0 2626 visningar

45 svar

Rekord - Plocka svamp i december?

Tommy Olofsson

6 dec 2006 kl. 00:08

Lite svårt att finna en bra rubrik men det jag är ute efter är att vi kan säga hur sent på året som vi har plockat svamp (svamp som normalt finns på hösten, som trattkantareller och kantareller) Är så nyfiken på detta! Mitt eget rekord är inget att skryta om men ändå, jag plockade 3 liter trattkantareller förra lördagen (2 dec).

0

Göran H

6 dec 2006 kl. 00:18

Trattkantareller och Frostvaxing
Ja! Men kan inte påminna mig att jag någonsin plockat ätbara Kantareller så sent som 3 dec. dvs. i söndags.

0

Helena A

6 dec 2006 kl. 07:33

Trattkantareller plockade jag i slutet av januari för att par år sedan.
Kantareller tror jag inte att jag plockat så här sent tidigare,

0

Tina Nordberg

6 dec 2006 kl. 08:54

Plockade 1 dryg liter Kantareller den 13/12-2004, och de var små.Samma ställe har givit svamp från midsommar(då missade jag dem någon tog de jag hade sparat)fram till mitten av november. Har inte kollat om nya är på G.Det är inte bara jag som känner till det stället.

0

Birgitta D

6 dec 2006 kl. 09:44

Jag plockar fortfarande till mångas vånda.Vanliga är dock allt för blöta däremot finns fina helt gula trattkantareller. Frostvaxingar och rökgråslöjskivlingar. Hittade en i går med hatt på 12 cm, fast och fin och fot 14 cm hög.

0

Nina H, Sthlm norr

6 dec 2006 kl. 10:58

Kantarellerna som kommer nu är så fina och fasta. Mums! Ser annorlunda ut för hattarna är helt runda.

0

Daniel Persson

6 dec 2006 kl. 12:47

Om frosten håller sig borta här nere i Skåne så kan man kanske tänka sig färsk, självplockad svamp på julbordet! Det vet jag att jag iallafall inte upplevt förut. (Mitt svampintresse är dock bara 5 år gammalt…)

0

Bo E

6 dec 2006 kl. 14:12

Med risk för att bli tjatig (jo, visst det kommer ju nya hela tiden, så OK!) så drar jag åter fram mitt gamla rekord med stora, fina helt utväxta och mycket läckra kantareller från en mildvinter nånstans runt 1978-80!
De hamnade i min svampkorg 23/12!

Minns tyvärr inte om det hade varit nån frost innan eller om det kom snö snart sen.
Kanske nån annan har minnen av vilken vinter det kan ha varit?
Det var senast 1980 i alla fall för sen flyttade min familj från platsen.
Skogen finns nära Hjälmaren och närmsta “kända” ortsnamn är Stora Mellösa.

0

Lena M

6 dec 2006 kl. 14:54

Ja det är inte otänkbart att det blir likadant i år. jag har nyss kommit hem ifrån en tur med ett tjugotalet kantareller och lika många frostvaxskivlingar. Trattkantareller finns det fortfarande fina här i Gästrikland.

0

klas jaederfeldt

6 dec 2006 kl. 15:14

för 16 år sedan var det ett jätte fint år också i södermanland. Frosten slog till i senare delen av september och tog ihjäl alla svampmyggor. plockade Champinjoner på lucia, såg även en stinksvamp som vissnat me äran i behåll, (ej avsugen)

0

Lena

7 dec 2006 kl. 13:40

i dag när jag var ute på en promenad tittade jag på ett ställe där jag hittade svarttrumpetsvamp i höstas. Det fanns fortfarande kvar.

0

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 13:47

Var ? Jag kommer. Har för lite ännu.

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 13:55

Hemkommen efter en liten runda kunde jag konstatera att det fanns fina trattkantareller och en del rökslöjskivlingar, som fick stå kvar. Men tre fina kantareller och ett tiotal frostvaxskivlingar väntar på att anrättas.

0

Bo E

Göran H

7 dec 2006 kl. 23:52

Kan du erinra dig om det i samband med den milda vinter runt 78-80 blev nå´t rabalder ang. klimatförändring, växthuseffekt etc.?

0

Bo E

pfifferling

8 dec 2006 kl. 20:15

plockade trattkantareller 22 dec för 12 år se det gick att bryta av dom helt ok.

0

svar till Göran

Bo E

11 dec 2006 kl. 17:22

Nej, det kan jag inte minnas.
Jag har aldrig sett nåt positivt i snö, så man var bara glad att slippa den.

Kantarellerna kom som en överraskning, förstås, men jag hade nog plockat en massa sena trattskivlingar, blåmusseroner och annat i svampväg som jag glufsade i mig på den tiden.

