0 15553 visningar

31 svar

Torka eller förvälla kantareller??

Maria

22 jul 2005 kl. 12:23

Jag har just komit hem från skogen med en korg kantareller.Jag har alltid förvällt dom .Men nu undrar jag om det går lika bra att torka dom .Smakar dom lika bra sen?

0

Tommy K

22 jul 2005 kl. 14:32

Nej. Kantareller lämpar sig inte att torka.

0

Olle

22 jul 2005 kl. 19:24

Har aldrig provat, men borde det inte gå om man skivar dem tunnt?

0

Annemarie Kjell

22 jul 2005 kl. 20:22

Hej Maria
Jag tycker som Tommy K, kantareller de “gula” är inte lämpliga för torkning. Men Trattkantarellerna blir bra både torkade och förvällda.

0

Tord Nyman

23 jul 2005 kl. 15:38

Jag har torkat mycket “gula” i en riktig tork.
Det går jätte bra man blötlägger bara någon timma före, går även att smula sönder svampen, då kan den användas i såser eller kantarellsmör.
Jag har även torkat i ungn eller sol då blir det inte bra.
Det är bara prat att det inte går att torka “gula” jag har provat väldigt många olicka svampar, och jag tycker att det går att torka allt för resultat blir bra.En fördel till är att det är lätt att förvara.

0

Maria

24 jul 2005 kl. 08:57

Hej! Tord

Jag har svamptork ska ja skiva kantarellerna tunt eller kan jag skiva dom som vanligt? Man kan ju prova det i alla fall en liten sats.

0

Helena

24 jul 2005 kl. 13:56

Jag skivar mina ganska tunt eftersom det tar så lång tid att få dom torra annars. Men det är nog en smaksak. Och visst blir de bra i riktig tork.

0

per d

24 jul 2005 kl. 23:57

kantareller skall aldrig torkas !!! de återfår aldrig sin narurliga konsistens och smakar beskt efter torkning färvöll och frys eller sylta i 1 2 3 lag i stället !!

0

Karin Hedén

5 aug 2005 kl. 00:04

Det verkar vara dags att upprepa mitt tips från 2001..

Konservera kantarellerna!
Efter många års experimenterande har jag kommit fram till följande:
Att frysa svamp tar värdefullt utrymme i frysen och är till besvär vid avfrostning. Svampen blir godare tar mindre plats och håller längre om man torkar den. Det finns olika metoder för torkning. Det vanligaste felet är nog att man har för hög värme om sådan tillförs utöver rumstemperatur. Utrymmet ovanför kylskåpet är lagom om svamplagret inte är för tjockt. Pannrummet är också bra. En olla med en tunn sliten handduk att lägga svampen på förenklar hanteringen. Tidningar i stället för olla går säkert också bra. Man kan behöva röra om i svampen då och då.
KANTARELLER är ett undantag. Dom blir gärna hårda, sega och tråkiga om dom torkas. (och beska om man fryser dom). Godast blir kantarellerna om man konserverar på gammaldags sätt. Det är inte svårt och det behövs ingen konserveringsapparat! Ta en burk som Du handlat sill, rödbetor, saltgurka, marmelad eller vadsomhelst i. Se bara till att locket sluter helt tätt. Burk och lock ska vara absolut rena och luktfria. Rensa och skär kantarellerna i små bitar och proppa burken så full det går med svampbitarna. Häll därefter på en avsvalnad, svag saltlag (1 – 2 tsk per liter). Peta gärna med t.ex. ett skedskaft så att alla luftfickor fylls ut. Det ska vara saltlag ända upp till kanten på burken. Skruva på locket HÅRT! Lägg en vikt handduk eller annat tunt tygstycke i botten på en kastrull och ställ ner den fyllda burken. Häll på vatten så burken täcks ordentligt Koka upp långsamt och låt sjuda i minst 1 timme. Tygstycket är till för att mildra skramlet mot botten. Lyft upp burken medan den är varm (en istång går bra) och ställ den att svalna på t.ex. en skärbräda. Du har nu en konserv med svamp som går att använda direkt som färsk och som går att spara i många år. En fördel med den här metoden är att Du kan få en trevlig liten burk även när fynden är begränsade. Du kan också dryga ut kantarellerna med blek taggsvamp. Dom har samma konsistens som kantarellerna och tar smak av dom vid konserveringen.

