0 2029 visningar

29 svar

Sprängtickor eller?

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 20:13

är de 2 första åxå sprängtickor eller vad? Troligtvis på boklåga.

0

Alf Pallin

12 jan 2008 kl. 21:31

Hej, tror inte det är sprängticka på någon av bilderna

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 22:51

Nähä ? vad är det då, någon som vet?

0

Gröna

12 jan 2008 kl. 23:11

Det här måste vara en häst!! En ink?

0

Gröna

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 23:20

Nähähähähää, Detta är från en häst.

0

Irene A

12 jan 2008 kl. 23:29

Jag tror nog att det är sprängticka. Skadan på sista bilden ser i alla fall ut att ha orsakats av en sån.
Ett exempel på hur sprängtickan kan se ut på bok:
http://www.forestryimages.org/browse/imgdown.cfm?img=0534072&res=3

Här är ett stamsår på björk efter angrepp av sprängticka:
http://www.for.gov.bc.ca/hfp/publications/00198/351%20to%20400/fig370.jpg

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2008 kl. 10:38

Jag får sitera Di Leva, - vem ska man tro på, tro på, tro på? :)) nej jag bara skämtar det är klart att det inte alltid är så lätt med att säga vad som är på bilderna. Jag trodde faktiskt att jag hade hittat sprängticka för det ser ju inte ut som något som är orsakat av virvlar eller andra småknytt. De första två bilderna ser ut som svarta/döda stelnade liljor i en tät bukett men det är vad jag ser. Bild på vad småknytten kan åstakomma.

0

Irene A

13 jan 2008 kl. 11:48

Vi får väl se om det är fler som vågar ha synpunkter på de första bilderna..

Hur vrilarna på de senaste bilderna uppstår, råder det också delade meningar om, men missbildningarna kanske kan ha flera olika orsaker (insekter, svamp, bakterier, virus mm, som orsakar störningar i tillväxten genom en lokal påverkan på hormonnivåer eller DNA)

0

Irene A

13 jan 2008 kl. 12:07

Om man hittar den finporiga resupinata tickan under barken på trädet (ca en halv cm tjock), kan man i alla fall vara säker på att det är sprängtickan som är syndaren:

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2008 kl. 13:10

Ok Irene A*! Ja “missväxten” på träd är ju inte fullständigt utrett har jag förstått. Karva i trädet vill jag nog inte göra, jag tog med ett par småtickor det känns inte så bra det häller. Vi rör oss nämligen i ett naturreservat! Jag skällde på ett par puckon som slängde skräp omkring sig men de försvarade sig med att det inte fanns några papperskorgar!!?? men hallå vi vistas ute i skogen. Visserligen finns det ett par iordningställda promenadstråk i området men va fan
-“papperkorgar”-. Jag är av den åsikten att orkar man släpa med sig ut så orkar man tusan i mig släpa hem det åxå. Oj halkade visst iväg lite. Har man sett, en fjäder i barken!

0

P3

13 jan 2008 kl. 15:50

Sprängtickan skall vara det bästa kaffesurrogat som finns.

0

Enelie, Linköping

13 jan 2008 kl. 21:02

Någon som har provat Sprängticka som kaffesurrogat?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2008 kl. 21:13

Aha!, Det är det man har trätet om i alla tider! :)

0

Alf Pallin

13 jan 2008 kl. 21:27

Skriv chaga och sök på nätet så hittar du många användningar för sprängticka

0

Enelie, Linköping

13 jan 2008 kl. 21:39

Jag hittade bl.a. en hudkräm som var gjord av chaga.
Det står att:
“Chaga är ett folknamn på drönarsvampar som växer på gamla björkstammar.”
Så jag antar att Drönarsvamp=Sprängticka?

0

uffe

24 nov 2008 kl. 06:19

Under en överlevnadsutbildning med finska Survival Kilta gjorde vi te av sprängticka. När detta sedan stått 12h extra - nära elden, och var riktigt svart så tyckte jag det var kaffe!
Vi hade doserat kraftig redan från början, vilket i kombination med att jag varit utan kaffe en vecka säkert påverkade vad mina smaklökar tyckte :-)

0

uffe

24 nov 2008 kl. 06:22

En bild på vad jag som lekman tror är sprängticka. Bild från Mullfjällsstuga i Duvedsfjällen.