Visst var det en konstig vinter men bara att tacka och ta emot, tyckte jag nog ungefär!

0

Sanne

11 dec 2006 kl. 17:30

Lite rekord är det nog allt….jag plockade 8-10 liter trattkantareller i lördags 9:e dec och fick en fästing också på köpet.Blää aldrig fått en så här sent på året….

0

Bo E

11 dec 2006 kl. 17:41

Tja, trattkantarellerna fanns i mindre mängd i lördags, mycket var blött och slafsigt.
KAN det bli för mycket regn för svampen, eller är det på frostgränsen nattetid fast man inte märker av det inne i stan?

Hur som helst så har älgflugorna gett sig för rätt länge sen och fästingar har jag inte heller tänkt på.

När går de i vinterdvala, eller var de nu tar vägen?

0

Helena A

11 dec 2006 kl. 18:39

Fästingeländena lever i högönskilg välmåga hela vintern tyvärr.
E mild period och de är i farten.
Jag plockar fästingar från både hunden och katterna nästan varje dag. I veckan satt det en fast på mej också.

0

bo e

11 dec 2006 kl. 18:43

men inte tål väl de små odjuren minusgrader?

har aldrig sett nån om vintern.

redan nu har jag slutat oroa mig för dem…men så länge spindlar och andra kryp vistas ute kanske risken finns.

Hur var det förresten? Har jag ställt frågan om det kan finnas fästingar i spindelväv?

ofta går man ju genom dessa osynliga trådar ute i skogen och man oroar sig lite för att de drar med sig nåt otyg?

0

Helena A

11 dec 2006 kl. 18:50

Jodå, blir det plusgrader så vaknar de små odjuren till liv. Jag som bor på landet och vistas i skogen dagligen märker av dom.
Om de kan finnas i spindelväv vet jag inte men det är väl inte alls omöjligt

0

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 19:35

I mina rökslöjor igår fanns inte en enda insekt , men dom har nog förlagt sina paraplyer…

0

Fästingar i spindelväv??

Salasias

11 dec 2006 kl. 20:16

Men VAD skulle de göra där? Spindelväv är garanterat fästingfri…

0

svar till Göran

Göran H

12 dec 2006 kl. 01:47

Svar till Bo.
Samma här. Har aldrig förstått tjusningen med kalla vintrar.
Däremot att kunna plocka ätbara Kantareller och tillika Trattkantareller den här tiden är helt enkelt mumsigt. Stuvade ett gäng dylika i går och det var helt underbart. Passar just nu bra på Tunnröd, om man får ge ett litet tips.

0

Hans Myhre

12 dec 2006 kl. 01:54

Min rekord er på julaften for 5-6 år siden. Da plukket jeg schampinjoner, traktkatareller og kantareller.

0

Bo E

12 dec 2006 kl. 11:19

Kontentan av dessa rekord blir ju att det inte är speciellt sensationellt med svampfynd under snöfria vinterperioder.

???

Gällande fästingar så är jag alltid skraj för att de ska finnas i spindelväv just därför att de i stort sett osynliga trådarna är så svåra att undvika i snårig terräng.

Jag brukar använda knepet att hålla upp en garanterat fästingfri gren eller liknande framför mig som fångar upp ev. ohyra vid extra riskabla passager.

Sen har man från barnsben fått lära sig att undvika “fästingträdet” al!
Är det en skröna eller trivs fästingar på al?

Annars är nog vitlökstuggande och skvattram mina knep för att få va ifred för blodsugare i skogen.

0

Helena A

12 dec 2006 kl. 15:46

Tror att det där med al är en skröna. Precis som att fästingarna bara finns där det är fuktigt.
Odjuren finns ju överallt.
Har varit i skogen idag och på mej kröp det två små äckel och hur många det är i svarta hundens päls vill jag inte tänka på. Då var det ändå lätt frost på morgontimmarna här.

0

Fästingar - Bo

Gula

12 dec 2006 kl. 15:47

Fästingarna sitter inte i spindelväv! Gördom det så är dom döda eller håller på och bli mat åt någon. Och det där med alar; alarna växer ofta i fuktig terräng där också fästingar trivs, men fästingarna klättrar upp på grässtrån och lurar där på sina “offer”. Dom kryper inte upp i träd! Jag har också (tidigare) hört om fästingar som fäller ned sig från buskkvistar och sätter sig i håret men det stämmer inte. Dom klättrar upp längs benen och kan på så vis komma ända in i håret! Man känner ju sällan dom innan dom biter, speciellt om dom klättrar på kläderna , så det är nog orsaken till dom här “historierna”.

