0 9117 visningar

33 svar

Har aldrig smakat tryffel..

Mamma Mu

4 okt 2006 kl. 00:17

Har alltid varit nyfiken på tryffel! Någon som vill försöka sig på att förklara smaken på den?!  Går den att (likna) med något annat….

Skulle vara kul att testa till något kulinariskt.

0

Franco Matli

4 okt 2006 kl. 00:29

Den smakar åt vitlöks hållet.
Får att hitta den behöver du en bra tryffelhund eller en gris som ibland äter upp godiset själv.En bra tryffelhund kan kosta mera en 100.000 Euro.Men det kan vara en bra investering om man säljer svamparna.
Jag personligen är inte så förtjust i den.

0

Har smakat tryffel..

Annika Eriksson

4 okt 2006 kl. 00:34

Hmmm…svårt fall doktorn grät - vågar påstå att tryffel nog är för italienare vad surströmming är för oss norrlänningar, spettekakan för skåningar och kroppkakan för ölänningar - en delikatess. Sen kan vi börja diskutera doft och smak i all oändlighet. Jag kan inte likna det med något annat, mycket speciell, tycker det är mera doft än smak, mer kuriosa än kulinar, en sambandvara till själva huvudrätten. Har provat ett flertal olika märken av tryffelolja men föredrar olja och tryffel separat.

0

Mamma Mu

4 okt 2006 kl. 00:39

Åt vitlökshållet, hmm…det lät ju annorlunda!  Kockar på tv pratar om den som väldigt koncentrerad både i smak och doft…
Har förstått att den är väldigt dyr.

0

Har smakat tryffel..

Mu

4 okt 2006 kl. 01:56

    Tack för svaren! Men smakar den (svamp) överhuvudtaget ?

0

Om den smakar

Annika Eriksson

4 okt 2006 kl. 02:40

..se bifogad bild, alltså grejen med tryffel är att det brukar se ut så här när den serveras - storleksmässigt. Inte så mycket att tugga på, bara pyttepyttesmå smala tunna strimlor. En variant är ett par-tre-fyra större flagor ovanpå pasta eller sallad. Oavsett vilket och som svar på din fråga så tycker jag inte att det smakar svamp i ordets rätta bemärkelse. Köp en hel på burk och ta en rejäl tugga och hör av dig sen vad du upplever i såväl doft som smak..:-)...

0

Om den smakar

Mamma Mu

4 okt 2006 kl. 03:17

Mmm, härlig bild!  Nu blev jag hungrig   :-)

Jag måste ju bara testa framöver.

0

Vitlök???..

Annette Landin

4 okt 2006 kl. 07:09

Nu förstår jag varför jag aldrig får fram dofterna i min näsa som Franco upplever i skogen. För vitlök är det sista som jag förknippar med tryffel, vare sig vinter ellr sommartryffel. Jag tycker den är len, aromatisk, kryddig, mättad och alldeles underbar. Jag har ätit mycket tryffel, då vi bodde nära M Bruno, som har sina berömda restauranger både i Monaco och i Lorgues. Jag har varit på “tryffeljakt” och det är jättekul. Smaken är unik enligt mig, det är som om att beskriva smaken på Stensopp, den är oxå unik. Däremot kan jag uppleva att tryffelolja kan smaka vitlök, men det är något helt annat…Köp en bit tryffel och riv på muskotjärn över färsk pasta & lite grädde MUMS…

http://www.cohordo.com/archives/BRUNO.HTM

0

Vitlök???..

Franco Matli

4 okt 2006 kl. 08:47

Annette nu gör du mig lessen.Jag kommer från en land där man äter tryffel redan som barn.har varit med många gånger i Spoleto på trffel jakt, min bror är stor kock (3***)så jag kunde ha tillgång till tryfflar året om.Skrev åt vitlök hållet, inte vitlök, så kastar du in en länk, ifrågasetter min lukt och smak (som är välutväcklade och tränade).
Var snäll, skriv vad du upplever själv, utan att dra in andra människors smak och tycke, plus dåliga länkar(det är nästan en mani med dessa länkar)vill jag en länk söker jag den själv, därför finns det Google och Altavista

0

Vitlök???..

per d

4 okt 2006 kl. 09:04

har också ätit en del tryffel, men tycker att priset relaterat till upplevelsen är något överdrivet.men det handlar ju om tillgång och efterfrågan. men å andra sidan behövs ju inte speciellt mycket tryffel per portion då smaken är ganska “stor”
för övrigt verkat det som att annette och matli landade på olika våglängder under sin gemensamma svamputflykt, LOL, om rätt gissat har jag full förståelse för dig, matli

0

Vitlök???..

