0 2352 visningar

7 svar

Odla svamp inomhus, vilken?

Tobias

18 feb 2022 kl. 18:39

Hej,
Jag önskar börja med egen svampodling hemma och helst inomhus. Vårt kallaste rum hemma har en temperatur på ca 10-15 grader vinterhalvåret och 15-18 på sommaren. Bor i Nordnorge, Tromsö.

Vilka arter kan ni rekommendera att odla? Har själv ingen erfarenhet om detta.

0

TommyD

19 feb 2022 kl. 06:52

Jag tror utan att vara någon stor expert att ostronmussling är en av de tacksammaste svamparna att odla.

0

Tobias

19 feb 2022 kl. 17:58

Tack för svar Tommy och ja ostronskivling verkar vara en klassiker.

Har någon nåt annat förslag och tips på sajt som säljer bra odlingskit?

0

mumrik

21 feb 2022 kl. 05:28

Jag köpte shitake för några år sedan. Visst fick jag svamp, men på bilden på sajten fullkomligt sprutade det svamp ur klumpen. Så blev det inte riktigt för mig. Tror jag fick två skördar, den andra väldigt klen. Men kul att prova var det. Får jag nån gång egen tomt kan jag tänka mig att köpa såna där pluggar med mycel som man bankar in i nån gammal stock. Men detta gav för lite och kostade för mycket.

0

TommyD

21 feb 2022 kl. 13:50

Jag tror att svamphuset är störst i Sverige:
https://svamphuset.com/

0

Tobias

21 feb 2022 kl. 21:59

Hmm, ja det blir nog inte alltid lika svamprikt som i PR bilderna.. dock har jag pluggat på att man kan få svamphuset att leva längre om man efter 2-3 skördar ger den ett nytt bo med ny mat så kan den leva “för evig”.

0

magink

20 mar 2022 kl. 22:02

Ostronmussling kan du odla på halmpellets, kartong, tidningspapper, kaffesump…etc; typ allt med cellulosa egentligen, fast du kanske inte får så bra avkastning från tidningspapper som du hade fått från halmpellets. Men det är en riktigt bra nybörjarsvamp eftersom den är väldigt robust mot mögel- och bakterieinfektioner, växer så det knakar och ger flera omgångar med svamp. Kan du få tag på björkspån/bokspån att sterilisera är igelkottaggsvamp riktigt värt att odla. Väldigt god matsvamp som man inte får plocka vild (fridlyst) och klumparna blir väldigt stora och fina.

Både blå ostronmussling och igelkottaggsvamp är hyfsat lätta att lyckas med inomhus, du måste bara få till rätt med luftfuktighet och se till att du har kontinuerligt luftutbyte i utrymmet(svampar andas in syre och ut koldioxid och det måste du hjälpa till med). Kungsmussling odlar jag i trädgårdsrabatterna som nedbrytare, men aldrig odlat inomhus vilket många gör, dock väldigt lätt att odla utomhus enligt min erfarenhet.
Köp ett färdigt kitt eller två, och börja med det innan du börjar skaffa labbutrustning, göra agar, ta fram egna substratmixar, bygga fukt- och renrum…etc. Det är väldigt kostsamt att få igång en större produktion från grunden eftersom kraven på hygien och renlighet i miljön är väldigt höga. Svampkitten är inte perfekta och ger inte bästa avkastningen, men de låter en nybörjare pröva utan att behöva investera så mycket pengar. Jag har köpte mitt första kitt från Eco-Fungi i Malmö och varit nöjd med dem https://shop.ecofungi.se/

Läs på väldigt mycket om processen. Paul Stamets bok är en klassiker och håller fortfarande, den ger dig en bra inblick om vad för sorter man kan odla samt hur man gör det.

0

mumrik

31 mar 2022 kl. 01:00

Jag hittade var jag köpte mitt block. Ser ni på bilden hur svampen liksom sprutar ut ur blocket åt alla håll?
https://shop.ecofungi.se/product/shiitake-lentinula-edodes/

I verkligheten blev det svamp bara på toppen. De växte sig ju lite större än de är på bilden här, men fler blev de aldrig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?