0

Fästingar - Bo

Lena M

12 dec 2006 kl. 15:59

Jag tror att jag fått tre fästingar på mig i år, men det som förvånar mig är, att det blir på ställen man inte klarar att ta bort dem själv. På ryggen, skinkan ( ja, det är snart jul ) och en på halsen. Är det någon strategi de kör med ?

0

Lena M

Trumpelisa

12 dec 2006 kl. 16:15

Ja det är ena listiga rackare. De vet väl att de flesta av oss inte är gummimänniskor som kan beskåda oss och “operera” oss själva överallt. Och på tal om julskinka:
Man kanske kan pröva med senap?

0

Lena M

Lena M

12 dec 2006 kl. 16:24

Ja, vem vet ?

0

Lena M

Bo E

12 dec 2006 kl. 17:39

Tack för informationen.
Nu blir jag lite modigare på att gå i snårskog i alla fall.

Spindelväven är bara lite irriterande men tror man att där sitter fästingar så blir man ibland nästan hysteriskt aktsam när man går i skogen.

Brukar kamma håret ordentligt så snart jag känner spindelväv i ansiktet.
Det blir lite mindre viktigt om det inte finns fästingar där då.

Har haft ett par små rackare på gång i år, men hunnit få väck dem innan de bitit sig fast.

Älgflugor finns det i alla fall mer av där jag gått, men de är ju lite oskyldigare än fästingen….men bara lite…

0

Lena M

Tina Nordberg

13 dec 2006 kl. 00:45

På tal om fästingar så blev en händelse för nåra år sedan en skojig historia. Vi var i Finska skärgården med min mor då var 80 år.
En morgon berättade hon för oss att hon haft sånt spektakel till fästing mellan tårna att bestyra med på morgonen.Min gubbe bedyrade att om hon bara sagt till skulle han ha hjälpt henne med kräket. Jo du skulle nog må då sade hon. Den satt mellan stortårna.

0

Hummertina igen.

Göran H

13 dec 2006 kl. 00:50

Du förnekar dig då inte. Men kul var den. Storyn.

0

Tina,

Birgitta D

13 dec 2006 kl. 23:14

Den var bra.

0

Tina Nordberg

14 dec 2006 kl. 08:47

Idag står det att läsa i ortstidningen att en man hittade Fjällig bläcksvamp i Köping igår.
Spännande att se hur långt det går.

0

Bo E

14 dec 2006 kl. 12:50

Fjällig bläcksvamp i tätortsmiljö är nog ingen omöjlighet.

På min termometer var det +11 idag vid lunchtid.

Ute i markerna här runt Örebro finns det nu dock nästan enbart rökslöjskivling, men den är inte fy skam.
Nån vinterskivling kan man se oxå.

0

Tina Nordberg

14 dec 2006 kl. 12:58

Svampen hittades inte i Köping, utan på bonnvichan.Ett ställe som heter Vilsta, ett par hushåll.Rena Ödemarken.

0

Lena M

14 dec 2006 kl. 16:43

Jag såg också många fina rökslöjskivlingar och trattkantareller idag. Kul att höra vem här på forumet som hittar de sista goda matsvamparna i år.

0

Lena M

15 dec 2006 kl. 14:02

Kunde inte avhålla mig för att ta en koll i skogen där jag gick vilse för en tid sedan.
Mycket fina rökslöjskivlingar, trattkantareller på skyddade platser och ett tjugotal användbara kantareller, men mycket var förstört.
Så dessa träd igen, spillkråka eller björn ?

0

16 december Västerbotten

Gunhild

16 dec 2006 kl. 13:51

En härlig skogspromenad i solen. Så här sent på året har jag inte plockat svamp tidigare, Här är bildbeviset.

0

16 december Västerbotten

Gula

16 dec 2006 kl. 14:08

Roligt Gunhild, att du hittade svamp ännu , trots att det verkade kört för nån tid sen med all snö och kyla!!

0

16 december Västerbotten

Helena A

16 dec 2006 kl. 14:13

Grattis Gunhild!!
Här i Sörmland är det också gott om svamp.
Plockat mycket kantareller och trattisar idag. Vinterskivling finns hur mycket som helst

0

16 december S. om Stockholm

Salasias

16 dec 2006 kl. 15:05

Några liter trattisar, en liter gula och TVÅ  (2) st rökslöjsskivlingar, en blåmusseron. Mitt livs första två rökslöjsskivlingar, som smakade ärtor och som jag kommer att våga äta. Synd att jag inte hittade flera då, när jag äntligen vågar…. De är stora som en tumnagel men jag ska steka dem…

Inte en vinterskivling så långt ögat nådde….

0

Björn O. Nilsson

30 dec 2017 kl. 11:02

Plockade den 29/12 2017 nära Öregrund. Svampskogen ligger nära havet vilket bidrar till milt höstväder. Trattkantarellerna är jättefina!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?