0 5381 visningar

66 svar

Ostronskivlingodling på toarullar

SkåneLotta

9 jan 2008 kl. 21:52

Hej
tänkte bara, om någon är intresserad, delge er några bilder från min nyligen påbörjade amatörodling av ostronskivling på toarullar. Så här såg som ut igår efter 17 dagars “inkubationstid”. Nu är dom placerad i kylen i 2 dagar för att stimulera fruktkroppsbildning.
To be continued….

0

Tina N Kolsva

9 jan 2008 kl. 22:32

Spännande, det ser ut som gräddtårta. Lycka till o låt oss se resultaten sedan.

0

SkåneLotta

9 jan 2008 kl. 22:40

Jag håller med dig Tina, gräddtårta eller en övermogen ost av nåt slag. Min tanke är naturligtvis att följa upp med bilder av hur odlingen kommer att utvecklas. Det är jättespännande tycker jag i alla fall.

0

Enelie, Linköping

9 jan 2008 kl. 22:50

Det ska bli kul att se hur det utvecklar sig.
Men vad är “grädden” för någonting?

0

SkåneLotta

9 jan 2008 kl. 22:55

Det är mycelet som har vuxit ut sig runt toarullen. Det ser ut som ett riktigt läskigt mögel i verkligheten (vilket det ju egentligen är). Jag återkommer med fler bilder så fort det har hänt nånting mer.

0

Enelie, Linköping

9 jan 2008 kl. 23:13

Jag trodde nästan det men jag var inte säker.
Jag hade för mig att man ympade in i hål i stockar o dyl. och att det växte inuti i första skedet innan själva fruktkroppen bildades.

0

Geraldine Vällingby

9 jan 2008 kl. 23:18

Spännande, ser framemot fortsättningen! Jag tycker det ser ut som brieost som har legat för länge i kylen och mognat:)

0

Birgitta D

10 jan 2008 kl. 10:41

Spännande

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2008 kl. 11:47

Hej SkåneLotta! Jag har plockat en hel del i Hbg - skogarna i höst och bjudet vänner och bekanta på denna och alla och då menar jag alla har blivigt mycket positiva till denna svamp som de inte hade smakat innan. De gav den 3*** både i smak och konsistens. Jag provade den själv bara för några år sedan och satte samma betyg men det verkar som om den inte är så uppskattat av svampboksskribenter där den ofta bara sägs vara ätlig ?? Så en fråga var har du fått tag på “startpaketet” ?? Ska åxå bli kul att se resultatet, hoppas det går bra.

0

SkåneLotta

10 jan 2008 kl. 12:49

Hej JAS! Jag håller med, jag tycker också väldigt mycket om denna svamp. Och då helst den ”vilda”, den odlade man köper i affären har inte lika mycket smak tycker jag. Därför ska det bli intressant att se hur mina smakar när dom blir klara. Jag köpte mycelet av Bengt Wiklund på Tynderö Svamp i Söråker http://www.tynderosvamp.se. Men minsta mängd är 2,2 kg (det räcker till 22 toarulleodlingar) bara så du vet. Men det håller sig i ca 6 månader i kylen.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2008 kl. 13:15

Hej Lotta! Ja det tycker jag åxå, om smaken alltså. Tack för länken, jag skall åxå prova.

0

Margareta

12 jan 2008 kl. 23:26

Mycket intressant. Blöter du rullarna först. Vad är kostnaden. Jag var inne på hemsidan men det framgick inte.
Margareta

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 23:41

Hej Margareta! jah mailde till dem och fick detta svaret ? -Vi har mycel till ostronskivling och dom ligger på 3 liters påsar och kostar 300:-+frakt.
Det behövs 200 g till en toarulle. Det blev man ju jätte klok på och då frågade jag ändå HUR?

0

Charina Halland

13 jan 2008 kl. 12:26

Den 13 januari idag. Undrar om det hänt nåt mer?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2008 kl. 12:51

Jag tror nog att det tar minst 6 veckor innan det händer något dramatiskt, eller?

0

Bååth Elisabeth, Umeå

13 jan 2008 kl. 19:15

Hej

Här är mina odlingar från i somras. Vi hade kurs i våras och jag tror att alla fick svamp på sina toarullar. Vi odlade också på stockar och en del fick svamp i somras på dessa. Övriga svampar som vi odlar på stock är shiitake och igelkottaggsvamp.

