0 1171 visningar

7 svar

Vinterskivling?

Emily

19 feb 2022 kl. 18:40

Stöter på den här svampen hyfsat ofta nu på vintern där jag bor i Skåne. Tänker alltid att det är vinterskivling, men den har aldrig det svarta luddet på foten. I övrigt tycker jag det stämmer bra med vinterskivling..

0

Jan A Uppsala

19 feb 2022 kl. 20:36

Nej, det finns i stort sett ingen som helst likhet med (sammetsfotad) vinter(nagel)skivling; förutom att oxå den är en svamp! Vinterskivlingen - det tråkiga, nya namnet - växer främst på stubbar och stammar av många lövträd, bl.a. asp, björk och alm, och har en mlm sammetsluden nederdel på foten och är oftast ngt slemmig, främst upptill. Googla på arten - och läs!

0

Joachim Krumlinde

20 feb 2022 kl. 08:37

Vinterskivlingen har ljusa - blekgula skivor och är vitsporig. Din svamp ser ut att vara brunsporig. Foten är vit och ser skör ut medan vinterskivlingens fot är seg och som regel mörkt sammetsluden. Din svamp är förmodligen en av de många brunsporiga småsvampar som finns representerad i många släkten och som brukar kallas skrälingar. Ingen matsvamp hur som helst.

0

Emily

20 feb 2022 kl. 16:00

Tack för svar. Jag hör att jag inte läst på ordentligt om små brunaktiga svampar som växer på vintern.

0

Joachim Krumlinde

20 feb 2022 kl. 20:54

Med den klimatförändring som vi har fått så fortsätter många senhöstsvampar att växa hela vintern här i Skåne, så länge som det är fuktigt och några plusgrader.

1

TommyD

21 feb 2022 kl. 13:59

Toffelskräling?

0

Jan A Uppsala

21 feb 2022 kl. 16:23

Den brydde sig faktiskt inte mycket om årstiderna ens före klimatförändringarna, men bilderna inbjuder inte mig att rågissa…

0

Emily

2 mar 2022 kl. 19:52

Ja precis Joachim. Kan vara lite förvirrande emellanåt.

Toffelskräling verkar rimligt!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?