0 4889 visningar

14 svar

Fläderblomssaft?

Bo Reyer

14 jun 2008 kl. 22:30

Detta har inte så mycket med svamp att göra förutom att jag vill minnas att det skulle tillsättas natriumbensoat för att förhindra svampangrepp.
Har tappat bort mitt gamla beprövade recept. Finns det någon på forumet som har ett bra recept? Tack på förhand och ha en så trevlig midsommar som ni kan i regnet i midsommar. Men det finns inget ont som inte har något gott med sig! (Tänker på de annalkande fruktkropparna).

0

Monica A

14 jun 2008 kl. 22:53

Gjorde en sats fläderblomssaft igår efter receptet:
30-40 blomklasar fläder (den äkta)
3-4 tvättade citroner
1,5 liter vatten
2 kg socker
50g citronsyra
ev 2-3 kryddmått natriumbensoat
Varva fläderblommor och citronskivor.
Koka upp vatten,socker och citronsyra under omrörning. Häll över blommorna. Låt stå kallt 3-5 dagar. Rör om varje dag. Häll på flaskor, som sedan bör stä kallt.
Natriumbensoatet kan lösas i litet av den heta vätskan och hällas i efteråt, eller också kan flaskorna sköljas med bensoatlösning.
Lycka till med “saftandet”!

0

Totte Gbg

14 jun 2008 kl. 23:08

Här är mitt bidrag o jag brukar frysa min saft.

Flädblomssaft med vanilj och kanel.

25-30 klasar fläderblommor
2 kg socker
2 liter vatten
2 citroner skivade
80 g citronsyra
1 vaniljstång kluven och delad
3 hela kanelstänger som du bryter

Koka upp vattnet.
Skölj blomklasarna.
Blanda socker med citronsyran. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem.
Klyv vaniljstången och bryt kanelen i mindre bitar.
Börja med att lägga hälften av blomklasarna i botten av en hink. Lägg sedan på citronskivor och ovanpå det blandningen av socker och citronsyra och kanel och vaniljstångsbitarna.
Varva allt en gång till med resten av ingredienserna.
Häll nu över det upp kokta vattnet och sätt en plåt över hinken med en tyngd på.
Låt stå tills nästa dag.

Nu ska du röra två gånger om dagen i 8 till 10 dagar. Låt saften stå svalt om det går.
Sila saften häll den på rengjorda flaskor eller frys in saften i ett tomt glasspaket av plast.
Saften går utmärkt att skeda upp när den är frusen för den är mjuk i och med sockret.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=526&a=131519

0

Sussie

15 jun 2008 kl. 10:38

Ville ge ett litet tips till er: ta upp citronskivorna efter ett par dagar annars kan saften bli besk. Ha en trevlig dag alla.

0

Tina Nordberg

15 jun 2008 kl. 20:59

Jag skalar av det gula skalet tunt på citronerna.Och använder det. Skalar av det vita beska o slänger det. Skivar sedan fruktköttet i tunna skivor.
Fö ungefär som Monica A.

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

Trompette des Morts

16 jun 2008 kl. 13:58

i danmark ær det vanligt att man tar ett par blomklasar och klipper det yttersta av blommorna och lægger på en pannkaka innan den vænds på stekpannan. smakar fantastiskt, nån som provat det hær ??

i går provade jag att hacka ner några blomklasar i køttførsen till køttfærsbiffarna, och det blev de INTE sæmre av.

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

cicki T Belgien

16 jun 2008 kl. 14:19

Här använder man sig mest av fläderbären till saft/sylt men dom har inte alls samma fräscha smak tycker jag. Fråga: kan man frysa (antagligen inte) eller torka blommorna och använda som krydda? Nån som vet?

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

Trompette des Morts

16 jun 2008 kl. 14:43

tror inte någotdera ær så lyckat….bættre då att koka ur smaken och frysa en riktigt koncentrerad saft och ha den som krydda. kanske kan anvændas som delingrediens vid gravning av lax ??

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

Tina Nordberg

16 jun 2008 kl. 14:52

Det finns de som påståe att de fryser blommorna, jag tyckte de blev så bruna o fula. Till siphinken for de. Jag gjorde säkert något fel.Te på torkade fläderblommor är svett o urindrivande. Bra som varmt te vid förkylning o reumatiska besvär.
OBS!! Att det doftar inte gott när blommorna ligger o torkar, nästan som kattpiss.Teet blir bra.
Bären är lätt laxerande.

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

Helena A

16 jun 2008 kl. 17:52

Jodå man kan frysa blommorna.
Visst blir de bruna när de tinar upp men saften får precis samma samk som när man använder nyplockade.

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

Tina Nordberg

16 jun 2008 kl. 21:27

Tack för det Helena, nu vet jag.

0

Fläderblomssaft? flæderblommor

cicki T Belgien

16 jun 2008 kl. 22:08

Tack Helena. Färgen spelar ju ingen roll bara dom smakar bra!

0

Mia-Pia

11 jun 2018 kl. 17:05

Varför blir saften besk?

0

Vivvi

6 jul 2020 kl. 12:18

Kan man tillsätta syra i den färdiga saften.. tycker inte att det receptet jag gjorde i år blev tillräckligt syrligt?

0

mumrik

8 jul 2020 kl. 11:59

Ja.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?