Annette Landin

4 okt 2006 kl. 09:45

Oj, nej Franco det var absolut inte meningen att såra dig! Det är hos Bruno min man har jobbat som kökmästare. Men för mig är Tryffel så långt från vitlök man kan komma. Jag ifrågasatte inte din luft eller smaklökar utan konstaterade bara att nu förstår jag att vi verkligen upplever det olika. FÖRLÅT!!!!!

0

Annette.

Franco Matli

4 okt 2006 kl. 10:07

Anette, jag förlåter dig, du är så spontan, entusiast och framåt, tänk bara att Svampguiden kan läsas i hela världen och din svar kunde misstolkas som kritik.

0

Franco!

Annette Landin

4 okt 2006 kl. 10:11

Jag menade det verkligen inte så, utan jag fick en förklaring på varför vi tycker olika, att jag så sällan hittar smakerna och dofterna som jag borde. Jag skall skaffa mig ett doft-skafferi, så att jag kan träna upp mig igen. Det fungerar ju med vin, så jag fattar inte varför inte svampen funkar!!! Sen är Bruno, väl värd ett besök…han gör goda Ceprätter oxå! Je t’embrasse! :=)

0

Dieter Endom

4 okt 2006 kl. 21:35

Måste helt enkelt lägga mig i tryffelpratet! Vilken tryffel menas egentligen? Jag antar att ni syfta på den sorten som finns på Gotland. Den tryffelarten som Franco syftar på är med all säkerhet den italienska sommartryffeln och den smakar olikt våran gotlänska Bourgognetryffeln. I Bourgognetryffeln finns absolut inte den minsta antydan av vitlök i smaken. Bourgognetryffeln har en svag syrlig smak med nötlik kryddighet.
Lukten på sådan färsk tryffel är åt acetonhållet. Ta man för mycket tryffel i en maträtt så blir den faktiskt äklik och därför serveras tryffel endast i minimala mängder i maten. Det räcker faktiskt att lägga en tryffel tillsammans med några hela ägg i en glasburk. Äggen får så mycket tryffelsmak genom skalet att det räcker gott och väl till en delikat tryffelomelett.
Nu ett råd till Franco; det hjälper varken med hund eller tryffelsvin för att leta tryffel i Sverige! Allt som växer under markytan (som tryfflarna gör) tillhör markägaren oavsett allemansrätten. Förresten kan man läsa om detta i NATUR OCH TRÄDGÅRD nr 4 2005. För dom som gärna vill smaka på färsk tryffel, låt er inte avskräckas av mina rader utan försök och få tag på någon. Ni blir inte besvikna det lova jag. Hälsningar till alla svampentusiaster här på SVAMPGUIDEN.
Köksmästare och Svampkonsulent

0

Mamma Mu

5 okt 2006 kl. 01:26

Tack alla för era personliga beskrivningar!

Men om jag vill köpa, vart ska jag vända mig?  Bor i stockholm, så min tanke var ev. östermalmshallen kanske….Säljs det på burk eller liknande och vad kostar det?

0

Annette Landin

5 okt 2006 kl. 06:37

Gå till Hallen och köp dig några gram. J ag tycker ev att du kan börja med en tryffelolja, men var försiktig med användandet, det får inte bli för mycket av det goda. Några flagor på en kaloristinn potatisgratäng åt det mycket gräddiga hållet blir fantastisk tillsammans med muscot. Scrambled eggs med några ynka små flagor på...eller pasta, lite grädde och flagor. Lycka till!

0

Lena

5 okt 2006 kl. 07:33

Jag köpte en bit färsk tryffel i Söderhallen, Stockholm. Biten var lite större än en spelkula och kostade då 79:-.

0

Lena

Gula

5 okt 2006 kl. 09:18

Vad gjorde du av lyxbiten??

0

Franco Matli

5 okt 2006 kl. 10:35

Dieter, min inlägg om hundar och grisar var på skoj.Italiensk och Fransk tryffelkultur är olika som olika är rätterna där tryffel ingår.Lukt och smak är subjektiva.
Många italienare gillar inte tryffelsvamp, som ibland blir kallad golf-svamp, med syfte på den höga priset.

0

Dieter Endom

5 okt 2006 kl. 23:02

Franco du har fel! Lukten på tryffel är specifik annars skulle varken hund (som också gärna äter upp tryffel)eller gris hitta dessa godbitar.Dessutom är italiensk ellwer fransk matkultur ovidkommande när det gäller svenska smaker. Våra svenska kockar är faktiskt världsledande (ettor vid kockolympiaden flera år i rad).