0

Bååth Elisabeth, Umeå

13 jan 2008 kl. 19:18

Grädden är svampmycel som växer runt och i toarullen. När mycelet har vuxit runt så här så kan man ändra miljön för svampen och då får man fruktkroppaqr, alltså det som vi plockar och äter.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2008 kl. 19:20

Läckert, ser ut som de växer på nougatrippelglass.

0

JAS toarullar

Bååth Elisabeth, Umeå

13 jan 2008 kl. 19:21

Det går mycket fortare, svårt att säga exakt beror på temp och fuktighet

0

SkåneLotta

13 jan 2008 kl. 21:40

Hej Alla!
Tyvärr har jag inte haft tillgång till nätet på ett par dar. Svar på några av era frågor. Jag betalade 480:- inklusive moms och frakt för 2,2 kg mycel. Jag har använt 100 g mycel per toarulle till min odling och info om hur man gör har jag hittat här (http://www.ingmos.se). För 3 dagar sen tog jag ut toarullarna från kylen och nu väntar jag bara på att fruktkropparna ska börja synas. Det bör ta minst en vecka i alla fall. Jag lovar att lägga upp bilder så fort jag ser att det händer något.

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2008 kl. 18:07

Ni som är intresserade av ostronskivling. Läs min tråd “Detta måste alla läsa”

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2008 kl. 18:15

Såg nu att det är 11 dagar sedan vi hörde av Lotta och hennes odling. Vad har hänt? Nu blir jag lite orolig.

0

SkåneLotta

24 jan 2008 kl. 18:17

Hej alla. Efter tålmodig väntan har jag äntligen blivit med ostronskivling. Det tog 2 veckor från att jag tog ut dom från kylen innan dom första knappnålarna visade sig. Men jag tror att dom stått lite för kallt. De största ”knopparna” är 5 mm i diameter och dom minsta som knappnålar. Lovar att återkomma med fler bilder efterhand. Det här är jättekul och spännande tycker jag.

0

SkåneLotta

24 jan 2008 kl. 18:22

Här kommer 3 bilder till.

0

Kenneth Nordberg

24 jan 2008 kl. 20:02

Oj i himmelen. marängtårtan har satt fart. Det är ju massor på G.
Det här var kul.

0

EG

24 jan 2008 kl. 20:06

Ser ut att bli en bra skörd Lycka till

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2008 kl. 22:49

Ser lovande ut och så nyttigt och gott det blir åxå.

0

buffy

25 jan 2008 kl. 08:47

Vad roligt!! Var förvarar du toarullarna när de inte är i kylen?

0

SkåneLotta

25 jan 2008 kl. 08:58

Först hade jag dom i mitt oisolerade uterum, men det var nog lite för kallt där. Nu står dom på matbordet i vardagsrummet ;-). Men är man svampnörd så är man, eller hur?

0

Tina N Kolsva

25 jan 2008 kl. 11:56

Det bästa mor hade satte hon på bordet.

0

Elisabeth Bååth

26 jan 2008 kl. 19:21

Hej

Vill ni köpa mycel så hör av er!

0

Helena A

26 jan 2008 kl. 21:48

Har du så du säljer mindre mängd än den leverantör som Skåne Lotta hittat?

0

Affe Nv Skåne

26 jan 2008 kl. 21:54

Hade ju varit kul att prova….

0

Irene A

26 jan 2008 kl. 23:01

Det är en sak man måste se upp med bara: När ostronmusslingarna släpper sporer inomhus, kan det ske nästan explosivt och i stora mängder. Det finns sorter som inte ger så mycket sporer, men ha inte odlingen stående i bostaden när det börjar - för säkerhets skull.

0

Sofia, Skåne

26 jan 2008 kl. 23:27

Så utomordentligt spännande! Jag har dock en fråga. Kan man stoppa mycelet i något lite mera ekologiskt än toarullar? De innehåller kanske limrester och dyl. Måste mycelet liksom vara omslutet för att börja växa? Med tanke på det Irene säger, så kanske man ska ställa odlingen på altanen, eller kommer det börja växa svamp i altanstolparna???

0

Irene A

27 jan 2008 kl. 10:58

Ostronmusslingen är en nyttig svamp på många sätt, inte minst för sin förmåga att bryta ner gifter i naturen som insektsgifter, lösningsmedel, dioxiner osv.
Så odling av ostronmussling är nog ekologiskt i sig, oavsett vad man odlar den på.