...på björk, men det såg väl alla :-)

0

Bo E

24 nov 2008 kl. 11:54

Skillnaden på en vril och en sprängticka på björk?

Har jag fel om jag menar att sprängtickeangrepp mer liknar brandskada och vril en rund eller oval utväxt på stammen?

0

Irene A

24 nov 2008 kl. 12:02

Det stämmer, Bo, men en gammal vril med svart och sprucken bark utanpå, kan likna en sprängticka ibland.
Ett angrepp av sprängticka kan man också känna igen på längssprickor i barken, och att trädet sakta men säkert dör.

0

Sprängticka heter det inte.

Hans v E

24 nov 2008 kl. 16:49

Jag måste klargöra en sak här. Sprängticka ser man mycket sällan. Det är en resupinat (= tilltryckt underlaget, ej konsol- eller hattbildande), lilabrun beläggning med PORER. Jag har aldrig sett den i verkligheten. Den hör till mina “heta” fotomål.
Sprängtickans mycel i trädet (björken) bildar oftare dessa svarta “sår”. Man kan t.ex. alltså inte säga att en gammal vril kan likna en sprängticka. Den kan likna det som sprängtickan orsakar. Det har inget namn. Låt oss hitta på ett.

0

Sprängticka heter det inte.

Bo E

26 nov 2008 kl. 13:14

Kommer bara på tungvrickningsförslag som

Sprängtickesår
Sprängtickebrand
Sprängtickeskada

typ…

0

Sprängticka heter det inte.

Jan A, Uppsala

26 nov 2008 kl. 14:11

Sprängstoff

0

Sprängticka heter det inte.

Nilla59

26 nov 2008 kl. 14:13

Jag skall ut och fota en björk om en stund som ser ut som om halva stammen drabbats av sprängticka (eller vad den nu heter), runt om alltså. Återkommer!

0

Sprängticka heter det inte.

Irene A

26 nov 2008 kl. 14:41

När man talar om svamp i andra sammanhang, brukar man säga att mycelet är själva svampen och det som poppar upp ur marken och ger ifrån sig sporer, är deras fruktkroppar.
Det borde i så fall gälla sprängtickan också. Utväxterna består ju av ett sterilt mycel, uppblandat med trädets ved, och den sporproducerande bildningen som man kan hitta under barken är “bara” fruktkropparna..

Annars kan man förstås hämta namnet på utväxterna från ryskan - chaga.

0

Sprängticka heter det inte.

Bo E

26 nov 2008 kl. 14:44

Då kan man oxå förklara skillnaden på en chaga och en vril för folk utan att vricka tungan.

Bra förslag tycker jag.

Röstar på “chaga” som nytt ord för sprängtickeskada på trädstam!

0

svampstaff

1 dec 2008 kl. 21:44

sprängticka eller en trädsjukdom? från 1/12

0

Álf Pallin

1 dec 2008 kl. 23:26

Gammla fruktkroppar innonotus obliquus sprängticka

0

Sprängticka, vanligare än man tror.?

Arboristen

18 jun 2009 kl. 20:55

Halloj
Ja det är troligen sprängtickor på de flesta av bilderna jag sett under detta inlägg, den är mycket vanlig även på lind. Men har märkt att den finner sig tillrätta oftare i glasbjörken än andra björkar.
Har några bilder på en björk som blivit angripen av sprängticka, toppen blåste av och när man såg närmare så vet man varför.

0

Sprängticka, vanligare än man tror.?

svampstaff

18 jun 2009 kl. 21:34

Jo angrippen! men var ser man fruktkroppen av sprängticka?

0

Tero männistö!

19 apr 2016 kl. 15:11

Jodå definitivt sprängticka! när man kokar den blir kokvattnet nästan svart, det smakar nötter om den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?