0 1876 visningar

14 svar

Äter ni stenmurklor?

"JEF"

6 feb 2008 kl. 20:54

Har under lång tid följt allt spännande här på forumet. Detta är dock mitt första inlägg.
Jag är bara nyfiken på hur många det egentligen är som äter stenmurkla nuförtiden. Hur tillreds dom i sådana fall? Hoppas Affe Nv Skåne blir nöjd nu…

/“JEF”

0

Ulla H

6 feb 2008 kl. 21:34

Skall man följa livsmedelverkets rekommendationer äter man inte stenmurklor. Det är väl endast svenskarna och finnarna som är galna nog att äta dem. Personligen har jag ätit stenmurklor sen barnsben eftersom det var så i min familj. Numera plockar jag och torkar men äter endast 2-3 ggr per år och är nogrann med avkokning och vem jag bjuder på svampen. De måste vara införstådda med gifterna i dem och ta sitt eget ansvar om de vill äta dem dvs jag bjuder aldrig på murklor till barn.
De är ju förfärligt goda annars kunde man väl avstå som vid alla andra laster som t.ex.ett gott glas vin.

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 21:48

Ja det är förskräckligt detta med cancerogena ännen i svampen (stenmurklan) med flera. Men hur kan Livsmedelsverket säga till oss att vi inte bör äta den när det fortfarande är tillåtet av staten att sälja cigg och annan tobak och tillåta färgämnen i mat och godis, man vill ju bara bli JÄTTEFÖRBANNAD över denna dubbelmoral. Och så skall man sänka växthusgasutsläppen men 30 % med att hölja bensinpriserna när de absolut största utsläppen av dessa gaser sker genom kalhyggen. och om man synkroniserade ljussignalerna med en grön våg som det var ex. genom Uppsala för många år sedan så hade utsläppen minskat men minst 40% utan andra åtgärder. BUU för politikernar oförstånd och låt oss få äta murklor minst 3 gånget om året utan ångest!!!

0

"JEF"

6 feb 2008 kl. 22:40

Jag håller bara med dig JAS. Politiker resonerar så konstigt ibland. Livsmedelsverket är väl också lite puckade, eftersom det fortfarande säljs stenmurklor både i affärer och på restauranger!?

0

Affe Nv Skåne

6 feb 2008 kl. 22:59

Välkommen in JEF…. :)

Har endast ätit den vid enstaka tillfälle.

Finns så mycket annat som är farligt så varför egentligen oroa sig om man håller sig till någon/några enstaka målitder med stenmurkla om året…
Annars så skiter man bara i det.

0

Geraldine Vällingby

7 feb 2008 kl. 00:01

...och att restauranger serverar det isamband med alkohol. Har hört att det är farligt att kombinera murklor och alkohol, man ska inte ens dricka lättöl till, vänta upp till en vecka efter det man ätit innan man dricker. Stämmer det jag hört eller är det “bara” en skröna?

0

Enelie, Linköpin

7 feb 2008 kl. 01:23

Jag har inte märkt att det skulle spela någon roll med alkohol ihop med murklor.
Vi åt en maffig murkelsås (= mer murklor än sås) till nyårssupén och det var inga problem. Jag har aldrig märkt något problem med den kombinationen vid något annat tillfälle heller.

F.ö. så instämmer jag i inlägget från Ulla H. Det är min hållning i frågan också.

0

Linda F

7 feb 2008 kl. 06:12

Att alkohol skulle vara farligt ihop med stenmurklor är nog definitivt en skröna av stora mått!

Jag har lusläst “Stora svampboken” och den belyser ingående många risker med alla möjliga svamparter, här finns inte ett ord om att man inte ska inta alkohol ihp med stenmurkla. Inte heller sökning på nätet ger minsta belägg för att man ska undvika alkohol ihop med stenmurklor.

0

Linda

7 feb 2008 kl. 06:16

Jag tror att det är grå bläcksvamp du menar egentligen. Den får man definitivt inte äta ihop med alokohol, se vidare länken nedan.

http://svampguiden.com/art/visa/Coprinus_atramentarius

0

Mattias Andersson

7 feb 2008 kl. 08:30

Intressanta diskussioner om riskanalyser. En rökare bör förstås först sluta med rökningen före stenmurkla för att minska sin cancerrisk. Låter också klokt att inte ge murklor till barn. Livsmedelsverket har nog ändå gjort sin bedömning på goda grunder, men det blev stora protester från restaurangnäringen. Det vore bättre om restaurangerna satsade på nyttigare och bättre svampar, varför just murklor? Det finns ju torkad sandsopp, karljohan, trumpetsvampar etc. som är minst lika goda och mycket nyttigare.