LYCKA TILL!

0

cobran

5 aug 2005 kl. 14:57

Konstigt hur olika det kan bli. Jag har en kompis som brukar frysa svamp efter förvällning.
Han har bjudit på både kantareller och smör- sten- och brunsopp som varit skivade, förvällda och frysta i mer än ett år och det har inte smakat det minsta beskt eller konstigt!
Kan det ha att göra med HUR man förväller dem??

0

Karin Hedén

5 aug 2005 kl. 19:25

Hej Maria!

Har Du prövat att konservera? Då känner man skillnaden.

0

Maria

5 aug 2005 kl. 21:48

Hej!Karin
nej det har jag inte.
Det kanske man ska prova

0

Karina i Luleå

17 aug 2005 kl. 20:31

Tack för tipset! Jag har nu konserverat några burkar och när proceduren är klar så finns ett luftskikt överst. Men det verkar OK. Min fråga är nu: Hur länge kan man använda svamparna (kantarellerna) sedan man öppnat burken?  har du testat detta?
Naturligtvis ska man förvara burken i kylskåp.

0

Karin H

17 aug 2005 kl. 21:14

Kantarellerna har kort hållbarhet efter det att Du öppnat burken. Använd hela innehållet meddetsamma. Bättre alltså med flera små burkar än en stor. Burkarna som inte öppnats förvaras som helkonserver och behöver inte ta plats i kylen.

0

Carl Lernberg

18 aug 2005 kl. 08:46

Nu har jag inte läst alla svar, så jag kanske upprepar vad någon annan skrivit, men så här gör iallafall jag; jag förväller kantarellerna, lägger lagom många till en sås eller liknande i en fryspåse. Då den förvällda svampen och vätskan har kallnat knyter jag igen påsen och lägger i frysen. Jag tror svampen klarar närmare 2 år i frysen utan att bli dålig. Jag torkar med andra ord inte kantareller.

0

karina i Luleå

18 aug 2005 kl. 21:19

Tack för de goda råden.
Förvälla och frysa… (Carl L.)

Ja det har jag också gjort. Men vid förvällningen tappar kantarellerna en stor del av dess goda smak. Nu konserverar jag (massor, många liter) för att om möjligt behålla smaken av nyplockade kantareller. Att torka dem verkar var dumt.

0

eva

19 aug 2005 kl. 12:34

tokar man dom blir dom en aning besk, föredrar förvälld, lycka till.

0

Fia A

19 aug 2005 kl. 13:43

Tycker att metoden låter lite osäker… Sporer överlever “burk-kokningen” kan ju orsaka bakterietillväxt i burken. Personligen skulle jag inte rekommendera denna metod!

0

Marie

19 aug 2005 kl. 14:44

Fia, förstår inte vad du menar… vilka “sporer” överlever den konserveringen? Vg berätta lite utförligare vad du menar.

0

Fia

19 aug 2005 kl. 15:26

Vissa typer av bakteriesporer kan överleva en bra bit över hundra grader i flera timmar. Sporerna är bakteriens överlevnadsstrategi. Sporerna blir sedan nya bakterier som kan växa till i konserven.

Lite klarare nu? :-)

0

Marie

19 aug 2005 kl. 17:47

Ja Fia jag förstår nu. Men, hur vanligt är det att dessa bakterier frodas bland kantarell, och vad är skillnaden på industriell konservering av kantarell, är inte förfarandet detsamma? Slutligen.. är det inte större chans att de växer till bland torkad svamp?

0

Fia A

19 aug 2005 kl. 18:59

Marie, jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan :-)

1) I svamp finns det gott om jordbakterier (eftersom de växer i jorden). Jag kan inte säga exakt hur vanligt det är med bakterietillväxt i hemkonserveringar, men jag anser risken vara tillräckligt stor för att jag personligen inte ska våga chansa… Problemet är ju att svmpen kan lukta, se ut och och smaka bra men ändå innehålla höga koncentrationer av bakterier/toxiner. 

