saften!

0

Dani222

29 sep 2020 kl. 19:46

Tack så mycket för svaren! Ursäkta bristen på detaljer, jag bestämde mig spontant för att ta en titt i skogen påvägen hem och hade bråttom.

Det är i Östergötland. Det fanns även bok, rönn, ek och asp i skogen men det var mest gran och björk. Jag får återvända till skogen imorgon och rapportera närmaste träd och om “blåmusseronen” luktar gummi efter brytning.

Jag fick bara med mig de bruna riskorna på de sista bilderna. Saften är vit och inte morotsfärgad som blodriskors saft bör vara som jag har förstått? Saften smakar ingenting och svampen luktar inget speciellt, bara en behaglig svampdoft. Foten är ihålig. Växte i en glänta som nästan verkade lite kärr-aktig.

Jag misstänker att den ljusare riskan (andra riskan) är en blek skäggriska. Det är möjligt att den var en aning skäggig men den var så blöt att det var svårt att se.

Den grågröna riskan kanske är grönriska? Den hade mörkare fläckar och växte närmast gran.

Jag är dock i princip en nybörjare, speciellt vad gäller riskor som jag aldrig plockat för att tillaga!

0

HLilja

29 sep 2020 kl. 19:52

Ja det stämmer att blodriskor blöder morotsfärgat. Blöder de vitt är det något annat.

0

JanAUppsala

29 sep 2020 kl. 20:06

Blåmusseronen har en mycket speciell smak som inte alla gillar - men jag gör det, kanske p.g. av synnerligen mångårig vana!  Rekommenderar provätning!

0

HLilja

29 sep 2020 kl. 20:13

Jag gillar den också! Förra året smaksatte jag den rätt ordentligt med bland annat vitlök. Minns tyvärr inte vad jag hade i mer…synd, för det blev lyckat. Gissar att det var peppar och créme fraîche också och säkert annat med. Och salt såklart.

0

Dani222

29 sep 2020 kl. 20:20

Åh vad spännande, får hämta blåmusseronerna imorgon om ingen hunnit norpa dem - och om jag vågar smaka! Riskorna får nog vara kvar eftersom det är osäkert vad de är för några. Synd, hela skogen är full av dem!

0

HLilja

29 sep 2020 kl. 21:02

Det ser ändå inte ut att vara någon av de ätliga riskorna, undantaget den eventuella skäggriskan, men godare svamp finns…om man inte tänker göra finsk riskasallad förstås, det är gott! Blodriskor och mandelriska är riskor väl värda att satsa på!

0

SvenD

30 sep 2020 kl. 08:51

Jag tror det stämmer med grönriska (bokriska). Den är mycket vanlig i de mellanhalländska bokskogarna, särskilt i år.

0

Michael Krikorev

30 sep 2020 kl. 15:58

1. Grönriska, Lactarius blennius
2. Skäggriska, L. torminosus
3. Blåmusseron, Lepista nuda
4. Ekriska, Lactarius quietus

0

Dani222

30 sep 2020 kl. 21:46

Tack så mycket för all hjälp!

Smörstekte blåmusseronen och den blev verkligen jättegod!  Denna lär bli en favorit i svampkorgen.

När jag bröt den tyckte jag absolut inte den luktade bränt gummi. Tyckte nästan den luktade lite som en blomma, så blev lite tveksam.

0

JanAUppsala

1 okt 2020 kl. 10:22

Dofter kan uppfattas på olika sätt. Lukta på en äldre blåmusseron så kanske du kan hålla med majoriteten.  Här ett tips - om du gillar den - blåmusseronen kan ibland hittas, I riklig mängd, I glt hö, från t.ex. viltfoderhäckar i skogen eller I vrakade hörester.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?