0 1826 visningar

16 svar

TRÄD Gotland

Elisabeth Jansson

11 jul 2008 kl. 23:22

Hej!

Jag tänkte lägga in lite bilder på några ovanligare träd och hoppas att flera fortsätter lägga in nya bilder så att vi kan lära oss lie nytt.
Torkan har gjort att svamparna lyser med sin frånvaro!

Bild 1 och 2 vad är det för träd?

Vilket träd? Jag kan svaret!

0

klas jaederfeldt

11 jul 2008 kl. 23:36

valnöt ???

0

klas jaederfeldt

11 jul 2008 kl. 23:37

om jag gissat rätt så går det bra att göra god likör av de gröna frukterna

0

Jan A, Uppsala

12 jul 2008 kl. 00:37

Visst är det ‘Valnöt Juglans regia, (såg mycket av den under mina gotländska år) med korta, fåpariga blad jämfört med den Juglans mandschurica jag odlar på tomten, med mer än halvmeterlånga mångpariga blad men tyvärr m.l.m. oätliga frukter -  men med en “rolig” HISTORIA!.
I länken nedan skrivs om “första fyndet av förrymd manchurisk valnöt i Sverige:
http://www.s-weeds.net/familjer/woodies/juglandaceae/jugmand2.html
Jag log när jag läste detta, för 1963-74 jobbade jag på Skogis i Stockholm och bodde de sista åren i Mariehäll.
Vi skulle flytta till U och jag plockade 1973 en massa manchuriska valnötter i Skogisparken vid Frescati och grävde ner dem i vårt trädgårdsland. Våren -74 påbörjade vi flyttningen till U och tidigt grävde jag upp valnötsplantorna i Mariehäll, tog dem till U och planterade hela gruppen om 5-6 plantor i samma grop på tomten där för att senare plantera ut dem.
Med mycket stor sannolikhet är den i länken omnämnda plantan en avkomma av av mina kvarlämnade valnötter!  ;))
Vi har nu en hög, vacker sammanvuxen vårdträdsgrupp om c. 5 st. Juglans mandshurica på tomten. Gruppen har burit nötter åtminstone de senaste 10-12 åren och jag har t.o.m. lagt in bilder här på Forumet av såväl honblommande som frostskadade kvistar med hanblommor - som “gisseväxt” - men ingen har brytt sig om att svara.
“Mina nötter” är inte mycket att äta men mycket bra att färga med!

0

klas jaederfeldt

12 jul 2008 kl. 11:21

likören gjorde jag så här

fyllde en burk med gröna frukter hällde över sprit det blev en grön illaluktande sörja som jag nog aldrig skulle våga dricka, burken fick stå och efter (tror jag) 4 månader hade hela innehållet bytt färg till mörkbrunt och hade en härlig smak,tillsatte socker och drack

0

Jan A

ElisabethJansson

13 jul 2008 kl. 00:02

Hej!

Det var mycket intressant läsning.varför är de inte goda att äta?
Någon har sagt att de måste rostas först?
Är det olika sorters valnöt?
Jag har ätit hasselnötter från naturen där jag bor,de blev lagomt mogna till jul det var hos en granne som vi plockade och vi hade lov att ta.
Det är de mest fantastiska godahasselnötter som jag ätit!

Tyvärr så hinner alltid fåglarna före,och märkligt nog vet de vilka nötter som är tomma!

Fruktansvärt att se segelflygplanet störta och inget kunna göra!

Trollhand är en av mina favoritsvampar att studera den är mycket intressant!

0

Nytt träd

Elisabeth jansson

13 jul 2008 kl. 00:10

Hej!

Här kommer ett nytt träd att gissa på!

“proffsen” får vänta lite med att gissa och även de som varit på Botaniska i Visby

Klas tack för din information om likören och du var först med att svara rätt!

Vad heter trädet?

0

Nytt träd

klas jaederfeldt

13 jul 2008 kl. 00:44

kanske fel, troligt, men ett namn rinner upp Ormgran rätt/fel?

0

Nytt träd

Elisabeth jansson

13 jul 2008 kl. 23:00

Hej Klas!
Orm gran är inte rätt!

Halva ordet är rätt gran men sedan ska det heta något mer!

0

Nytt träd

Jeanette P, Lulé

14 jul 2008 kl. 14:17

Brödgran?

0

Nytt träd

Stefan HBG

14 jul 2008 kl. 15:15

Tror som jeanette P, brödgran.

0

Nytt träd

klas jaederfeldt

14 jul 2008 kl. 15:29

stämmer nog

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2008 kl. 16:13

Här är en av de roligare länkarna till Araucaria araucana!
http://www.scanpalm.no/araucaria_english.html

0

Brödgran

Elisabeth jansson

14 jul 2008 kl. 18:04

Visst är det brödgran Jeanette du hade rätt sänder en bild på text hoppas den går att läsa,mycket intressant träd och fruktansvärd vass.

Brödgran

0

Brödgran

Jeanette P, Lulé

14 jul 2008 kl. 19:27

Var lite osäker om det var så det hette men kul att lite minne finns kvar sedan gymnaietiden =).
Elisabeth! Texten gick bra å läsa :).

0

Mindre ätvänliga manchuriska valnötter

Jan A, Uppsala

14 jul 2008 kl. 22:16

Elisabeth, du undrade varför mina manchuriska valnötter inte är så matnyttiga. Här ska du få se hur de ser ut.
Först en bild med honblommor, sen en som visar de otäckt taggiga och hårda c. 5-6 cm långa skalen (vanliga valnötter har trevligare yta! Utanför det här skalet finns på den färska frukten ett mjukköttigt “hudskal”.
Sen en bild som visar hur litet utrymme som finns för “nötkött” innanför det TJOCKA skalet!
Även om själva nöten, FRÖET, är litet, så är grobarheten mycket god och jag har just nu säkert mer än 50 självsådda plantor.
Ditt förslag om att rosta dessa nötter före avnjutandet är nog välbetänkt. Jag avstår ändå och köper istället “äkta” valnötter!

0

Åsa Olofsson

22 okt 2016 kl. 10:42

Fikonträd

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?