2) Industriella metoder är vanligtvis noga kontrollerade ur mikrobiologisk synpunkt. Mycket hög temperatur, steril tillagningsmiljö, mikrobiologiska provtagningar, gas (för att slippa luftlagret), vakuumförpackning…

3) Bakterier växer inte i torkad svamp, eftersom tillgång till vatten är en av förutsättningarna för deras överlevnad. Och har man inte fått ut 100% av vattnet finns det ändå inte tilräckligt för att de ska kunna föröka sig.

Hoppas att du blev klokare :-)

0

Marie

20 aug 2005 kl. 14:39

Ja, tack Fia för utförligt svar. Dina synpunkter är vettiga! (har själv jobbat m läkemedelstillverkning) Jag ska nog ändå testa nån liten burk för det låter väldigt intressant och GOTT att konservera.

0

per d

20 aug 2005 kl. 16:17

konservera kantrareller, det var något av det dummaste jag härt, då smakar dom och blir i konsistensen som de industrikonserverade som finns i butik och som smakar förfärligt. färväll utan fett och kryddor på en stegpanna tills all vätska är borta tina sen och steg i smär och krydda med salt, vitpeppar, lite socker kanel och finhackade örtkryddor. detta är suveränt bäst sen må ni andra förstöra era kantareller bäst ni vill i konserven eller torken !

0

Marie

20 aug 2005 kl. 16:28

Jaja Per, man kan ju prova lite olika metoder? Har hela frysen full med traditionellt tillredda men det kan ju va kul att testa en annan variant oxå? Att torka dem tror jag däremot inte på, mäjligen att ha som krydda då. Du stavar festligt btw :)

0

Karin Hedén

23 aug 2005 kl. 20:20

Hej!

En del inlägg under tråden vittnar om bortglömd kunskap om ”konservering på gammaldags sätt”. Konservering genom hermetiskt tillslutning har funnits sen Napoleons dagar och tillämpades som en av den främsta konserveringsmetoderna innan frysmetodens intåg. En blick i gamla kokböcker ger vägledning och metodbeskrivningar. Där talas ofta om god hygien vid beredningen – något som saknas i senare kokböcker – det ses väl som självklart idag!  Metoden finns också beskriven i många svampböcker av såväl äldre som av nyare datum t.ex. Lindblad - Svampbok 1901, Bülow - Svampar 1917, Cortin - Goda Matsvampar 1950, Suber -  I svampskogen 1950,  Linkoaho/Rantala Svampar och svamprätter 1972, Nylén - Svampar i Skog och Mark 1980, Holmberg/Marklund -  Nya Svampboken 1996. Tillvägagångssättet skiljer sig något åt men följer i huvudsak linjen god hygien – välrensad svamp – rena burkar – tättslutande lock – upphettning (90-100 grader). Tiden för upphettning varierar mellan 60 minuter och 1½ timme. Det finns också olika rekommendationer om hur svampen bör prepareras innan den läggs i burken . Från att läggas rå i lätt saltlag till att den ska kokas ihop med kryddor eller t.o.m. med fett. Rekommendationer om burkens fyllnadsgrad skiljer sig åt från att vara fylld till två tredjedelar till att fyllas upp till kanten.
Metoderna stämmer väl med konserveringstipset om råa kantareller där burken skall proppas så full som möjligt ända upp till kanten, täckas med en lätt saltlag och upphettas under minst en timme.  Den luft som ändå finns kvar i kantarellerna och ev. luftfickor samlas efter upphettningen överst i burken. Fett i konserveringsinläggningar förkortar hållbarheten. Vissa kryddor kanske kan ha en konserverande effekt men kryddning sker bäst i samband med tillagningen. Om svampen förvälls före inläggningen förlorar den i konsistens .
Om botulism, se Tomas Hedéns inlägg om konservering i allmänhet.