0

Tiil Dieter

Franco Matli

6 okt 2006 kl. 10:47

Ok, jag har fel, ingen gillar medelhavsmat.Tycker att du är ojust och agressiv mot mig.
Från en svamp fråga har du hamnat på något helt hannat som jag inte är intresserad att diskutera på denna Forum.

0

Hej Franco

Dieter Endom

6 okt 2006 kl. 13:53

Jag vill inte heller träta men du har själv tagit upp medelhavsmaten i ditt svar till Anette, inte jag. Att ingen gillar medelhavsmat är ditt påstående för jag själv tycker mycket om maten från södra Europa. Jag gjorde bara ett tillrättaläggande och det bör du väl tåla, eller hur. Här på forumet diskuteras huvudsakligen våra inhemska svampar och allt som hör till. Att många italienare inte tycker om tryffel är också ditt eget påstående. Du får gärna rätta mig om jag har fel, jag tål det utan att jag blir ovänn med dig.

0

Hej Franco

Franco MAtli

6 okt 2006 kl. 14:05

Tack för din synpunkter.
Du får säga precis vad du tycker.
Jag är inte ovän med dig.
Men jag fortsätter inte denna empiriska diskussion.

0

Hej killar

Mamma mu

6 okt 2006 kl. 14:17

Intressant diskussion…..Det var inte meningen att min fråga skulle starta så heta känslor*sorry*  Hoppas allt är ok nu!  :-)
En fråga bara?...När jag ska köpa och prova tryffel för första gången, nått speciellt jag bör tänka på?
MVH Maria/Mamma Mu Glad amatörkock

0

Hej Mamma Mu

Dieter Endom

6 okt 2006 kl. 14:57

Inga heta känslor här, bara genuint svampintresse.
Gå in på http://www.tryffel.se/start.html och klicka dej fram till det du vill veta och var du kan beställa färska, svenska bourgognetryffelar. Jag tror att de börja med körden nu i oktober. Räkna med att de kosta en bra slantmen det är det värd!
Lukta först på tryffeln och du glömmer aldrig vad det är för svamp. Använd dem sedan mycket sparsamt, det är lätt att överdosera. De avger otrolig koncentrerad smak. Lycka till.
Hälsningar

0

Trevlig site:=)

A

6 okt 2006 kl. 15:07

Tryffel på Gotland, svensk Whisky med Mackmyra och en högre och högre standard på den svenska matlagningen samt att intresset som hela tiden ökar för maten och råvarorna. Det bådar gott inför framtiden!

0

Dieter

Mamma Mu

6 okt 2006 kl. 15:09

Tack så hemsk mycket, ska gå in och läsa!!
Det ska bli spännande att prova.

Nu sticker jag till stugan i bergslagen, hoppas på att få sitta på altanen i kväll med nyskördad svamp och ett glas rött och bara njuta!  Trevlig helg önskar Maria

0

Dieter och Franco

MVH /Marita L

6 okt 2006 kl. 18:14

Jag har fått en flaska med tryffelolja. Hur ska man dosera rätt. Ni säger att den är smakrik. Ska jag alltså tänka droppar, teskedar eller matskedar.

0

Dieter och Franco

A

6 okt 2006 kl. 18:23

beror på till vad, smaka dig fram!

0

Dieter och Franco

cicki

6 okt 2006 kl. 19:05

Har testat vit tryffelolja och det behövs VÄLDIGT LITE annars smakar det URK

0

Dieter och Franco

Dieter Endom

6 okt 2006 kl. 20:02

Marita L.
Dosering är beroende på vad det är för oljeflasta. Är det sprayflaska räcker det med en enda liten dusch olja, är det en flaska med kork e. d. börja med en droppe och försök att smaka dig fram.

0

Recept med tryffelolja

Nina H

6 okt 2006 kl. 20:09

Mera sommarmat kanske, men jag gör en potatíssallad med massor med gräslök och istället för majonnäs en blandning på rapsolja, äggula och lite tryffelolja. Bara ett par droppar.
Går cokså att använda i marinad, gryta, soppa, sås. MEN som sagt var, droppvis.

0

Recept med tryffelolja

/ MVH Marita

7 okt 2006 kl. 11:41

Tack alla för svaren.

0

Grek

19 feb 2019 kl. 20:53

Jag tycker att det smakar som stanken man kände från äldre bakis par på bussen när man var liten. Alkohol blandat med någon stank åt vitlök/palsternacka. Nä, ingen favorit helt enkelt men alla har olika smak. Tycker iaf att du ska prova det! För mig är det som jag beskrev och förväntningarna är väl detsamma som Thailand, överskattat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?