0 642 visningar

8 svar

Vilken röksvamp

P3

15 okt 2007 kl. 20:32

Jag tror att jag har att göra med en röksvamp, men vilken kan det vara?
Och så en bonusfråga; ser någon var i fjällvärlden bilden är tagen någonstans?

0

"JAS"

15 okt 2007 kl. 20:35

Vet ej och vet ej Men en jädrans bra bild, nu blev jag glad. Há Dé

0

P3

15 okt 2007 kl. 20:37

Tack för ett supersabbt svar i alla fall :-)

0

Irene A

15 okt 2007 kl. 21:02

Arktisk röksvamp, Calvatia cretacea?

0

Elisabeth J

15 okt 2007 kl. 21:09

Vilken fantastisk bild är det i svenska fjällen jag gissar Abisko

Svampen kan vara en artisk röksvamp Calvatia cretacea men det går inte att säga när man ser en bild den måste mikroskoperas och då måste röksvampen ha mognat så det finns sporer.

0

Lisa G

15 okt 2007 kl. 21:10

lapporten

0

P3

15 okt 2007 kl. 21:42

Den arktiska röksvampen verkar inte vara värst populär, hittade inte speciellt mycket när jag googlade efter bilder. Skulle man kunna sträcka sig till att säga att det är en Calvatia.ssp?

Bilden är i alla fall helt säker tagen från Kungsleden, precis ovanför Sälkastugorna. så lapporten och Abisko var åt rätt håll.

0

Tina N Kolsva

16 okt 2007 kl. 09:12

Mycket bra bild. Gillar den suddiga men fullt synliga bakgrunden.

0

Vårtig röksvamp?

Per Stade

23 jun 2017 kl. 12:04

Bilden tagen på Nord-Koster 2017-06-17

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?