0

Tomas Hedén

23 aug 2005 kl. 20:22

Konservering (bland annat av svamp)

Människan har under alla tider använt metoder för långtidsförvaring av mat .
Metoderna varierar men går ut på att göra livsmedlet otillgängligt för bakterietillväxt. Detta kan ske genom saltning, surgörning, sötning, torkning, djupfrysning och traditionell konservering. Är ni så unga att ni inte kommer ihåg era mödrars konservburkar med gummiring?
Konservering innebär i praktiken ”sterilisering”. Metoder för sterilisering är sterilfiltrering, upphettning i låga, upphettning i luft (ugn), upphettning i vattenånga vid normalt tryck, upphettning vid övertryck (autoklavering), upphettning i vattenbad. En senare metod som används är bestrålning. Sterilisering är vanligtvis en kombination av värme och tid. En vedertagen steriliseringsmetod vid läkemedelstillverkning är upphettning i vattenbad vid 80 grader under 2 timmar.
Våra mödrars och mormödrars metod med den gamla ”konserveringsapparaten” var närmast en blandning av ånga vid normalt tryck och upphettning i vatten.
Vill du använda dig av en enkel metod för hemkonservering så gör enligt följande:

Förbered det du vill konservera med rena händer och rena redskap.
Använd väl rengjorda burkar med bra lock (exempelvis tomma före detta sill- syltburkar).
Fyll burken ända upp till kanten med det du önskar konservera.
Se till att locket sluter tätt.
Använd ett kärl för uppvärmning där vattnet kan nå över burkarna.
Värm långsamt till dess vattnet sjuder (ca 90 grader) och låt det sjuda minst 1½ timme.
När det är klart. Lyft upp burkarna och se till att locken sluter tätt (locket brukar bukta uppåt)
När burkarna svalnat skall locket bukta nedåt.

Bakterier kräver med några få undantag tillgång till luft (syre) och vatten. Ett sådant undantag är bl. a. Clostridium botulinum som kan förekomma i dåligt steriliserade konserver och felaktigt gjorda sillinläggningar då det kan bildas botulinustoxin (världens starkaste gift). Botulinustoxin förstörs lätt vid tillagningen när temperaturen överstiger 70 grader.

Vi rekommenderar att kantareller konserveras färska i svag saltlag. De måste alltså tillagas då burken öppnats. Om burkens lock lossnat under förvaringen måste hela innehållet kasseras på samma sätt som om man inte hör något ”klick” då man öppnar en köpt barnmatburk.
Kantareller är allra godast färska direkt från skogen. Konserverade finner vi dom näst bäst. Men smaken är delad.

Kulturhistoriskt är det kanske intressant att veta att en av Napoleons förutsättningar för att ”tåga” mot Moskva var att man kommit på att konservera kött i stort enligt ovanstående metod. Besök även gärna ett bibliotek och studera gamla kokböcker.

Tomas Hedén (gammal apotekare) gift med Karin.

0

Johan Rydlöv

10 sep 2006 kl. 23:01

För er som oroar er för att de ska bildas sporer i burken. Kanske man kan göra såhär?

Låt burken stå ett dygn och upprepa kokningen. Eventuella sporbildande bakterier bör då ha utvecklats men inte hunnit bli tillräckligt färdiga att bilda nya sporer. Dessa dör då vid den andra kokningen och burken bör vara bakteriefri.

0

Torka aldrig kantareller!

Bengt Sandh

10 sep 2006 kl. 23:12

Jag gör som jag har blivit lärd av Göteborgs främsta kockar. En enkel metod som garanterat gör dig nöjd:

Förväll de lättsaltade färska kantarellerna i en stekpanna, d.v.s. utan vatten, på låg värme tills de inte avger mer ånga. Låt svampen svalna så fort som möjligt, lägg den i små fryspåsar i lagom mängd för det antal personer du har tänkt dig. Sug ur all luft ur påsen innan du tillsluter den, knyt ordentligt och in i frysen.

När du sedan ska tillreda din festmåltid tinar du svampen på låg effekt i mikron. Fräs upp läckerheterna i stekpanna i OBS! normalsaltat smör. Sedan är den färdig att användas och du märker ingen skillnad mot om den skulle varit färsk.

LYCKA TILL!

0

Mona

9 okt 2006 kl. 21:45

Hej jag har fått en kasse kantareller och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med hur jag förväller och fryser in dem.
Tackar på förhand Mona i Årjäng

0

Mona!

Andreas

9 okt 2006 kl. 23:21

Hela den här tråden har just handlat om att besvara just det du frågar - läs igenom svaren i den här tråden!

0

Dag Lövberg

11 okt 2022 kl. 20:46

Jag steker dom rakt av,tratiisar eller gula,lika gott med älgfärs och lite lök och smör.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?