1 852 visningar

7 svar

Svamp i komposten - vilka är det?

LandBerg

27 nov 2020 kl. 16:28

Hittade ett antal större svamp på komposthögen i dag. Dem minsta var 12-15cm i diameter. Växte båda enskilda och i grupp (som på bilden). Ljust gråbruna på ovansidan och gräddvita på undersidan. Vackert veckad kant. Luktar gott och nötigt som matsvamp. Tror det är nån typ av mousseron men är inte säker på vilken… Någon som kan hjälpa mig? Ev tips för tillredning tas tacksamt emot:)

1

bra svar

HLilja

27 nov 2020 kl. 17:25

Det SKULLE kunna vara pudrad trattskivling, väl utvuxen.
Läs om den och jämför.

0

LandBerg

27 nov 2020 kl. 18:10

Tack för svar! Har tittat på pudrad trattskivling men hittar inga exempel där dem växer ihop såhär men det gör dem kanske? Fick även för mig att den var för veckat i kanten, vilket såklart kan bero på dens storlek. Usch, va läskigt när man inte kan utgå från sina sinnen….trodde absolut det skulle vara ätbar! Köttet ser fint o fast ut. Den luktar gott och smaker milt. Skönt att det finns mer erfarna svampplockare att fråga här! Då åker den ut på komposten igen:)

0

JanAUppsala

27 nov 2020 kl. 18:38

Pudrad tratt ser oftast mera musseron- än trattskivlingslik ut - och den kan på soptippar o.d. ibland/ofta växa i klungor. Bilderna är dock alltför dåliga för mig; felaktigt elljus, dåliga/inga detaljer m.m. Vill gärna se gränsen mellan hatt och fot, hur skivorna löper ner etc.

0

HLilja

27 nov 2020 kl. 18:50

Nej det stämmer, man kan absolut inte avgöra om en svamp är lämplig att äta eller ej genom att enbart använda sina sinnen! Men det är tyvärr ingen ovanlig föreställning. Det finns inga säkra genvägar eller knep, man behöver helt enkelt lära sig svamp för svamp.

0

JanAUppsala

28 nov 2020 kl. 16:36

Kompostlevande svampar ser ofta lite annorlunda ut än sina mera “naturligt levande” artfränder.  Se t.ex. här;  http://svampguiden.com/forum/visa/275333  där blåmusseroner växer på ett någorlunda annorlunda substrat
och även ser annorlunda ut än på bilder och beskrivningar i den vanliga, enkla svamplitteraturen.

0

LandBerg

28 nov 2020 kl. 18:11

TACK för alla svar! Kul att ni delar med er av kunskapen! Bilderna blev jättedåliga. Det var mörkt och jag hade bara mobilen tillhanda. Sen la jag upp dem i ”liten storlek”, vilket inte gjorde saken bättre. Bifogar ytterligare ett par dåliga bilder, där bl a skivornas övergång till foten framgår. Den tycks vara mindre markant än på bilderna jag hittat av pudrad trattskivling online men det kanske bara är naturlig variation? Doften beskrivs i litteraturen som honungslik, vilket låter rimligt. Sen är färgen på dem jag hittade mycket värmare brun än grå och dem har svarta fläckar men det är nog kompostversionen av pudrad trattskivling - eller hur? Vad säger ni kloka?

0

JanAUppsala

28 nov 2020 kl. 18:58

Givetvis kan jag inte heller med hjälp av de nya bilderna säkert “avgöra någonting”.  Din färgangivelse stämmer dock bra även med mina erfarenheter - den är oftast mycket ljust gråbrun - brungrå och växtsättet kan - liksom hos blåmusseronerna du fick en länk till - variera kraftigt, beroende på livsmiljön. I kompostmiljö kan den vara nästan lite mycellurvig.
Men som sagt; jag kan/vill inte avgöra något, utan bara rekommendera fortsatta studier!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?