0 468 visningar

4 svar

Olika bleka taggsvampar?

Kiruna

7 aug 2022 kl. 19:32

Tallhed utanför kiruna, har tidigare alltid plockat och ätit den mörkare av dem två i tron att det är blek taggsvamp. God i smaken kraftig behaglig doft påminner o lakrits(d.v.s den mörkare). Den ljusare högen har mildare doft och är inte maskäten,  passar bättre på beskrivningen om blek taggsvamp. Så frågan är vad är den goda ofta maskätna bleka taggsvampen jag ätit varje år?

0

Kiruna

7 aug 2022 kl. 22:41

Skiljer sig även i färg efter stekning, den mörka till höger I figur 1 blir mörkare vid stekning.

1

bra svar

HLilja

8 aug 2022 kl. 07:52

Den ljusaste av dem är blek taggsvamp.
Vad det andra är för taggsvamp kan jag inte svara på, det finns ett antal av de mörkare sorterna och se flesta räknas inte till matsvamparna.

0

Kiruna

8 aug 2022 kl. 11:22

Tack HLilja, då ska jag äta den ljusare i framtiden dock sällsynt här. Googlade lite och hittade 2 st taggsvampar som påminner om den mörkare, granattaggsvamp och talltaggsvamp men dem verkar inte vara matsvampar? Och ska dofta buljong tycker denna har tydlig anis/lakrits doft.

0

HLilja

8 aug 2022 kl. 13:28

De enda som jag känner till, av de mörkare och ätliga taggsvamparna är fjällig taggsvamp och motaggsvamp. Och de anses inte vara särskilt goda, av de flesta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?