0

Charina Halland

27 jan 2008 kl. 16:40

Jag hittade för några år sedan O-skivlingar på en spånskiva som stod bakom syrrans hus ute.

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 19:22

Ha! Nu kom jag ihåg något som har legat långt ner i de djupa vindlingarna och knackat på rätt länge nu. Vi har en täckt släpkärra som vi bytte väggar på förra året för de började bli lite porösa och nu kom jag ihåg att det växte just en hel drös Ostronskivling inne i vagnen, det var så som vi upptäckte hur dålig den var. Det var åxå på några sorts spånskivor. 3 bilder en där släpet är med fast utan musslingar, jag och kollegan ser till att en av våra stora hinderbanor kommer iväg till Flygets Dag i Luleå.

0

Elisabeth Bååth

27 jan 2008 kl. 21:26

Återkommer med pris på mycel, sporfattig variant. Visst släpper ostronskivlingen mycket sporer men det är inga problem när man odlar i en liten skala, däremot om du odlar storskaligt då får man tänka på det. Nu odlar man också sporfattiga varianter.

0

Affe Nv Skåne

9 feb 2008 kl. 23:51

Hur har det egentligen gått med odlingen?
Nyfiken som få...

0

buffy

10 feb 2008 kl. 08:19

Jag med!!

0

Maya K. I. Västerbotten

11 feb 2008 kl. 09:40

Samma här

0

Tina N Kolsva

11 feb 2008 kl. 09:52

Det är OOOOOOOOOOlllllllllllllidligt.

0

SkåneLotta

11 feb 2008 kl. 13:01

Hej alla!
Jag förstår att ni är nyfikna. Det är dags för skörd alldeles snart. Återkommer med bilder i eftermiddag när jag kommer hem.

0

Geraldine Vällingby

11 feb 2008 kl. 14:35

Väntar med spänning…..

0

SkåneLotta

11 feb 2008 kl. 17:00

Hej alla nyfikna. Ja nu är det snart dags för skörd. Men det har inte gått så smärtfritt som jag trodde. Det är svårt att hitta de optimala förutsättningarna för att det ska växa lagom fort. Dom växte jättefint i vardagsrummet i början, men trots att jag ”vattnade” dom varje dag så torkade dom ut. Sen flyttade jag ut dom i uterummet igen och då växte dom knappt alls. Men några blir det allt som ni ser av bilden. 2 av toarullarna ser ut ungefär så här, dom andra 2 är det lite mindre på.
Nu ska jag snart sätta nya toarullar och så får vi se om jag lyckas bättre med dom.
Ett tips till nån som vill försöka, ej för varmt, ej för kallt, ej för torrt och ej för fuktigt. Med andra ord man får prova sig fram med dom förutsättningar man har.
Men roligt har det varit, och spännande att följa från dag till dag hur det förändras.

0

Tina N Kolsva

11 feb 2008 kl. 17:31

Å vad fina de är, grattis.

0

SkåneLotta

11 feb 2008 kl. 17:35

Tack Tina, jag lovar att jag ska berätta hur dom smakade också. Det blir förmodligen till helgen. Jättekul att min odling har väckt så stort intresse på forumet. Jag rekommenderar verkligen er alla att prova.
Vi får hoppas att Elisabeth Bååth kan sälja mindre doser av mycel som hon flaggat för här i tråden.

0

Enelie, Linköping

11 feb 2008 kl. 19:50

Det ser otroligt gott ut så man blir sugen på att smaka.

(Vilken knivskarp bild du har också.)

0

Britt-Marie

11 feb 2008 kl. 22:12

Dom ser verkligen läckra ut.

0

Affe Nv Skåne

12 feb 2008 kl. 12:44

Snyggt jobbat!

0

sofia, skåne

12 feb 2008 kl. 17:35

Helt fantastiskt! Jag funderar på att man kanske skulle ha odlingen i vardagsrummet, men ändå delvis övertäckt för att öka luftfuktigheten kring fruktkropparna, men bara delvis så att inte allt möglar. Vad tror du om det Skånelotta? Berätta gärna om hur de smakar och hur du tillreder dem!

0

Ann-Britt

12 feb 2008 kl. 19:37

Hej!
Jag läser med stort intresse denna tråd. Tänkte göra detta med barnen på mitt fritids. De bara skrek när jag sa att vi skulle odla svamp på toarullar. Jag har inte visat bilderna. Men jag väntar på Elisabeths priser på mycel som hon skulle återkomma med.
Förresten spelar det någon roll om det är 36 eller 100 m på rullen?

