0

klas Jaederfeldt

30 mar 2008 kl. 19:55

ja det var väl bra skrivet

0

Enelie, Linköping

30 mar 2008 kl. 23:09

Inte att undra på att Lystickan kan vara knepigt att hitta om den är så lite.
Jag förstår nu att man måste samla länge innan det går att göra en omgång garnfärgning.

0

anithau

31 mar 2008 kl. 07:29

Enelie!

Jag och Nada samlade in de lystickor vi hittade och skickade till två tjejer som brukar använda lystickan. Vi sade, de är så små.
Det spelar ingen roll sa de, det behövs så lite.

0

gunhild

31 mar 2008 kl. 08:22

Dom är inte alltid så små. Den på min bild, som växte på en stående rönn är nog en av de största jag hittat, synd att jag inte mätte den, den ligger nu torkad i en glasburk och väntar på att användas till färgning.

1

gunhild

31 mar 2008 kl. 08:22

Och så var det bilden.

0

köpa lysticka

stina

2 apr 2008 kl. 21:47

Jag har hittat en hel del lysticka. Är det någon som vill köpa?

0

köpa lysticka

Elisabeth jansson

5 apr 2008 kl. 01:49

Hej!

Jag är intresserad,men det beror på priset!
Min mailadress är naturtorp@telia.com

Mvh Elisabeth

0

Gunhild

Elisabeth J

5 apr 2008 kl. 21:52

Hej!

Har du någon brevvåg? Då kan du väga den jag har också ett praktexemplar som jag inte vill färga med.Den är i flera våningar precis som din,sedan har jag en enkel som kommer från Skåne,jag har aldrig sett en så stor.

Är det någon som vet vem Stina är som ville sälja lystickor?

0

Läs om lysticka Elisabeth

gunhild

5 apr 2008 kl. 23:16

Visst har jag en brevvåg, men lystickan är finfördelad torkad och lagt på burk, så det blir lite svårt.

0

Gunhild

Elisabeth J

6 apr 2008 kl. 00:35

Okej jag läste kanske inte så noga men pulvret väger väl lika mycket som den hela torkade lystickan,det är svårt att få en uppfattning om svampars storlek på bilder när man inte har något jämförelsematerial ex,en krona eller något annat som alla vet hur stort det är.

0

Läs om lysticka Elisabeth

gunhild

6 apr 2008 kl. 10:18

Jovisst men i samma burk har jag samlat flera lystickor. Jag har en på tillväxt i naturen ska mäta den om den blir lika stor jag vet inte hur länge dom växer.

0

Läs om lysticka Elisabeth

gunhild

6 apr 2008 kl. 12:30

I dag hittade jag en ny lite mindre lysticka på en rönn jag gick förbi,den är 6-7 cm bred och lika hög. Den större som jag fotade var nog mer än dubbelt så stor.

0

Läs om lysticka Elisabeth

Ann-Britt

6 apr 2008 kl. 15:02

Jag har en död rönn på tomten. Tänkte behålla den så länge som möjligt. Hur länge dröjer det innan det kan bli en lysticka, om jag nu har tur.

0

Lysticka!

Elisabeth Jansson

6 apr 2008 kl. 22:25

Hej!

Gunhild det var inte lätt att väga om du haft i mer lystickor i burken.Men vilka bjässar du hittar,jag mätte den största jag hade och den var 8 cm bred, det tycker jag är stort.
Kan du tala om hur du gör när du färgar med dem efter att du gjort pulver?
Tillsammans med garnet måste det bli mycket “spån” silar du badet genom ett kaffefilter?

När jag färgar delar jag dem i mycket små bitar och kokar i en liten kastrull,sedan slår jag över badet i en stor kastrull med ull eller garn och då fyller jag på med kallvatten,det innebär att jag kan börja färga på en gång för att temperaturen inte är för hög. Sedan slår jag i lite ammoniak igen och gör efterbad,det kan jag göra ett par gånger.

Jag har hört att om lystickorna får sitta för länge så avtar färgen om det är sant vet jag inte.
Dina tickor Gunhild såg väldigt fräscha ut,växer de fortfarande tror du?
Någon har också sagt att det mesta färgämnet sitter i fästet på tickan om man dock tar en kniv så gör man åverkan på trädet och då kommer det ingen mer ticka där,jag har haft ett träd som jag plockat tickor på i cirka fem år.
Det kom inte varje år på trädet,det var en rönn,tyvärr så röjdes det i skogen så trädet dog inte naturligt.

Ann-Britt det är inte säkert att du får lystickor på rönnen,det måste finnas sporer som kan “slå sig ner”
Jag har en liten blandskog där jag hittar lysticka på rönn “lite här och där” inga mängder finns det,är tickan etablerad i området så är det lättare att den sprider sig,till fler träd.

0

Lysticka! Elisabeth

gunhild

6 apr 2008 kl. 23:27

Jag tror inte att jag skrivit att jag gjort pulver av lystickorna, utan bara delat dem i små bitar för att de lättare ska torka. Jag tror att lystickorna växer fortfarande jag har några på lut. Det är första året jag hittat så stora. Man måste gå nära och runt rönnarna, ställa sig och titta ordentligt så kanske man får syn på dem. Ditt sätt att färga låter ju bra själv har jag bara sparat tickor än så länge alltså inte färgat ännu. Det låter bra att tickorna kommer på nytt på samma rönnar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?