0 641 visningar

9 svar

Svampfotografering

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 21:15

Vi gillar att fotografera svampar.
Man kan fotografera en svamp därför man vill ha en vacker foto av en vacker svamp imbäddad i en bit färggrann natur.Eller man kan fotografera pedagogisk, man försöker ta med i bilden detaljer som kan vara viktiga för senare identifiering.Det bästa är att fotografera en kollekt, flera svampar av samma art, i olika stadier av deras tillväxt, gärna vända en eller 2 så att man kan se undersidas karakter, foten är också viktig, formen och ev.dekorationer är ofta art karakteristiska(se t.ex.Stolt fjällskivling)En ex.som är snittad på längden kan visa köttet.Finns det ändast ett ex. börjar man att fotografera den in loco (på platsen)sen kan plocka den och fotografera undersida med foten och till sist en snittad bild.Numera, med digital kamerorna, kostar ingentig att ta flera bilder.Ska lägga in 3 bilder av samma svamp som ger olika informationer.1:a bild är vad?

0

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 21:19

bilden kunde visa att troligtvi var det en ticka, genom att troligtvis väte på en träd.
Vi tar andra bilden som ger mera info

0

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 21:25

Andra bilden gav oss ganska mycket.
Det är en ticka, den visar undersidan, den växer på en ek.
Det har en liten syster till vänster.
Och ganska viktigt det finns ett litet hål i trädet under tickan.
Kan ni gissa nu?
Här kommer den tredje bild.

0

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 21:34

På den tredje bld ser ni hela svampen.
Som växer på en ek, den är ganska stor (25 cm)den är flerårig och hackspetten har börjat hacka ut sin bo.Nu har jag så mycket info frå bilden att det blir lätt att artbestämma.
Ekticka=Phellinum robustus är inte så vanlig och haspettar hackar gärna sin bo under svampen, kanske beroende att veden där är mjukare.
Marklund, som är också vän till mig, gav mig många bra tips till fotografering av svamp.Jag också har varit nybörjare.

0

Gunhild

7 nov 2006 kl. 21:48

Tack för dom tipsen som du ser har jag redan lärt mig en del. Jag brukar få kritik av Hans M på mina bilder.

0

Gunhild

7 nov 2006 kl. 22:09

Missade bilden från skogen på rodnande fjällskivlingen den som var genomskuren på förra bilden.

0

Phryxe

25 apr 2017 kl. 13:42

Är ny här och letade efter en FAQ med tips på hur man bäst fotograferar svamp för att den ska gå att identifiera. Bra att denna gamla tråd fanns kvar.

Undrar om det här med snittning. Kan inget om svampar, men fotograferar dem gärna. Vet ju inte om det är en raritet eller ej. Dels vet jag inte hur det påverkar svampen (beståndet) man skär i och dels ser det inte snyggt ut, ex. om man karvar i en gammal ticka på ett träd. Är det kanske något man inte behöver bry sig om ...

0

KNEjk

26 apr 2017 kl. 09:09

Det finns numera makrolinser till smartphones. Kostar inte så mycket, kanske värt att testa?

0

mumrik

29 apr 2017 kl. 14:12

Phryx, att dela en svamp är nog inget du behöver oroa dig för. Risken att den ska vara så sällsynt att det spelar någon roll är nog minimal.

De flesta av oss nöjer oss ju inte med att förstöra en enda svampkropp - vi plockar rubbet och släpar med oss det hem. ;-)

0

mumrik

29 apr 2017 kl. 14:14

Man dödar inte svampen för att man tar en svampkropp. En svamp är som ett äppelträd med kronan under marken. Svamparna vi ser är äpplena. Äppeltrådet tar inte skada av att du tar ett äpple.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?