0

SkåneLotta

12 feb 2008 kl. 21:15

Tack för tipset Sofia, har också funderat på det. Ska prova med min nästa omgång. Så fort jag provsmakat så ska jag berätta hur dom var.

0

SkåneLotta

12 feb 2008 kl. 21:20

Hej Ann-Britt!
Jag vet inte om det spelar någon roll hur stora rullarna är. Jag har använt små. Men det är klart, det finns ju mer mat till svampen om toarullen är större. Man ska ju kunna få mer än en omgång svamp om man har tur, och har man större rulle så kanske man får mer svamp.
Det låter som en jättekul idé att göra detta på fritids. Barn gillar ju att se när det växer. Hur stor odling hade du tänkt dig?

0

Birgitta D

12 feb 2008 kl. 22:52

Har följt tråden med intresse Lotta. Ska kolla med elisabeth nu i mars om hon har myecel att sälja.

Kul grej även om jag fortfarande har en del svamp i frysen.

0

Ann-Britt

13 feb 2008 kl. 17:02

Jag antar att mycel inte är så billigt så vi får se hur många rullar det blir. Jag har kollat där du köpte Lotta men det står inga priser och jag har inte kontaktat dem.

0

Affe Nv Skåne

13 feb 2008 kl. 18:27

Hur lång tid har det tagit från det att du “planterade” mycelet till dess att du hade första plock/ätbara fruktkropp?

0

SkåneLotta

13 feb 2008 kl. 21:17

Hej Affe
det har tagit ca 7 veckor, men som jag skrivit tidigare så har det nog inte varit helt optimala förhållanden. Jag tror att man kan få ner det till 5 veckor om man har rätt förutsättningar att förvara dom i rätt fuktighet och temperatur.

0

SkåneLotta

22 feb 2008 kl. 08:30

Hej alla!
Nu är första skörden uppäten. Använde dom till en pizza utan att steka dom innan. Det blev väldigt gott. Jag tycker dom smakade mer än de torrisar man brukar hitta i affären, men det är klart hemmaodlat brukar ju göra det.
En annan kul sak är att på en av toarullarna har det börjat växa en ny omgång.
Tack för allt intresse och trevligt prat runt min odling.

0

Tina N Kolsva

22 feb 2008 kl. 09:07

Vad kul att du fick en god middag. Hade gärna delat den med dig. Hör av dig om (hoppas jag)2:a
omgången.

0

Birgitta D

22 feb 2008 kl. 13:26

Hej Lotta

Det är är något jag skulle vilja göra med barnbarnen och samtidigt se om man kan lära dem om svampens sexliv. Jag ska se om jag kan köpa lite av Elisabeth när jag träffar henne i mars.

0

Tynderö Svamp

24 feb 2008 kl. 17:58

Hej på er toarulleodlare.
Det verkar vara ett stort intresse för ostronskivlingsodling så jag tänkte ta fram en mindre förpackning mycel på 1 liter, den kan man skicka med posten som brev om intresse finns,kostar 150:- inkl frakt
Det tar 4-5 veckor att odla fram det men den som väntar på nåt gott….
Bengt Tynderö Svamp

0

SkåneLotta

24 feb 2008 kl. 21:32

Hej Bengt!
Tack för trevligt initiativ. Verkligen kul att du hörsammat önskemålen om att kunna köpa mycel för ”husbehov”. Från en entusiastisk toarulleodlare.

0

svamphus shitaki

Linda Nyström

21 maj 2016 kl. 17:43

Har köpt ett svamphus när plasten togs av såg jag att det är svampar blandat med delar av vitt mögel. Ska det tas bort? Hur i så fall? Tacksam för tips!

0

Irene A

22 maj 2016 kl. 11:45

Det är inte mögel, det är svampens mycel. Det är det som bryter ner substratet och bildar svampens fruktkroppar.

0

Nicco Schiller

15 jan 2020 kl. 15:44

Går det inte att använda/återanvända mycelet? Borde väl bara vara att inte odla i allt, ge det lagom mängd fukt/vatten (helst destillerat utan klor) och att göda det med rismjöl eller liknande? Antar att det bör ske i en steril och mörk miljö (växer ju naturligt under jord)... Då behöver man ju bara beställa EN gång liksom… Eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?