0 1254 visningar

21 svar

Tryffel?

Klas Oskarsson

28 jul 2007 kl. 13:13

Hittade ngt tryffelliknande under jord idag. Luktar behagligt och är väldigt fast. Vet någon här med säkerhet vad det är och om den går att äta (med njutning)?
/Klas

Tryffel?

0

klas jaederfeldt

28 jul 2007 kl. 14:18

Det skulle kunna vara en stjärnhovstryffel

0

Klas Oskarsson

28 jul 2007 kl. 15:03

Tack Klas! Vet du om det finns några giftiga förväxlingsarter, eller vågar man äta den?
/Klas

0

klas jaederfeldt

28 jul 2007 kl. 15:48

Det finns inga giftiga förväxlingssvampar till den, de flesta underjordiska svampar sprids av att djur äter dem, och då kan de ju inte vara giftiga , så spridaren dör, Däremot kan de vara laxerande så att sporspridningen sker snabbare. så ät dem du, det kunde vara roligt att veta var du hittat dem. Stlärnhovstryffeln är inte laxerande. Jag har gjort aromsmör på den, låtit bitar koka länge i 125 g smör sedan tillsatt andra delen av smörpkt (250g) så att det ser aptitligare ut. Omogen stjärnhovstryffel har nötsmak. när den blir mogen luktar den illa, smaken är en annan också

0

Klas Oskarsson

29 jul 2007 kl. 10:09

Tack Klas!
Svampen växte i sandblandad jord i Lökenäs, Öland.
Vi får se om det blir något smör, svamparna var ganska små. Men min nyfikenhet tar nog överhand.

/Klas

0

Brittis

29 jul 2007 kl. 16:01

Så kul! Snälla berätte vidare vad du gjorde!

0

Lena M

29 jul 2007 kl. 17:43

Grattis Klas om det är stjärhovstryffel du hittat !

0

elisabeth nilsson

30 jul 2007 kl. 15:44

Vad gör jag med 600g stjärnhovstryffel? kan man sälja den?E:N.

0

Gunilla

30 jul 2007 kl. 17:12

Var bor du Elisabeth? Vet nån som antagligen är isserad av att köpa!

0

Gunilla

30 jul 2007 kl. 17:13

intresserad menadr jag förstås

0

Hans v E

31 jul 2007 kl. 16:53

Kan tänka mig att det är hjärntryffel - Hydnobolites cerebriformis också. Säg gärna emot mig!

0

hans va du krånglar till det

klas jaederfeldt

31 jul 2007 kl. 23:07

jag har letat i mina böcker, visst har du en poäng i det, den har ju hittats i sverige,  Vad jag tycker talar mot , är att klas O. tycker att den luktar behagligt, enligt British truffels, Pegler et.al skall Hydnobolitus vara luktlös eller nära på, dessutom är hans svampar ganska släta på utsidan, Hydnobolitus skall vara mycket knöliga.Dessutom verkar marmoreringen på den enda bild i genonskärning som jag hittatinte vara så utpräglad på hydnoboletus, troligen hade en Mik.undersökning varit det enda sättet att säkert säga vad det var,
men eftersom H. bara hittats en gång och Stjärnhovstryffeln på många ställen så är chansen större att det är en sådan

0

Potatis?

Ann

1 aug 2007 kl. 08:47

Ser ut som om de kommer från potatislandet…. :-)

0

Klas

Hans v E

1 aug 2007 kl. 14:30

Tack för att du sa emot mig. Det är väl inget fel att ifrågasätta!

0

Peter Nilsson

5 aug 2007 kl. 20:28

Får gratulera till ett tungt kryss (som jag inte själv har). Har du hängt in bokoxe på Lökenäslistan då? Det gjorde jag för några år sen.

/Peter

0

Christina Wedén

10 aug 2007 kl. 16:07

Hej Klas!
Det skulle även kunna vara t.ex. en något omogen trädgårdstryffel, Tuber maculatum. Det är alltid svårt att säga endast utifrån en bild. Om du har kvar något, eller hittar någon mer, får du gärna skicka en torkad skiva till mig så kan jag kika på sporerna i mirkoskop? Det vore spännande att se. Vore verkligen roligt om det är stjärnhovstryffel. I så fall det första fyndet från Öland som jag känner till. Hälsningar Christina (Christina.Weden@ebc.uu.se)

0

Klas Oskarsson

28 aug 2007 kl. 20:05

Har inte kollat tråden sen jag skapade den, därav det sena svaret.
Jorå Peter, bokoxar har sett flera stycken nu i år för att inte tala om storbror ekoxe. Hade trettio ekoxar i samma lilla ek en kväll.
Jobbar du på naturhistoriska Peter, eller är det fel Peter…..
/Klas

0

Tryffel?,(tråd från 2007)

Evus

13 jul 2008 kl. 11:19

Hur gick det?
Jag är lite nyfiken om det var en Stjärhovstryffel som växte på Öland.

0

Tryffel?,(tråd från 2007)

Jan A, Uppsala

13 jul 2008 kl. 11:37

Har ett minne av att ha hört - från sakkunnigt håll - att det INTE var det. Ska kolla!

0

Tryffel?,(tråd från 2007)

Evus

13 jul 2008 kl. 12:43

Okej, bussigt av dig.

0

Tryffel?,(tråd från 2007)

Christina Wedén

15 jul 2008 kl. 14:19

Hej!
Stjärnhovstryffel är hittills inte känd från Öland eller Gotland men har hittats från Ronneby i söder till södra Uppland. Den finns också i Centraleuropa och är speciellt uppskattad i Tyskland och Ungern (Kaiserpilz kallas den i Tyskland). Det jag såg på bilderna såg ut som trädgårdstryffel (Tuber maculatum). De äts normalt inte, men man kan göra det om man vill.
/Christina

0

Tryffel?,(tråd från 2007)

Evus

18 jul 2008 kl. 12:36

Det var ett bra och tydligt svar.
:-))))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?