0 1233 visningar

23 svar

Syrensaft.

Bo Reyer

22 maj 2008 kl. 19:14

I morgon är det dags att göra årets syrensaft. Om någon vill ha receptet kan jag lägga ut det här, trots att det inte har så mycket med svamp att göra. Men man kan säkert tillsätta en vårmusseron, så att saften blir rumsren på forumet. Om någon datanörd läser detta får du gärna berätta hur man får till snedstrecket över e:et i ordet syrensaft.

0

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 19:19

Det ska inte va nåt!

0

Totte Gbg

22 maj 2008 kl. 21:04

Ja jag tycker att du ska lägga ut receptet här Bo :)

Och skulle du vilja ha en sådandär acksang eller vad det heter över bokstäverna så trycker du först på tangenten till höger om + (pluset)` sen trycker du på själva bokstaven så kommer den lilla krumeluren é.
Vill du ha den åt andra hållet så håller du ner shift tangenten klickar på sammma tangent (till höger om plus+) så blir det såhär è.
Hmmm får se om jag förklarat så att du förstår…

0

Bengt Sandh

22 maj 2008 kl. 21:56

Där har du fel, Jan A! Det heter syrén och inte syren…

...säger språkpolisen som tycks vara på ovanligt dåligt humör i dag.

0

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 22:39

Fel, jag har inte fel!

0

Sofia, Skåne

22 maj 2008 kl. 22:54

Jag vill gärna ha recept på syrensaft, Bo!!

0

Språkpolisen nr II

22 maj 2008 kl. 23:55

0

Bengt Sandh

23 maj 2008 kl. 00:36

http://www.bloggportalen.se/BlogPortal/view/BlogDetails?id=6327
http://runeberg.org/guldregn/
http://www.viivilla.se/Tradgard/Vaxter/Tre-trotjanare-i-tradgarden-syren.aspx

Se här några exempel på “syrén”.
Accent över bokstaven e var ursprungligen avsedd för att skilja på uttalet där två eller flera ord stavas likadant och som får helt skilda betydelser beroende på hur bokstaven e betonas. Tyvärr har utarmningen av det svenska språket mer och mer lett till att missförstånd uppstår när man tar bort de gamla reglerna. Se bara på vad särskrivningen ställer till med.

Det är ändå en viss skillnad på “mörk hårig sjuk sköterska” och “mörkhårig sjuksköterska”. Förra året såg jag vid en otäck olycka under VM i speedway hur räddningspersonalen rusade in för att hjälpa föraren. På deras overaller stod det “sjuk skötare”. En sådan skulle i alla fall inte jag vilja bli omhändertagen av. Hellre en frisk än en sjuk skötare, den saken är klar.

När det gäller personnamn är accent över “e” helt avgörande för uttalet. Holmen eller Holmén, en viss skillnad eller hur?

Tyvärr blev jag kuggad vid min utbildning på språkpolishögskolan så min analys är nog lite passe (eller heter det “passé).

0

Tina Nordberg

23 maj 2008 kl. 08:48

Ska vi stafva eller koka saft?
Sätt ut reseftet.

0

Sussie

23 maj 2008 kl. 11:49

Snälla Bo, jag vill också ha det receptet. Bry dig inte om sådana petitesser som hur man stavar det. Det är oviktigt. Ha det gott så länge.

0

Robban

23 maj 2008 kl. 17:36

Jag vill dricka saft inte lära mig stava. Det kunde dom inte lära mig i skolan och antagligen inte här heller.

0

Syrénsaft.

Bo Reyer

23 maj 2008 kl. 17:48

Här kommer rescheptet på syrénsaft. Tack Totte för hjälpen!

Ca 60 klasar blå bondsyrén
1,5 kg strösocker
50 g citronsyra
1 citron
1,5 liter vatten

Skaka blomklasarna från ev. rapsbaggar eller bred ut dem på ett ljust underlag, så kryper de flesta ur blommorna. (Om du inte är vegetarian kan du hoppa över detta steg). Lägg blommorna i ett djupt kärl. Koka upp vattnet. Rör ned sockret och rör tills det är helt löst. Lös upp citronsyran i lite sockerlag och blanda ner den i lagen. Dela citronen och pressa den. Häll ner saft och rivet skal i lagen. Täck över.
Låt stå på svalt ställe i 5 dygn. Rör om minst en gång varje dag. Sila saften och häll upp på rena flaskor. Saften är rätt så hållbar. Spädes som “vanlig” saft vid servering.
Lykca tilll!

0

Syrénsaft.

Ann Onym

23 maj 2008 kl. 18:50

Har du testat att tillsätta lite jäst? *försynt fråga*

0

Syrénsaft.

Totte Gbg

23 maj 2008 kl. 18:52

Vassego;)
Jag undrar kan man ta vilka syrener som helst som är blåa, det finns ju ljusa o mörkare varianer?
Jag vet inte hur bondsyrener ser ut o sen får jag ut o skörda till natten i nåt buskage för det där lät ju gott:)
(jag bor ju mitt i stan liksom)

Jo man kan ta ditt recept och byta ut syrenen mot fläderblommor så får du flädersaft, den varianten har jag gjort innan :)

0

Syrénsaft.

Charina

23 maj 2008 kl. 18:53

0

Syrénsaft.

Charina

23 maj 2008 kl. 18:55

Man ska nog ta de som doftar mest.*sniff,sniff*

0

Sussie

23 maj 2008 kl. 18:55

Tack för receptet, Bo! Det ska bli spännande att prova det. Trevlig helg till alla.

0

Totte Gbg

23 maj 2008 kl. 20:28

Sorry:( glömde säga Tack ! O tack för länken :)

0

Totte Gbg

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 20:36

“Vanlig syrén” = syringa vulgaris= Bondsyrén ( Den gamla hederliga) Sedan finns det en massa andra, ex ungersk m.fl. de har i regel skirare blommor och växtsätt, sedan har vi de “ädla” med tätare klasar kraftigare blommor och i regel mer färgstarka men jag skulle tro att receptet duger att göra av dem alla.

0

Jas

Totte Gbg

23 maj 2008 kl. 20:54

Jag får ut o kolla i busken vad som erbjuds o ta vad som finns helt enkelt ;)

0

Jas

Lena M

28 maj 2008 kl. 06:57

Någon som gjort / gör syrensaft ?
Nyfiken på vad det smakar, liknade flädersaft eller ?
Här blommar syrenerna nu i rikliga mängder och jag funderar på att testa saften, men det vore kul att höra ett utlåtande.

0

Syrensaft

E-L

28 maj 2009 kl. 23:45

Hej! Ja det var jättegod!
Den syrensaft e min favorit! Har väntat sedan i somras eftersom det tog snabbt slut på saften:S
NU ska jag göra innan de blommar ut!

0

Syrensaft

Lena M

29 maj 2009 kl. 08:27

Instämmer, den är vekligen god och jag tycker den påminner lite om flädersaften.
Jag fryser ner den i plastflaskor, men rengjorda mjölförpackningar måste ju funka också.

0

Jag

31 maj 2020 kl. 11:51

Tack för underhållande läsning, det gjorde min dag :) Har själv provat göra syrensaft, gott.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?