0 1895 visningar

13 svar

Nejlikbroskskivling ?

BirgittaF

29 sep 2020 kl. 17:47

Kan denna ha dykt upp på min tomt nu ? Isf är det andra gången jag hittat den

0

JanAUppsala

29 sep 2020 kl. 20:09

Helt fel färg på bildens svampar! Formen ser dock perfekt ut!

0

BirgittaF

29 sep 2020 kl. 20:25

åh så tråkigt , då behöver jag inte skörda med ficklampa

0

JanAUppsala

29 sep 2020 kl. 21:27

Så menade inte jag! Det är bilden som är urblaskig, svamparna ser nog helt rätt ut till formen. Tycker inte du att bilden är missvisande?

1

bra svar

Jan

30 sep 2020 kl. 09:22

Jag skulle säga att det inte är Nejlikbrosk, Den har inte så spetsig puckel och växer inte vid någon trädrot, utan i stället någon Rynkhätta, blek eller vanlig.

0

JanAUppsala

30 sep 2020 kl. 10:11

Jag tror att veddelarna bara råkar finnas där och inte alls påverkar svamparna som tycks växa i en “fri” häxring. Det vore mycket bra med en klargörande kommentar från frågeställaren, bl.a. beträffande svamparnas verkliga färg! Nejlikbrosken har en typisk doft m.m. som bör/kan vara en ledtråd.

0

BirgittaF

30 sep 2020 kl. 12:11

Hej igen ! Bildens färger stämmer , tog två nya bilder i alla fall , jag tror Jan har rätt , den är väldigt lik silverhätta speciellt dom små rackarna. I vår del av landet finns flertalet av observationer i Västra Götaland , Artfakta SLU. Stubben är en ek

0

JanAUppsala

30 sep 2020 kl. 12:44

Ja, är den “ovanliga” färgen OK, så!

1

Michael Krikorev

30 sep 2020 kl. 15:49

Det är inget fel på färgerna på bilden, och det är rynkhätta, Mycena galericulata, på bilderna. Ingen matsvamp!

0

JanAUppsala

30 sep 2020 kl. 15:56

Har redan konstaterats att färgerna stämmer. Det som fick mej att fundera på färgen är frågans rubrik: Nejlikbroskskivling ?

0

BirgittaF

30 sep 2020 kl. 17:35

Tack så mycket för all hjälp . det är nog 12 år sedan jag sist plockade den , blev bara överlumprad av att se något på min egen tomt som inte funnits där på 14 år

0

DanielHej

23 sep 2021 kl. 17:38

Hej, är detta nejlikbroskskivling och är den i så fall ätlig? Skivorna påminner om hur de ser ut på kantareller. Svampen är gulvit med toppig hatt och som på en del exemplar viker sig uppåt som formen på ett fat.

0

HLilja

23 sep 2021 kl. 17:54

Någon vaxskivling, kanske ängsvaxskivling.

0

DanielHej

24 sep 2021 kl. 07:25

Bilderna blev gulare än i verkligheten då svamparna istället är mer åt det vitgråa hållet. Jag har letat mig fram till att de nog snarare är vitvaxing (Hygrocybe virginea) jag har i min gräsmatta

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?