Vad gäller alkohol och svamp så träffade jag en farmakolog en gång som avrådde från den kombinationen. Alla är vi olika känsliga och vissa svamparter är definitivt olämpliga. Första gången man provar en svampart och alkohol bör man kanske ta det lite försiktigt med mängderna.

0

"JEF"

7 feb 2008 kl. 09:42

Tack för alla åsikter, men jag kommer nog inte att bli riktigt klok på den här frågan… På alla utbildningar o kurser jag gått blir man ipräntad att inte äta stenmurkla, vilket jag heller aldrig gjort. Trots detta är det ju jättemånga högt svampkunniga som äter o njuter av denna svamp, dock ett fåtal ggr.per år. Jag är väl införstådd i giftet och dess verkan, därför kommer nog denna art att förbli osmakad av mig.

0

klas jaederfeldt

7 feb 2008 kl. 11:43

jag äter stenmurklor, kanske 12 ggr om året, vet att de är giftiga så jag långtidstorkar mina, då blir de nästan giftfria, och man behöver inte koka av dem före tillagningen, vet också att det finns cancerframkallande ämnen i dem, men när jag frågade livsmedelsverket på en gift-träff i uppsala om de var skadligare att äta murklor 10 ggr om året än att röka 2 cig, eller att leva i sthlmsluften, sa de att så farliga är dom inte, och vem avstår från chips för att de skall vara farliga nu, jag käkar dom inte men det är för att de är fettblidande, å fett har jag så det räcker

0

Dieter Endom

13 feb 2008 kl. 21:32

Stenmurklans vara eller icke vara har diskuterats väl och länge. Så länge det inte finns ett klart beslut om dess olämplighet som livsmedel få väl var och en bestämma om man vill förtära den eller ej. Livsmedelslagen säger att färsk eller torkat stenmurkla inte få saluföras till allmänheten! Vem bryr sig?? Enligt livsmedelsverket är det Hälso och miljöförvaltningen som har ansvar för efterlevnad av denna rekommendation. Detta har denna myndighet inte den blekaste aning om. Jag vet för jag har varit för ett antal år i kontakt med dem här i Stockholm. I Hötorgshallarna kan man köpa hur mycket som helst av torkade stenmurklor.
Jag ställer mig också lite undrande till sammanhanget svamp kontra alkohol! Det sägs att man ska vara försiktig att förtära svamp tillsammans med alkohol. Kan det inte vara tvärtom att vara försiktig med alkohol då man förtär svamp!!!

Måste bara kommentera Mattias inlägg om att det blev stora protester från restaurangnäringen då livsmedelsverket gick ut med sin rekommendation.
Det var ju precis tvärtom. Restaurangerna fick lov att fortsatt köpa färska och torkade stenmurklor med motivering att kockarna visste hur man förberedde och tillagade stenmurklorna före serveringen.
Jag har varit i kontakt med våra branschtidningar och ingen kan påminna sig om någon stenmurkelprotest. Jag var faktiskt idag och frågade flera av de stora Grönsaksgrossisterna i årsta och i slakthusområdet om dom köper och säljer stenmurklor.
Det var bara en enda som kan tänka sig att köpa färska stenmurklor, annars gäller enbart torkade. Alla sa dock att försäljningsvolymen har gått ner markant.

0

"JEF"

14 feb 2008 kl. 17:20

Tack för ditt intressanta inlägg Dieter!

0

Mairam71

16 maj 2016 kl. 22:00

Ja jag äter stenmurklor, och tycker det är gott. (Blir Max 4ggr/år. Är noga med att behandla dom enl riktlinjerna. (gör faktiskt 4 avkok a’ 5 min, de smakar mkt ändå). Diskussionen av kombination alkohol och murklor, vill jag tillägga att: Våran lever tar hand om gifterna vi stoppar i oss, kanske det är detta avrådan beror på? Jag intar dock alkohol tillsammans m murklor…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?