Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 430 visningar
2 svar

Bestämningshjälp önskas för resupinat ticka(?) på hassel

Nicklas Johansson

19 jun 2015 kl. 00:57

Hej! Får inte kläm på denna svamp. Växer på gammal hassel i en rik ek- och hassellund. Tacksam för all hjälp.

/Nicklas

0 493 visningar
5 svar

Vaxskivling?

Kjetil

18 jun 2015 kl. 23:07

Kan någon arta denna skivling? Växte i gräsmatta vid koloniområde.

0 383 visningar
1 svar

Champinjon?

Ninni Solström

18 jun 2015 kl. 18:46

Den ser ut som en champinjon. spricker upp på hatten, har svarta sporer, ingen ring, växer gyttrat i trädgård,torr något trådig, luktar åt champinjonhållet. Den växer nu.

Vad kan det vara

0 280 visningar
2 svar

Kantareller

Peter

18 jun 2015 kl. 21:04

Någon som har hittat kantareller ännu (inte alltför små). Tack

0 290 visningar
3 svar

Vad?

anithaumeå

17 jun 2015 kl. 15:07

Är detta ett blivande broskkrös.

Växer på samma björk som broskkrös

0 312 visningar
1 svar

Vilken ticka?

Charlie W

18 jun 2015 kl. 20:29

På död björk på Gotland, men sannolikt inte på basisk mark. Mycket björktickor runt omkring.

0 355 visningar
1 svar

Entoloma..

Greger

20 jun 2015 kl. 05:30

Är detta väl kanske?

Det är väl inte vårrödhätting utan någon annan?

Det är väl ett svårt släkte, kanske svårt att säga nåt om art?

Tallskog på Kalkmark.

0 881 visningar
1 svar

Kalkrik mark?

Daniel

20 jun 2015 kl. 08:25

många säger att dem har hittat svamp i kalkrik mark hur vet man om marken e kalkrik eller inte utan att ta prover på marken?

0 267 visningar
1 svar

Vilken svamp ?

Frenk

16 jun 2015 kl. 17:51

Växer på gamal björk i blandat skog.

0 326 visningar
3 svar

Vågad vacker ticka?

Jan A, Uppsala

12 jun 2015 kl. 21:09

Gårdagens hundrastning blev fof en konroll av några något annorlunda lokaler för årets växt i SBF, ögonpyrola, Moneses uniflora.

På vår väg hittade vi dock rubriksvampen, en vågad ticka på en granlumpbit, delvis nedsjunken i mossa m.m. i en gallrad, 60-70-årig granplantering på kulturmark. På första bilden ses den tuktiga, marknedsänkta delen c kl 7-½8. 

Sen kommer alltmer närgångna och ”vågade” bilder.  Nån som vet?

0 302 visningar
5 svar

Sandsopp

Stefan

14 jun 2015 kl. 18:50

Många talar sig varma för Sandsoppen som matsvamp. Jag har aldrig prövat den själv då jag trott den var helt smaklös. Kan jag få några omdömen ifall det är värt att söka efter den? Tack på förhand.

0 310 visningar
0 svar

Lyckad naturvårdsinsats

Ola

16 jun 2015 kl. 15:19

0 255 visningar
3 svar

Svampar söderut

Karl S

14 jun 2015 kl. 16:19

Kom nyligen tillbaka från en månads fältarbete i Nya Zeeland och börjar sortera upp kollekter och bilder. Här är några vackra arter från sydbokskogarna.

1+2: Cortinarius cramesinus, full med anthrakinon-pigment.

3. Psilocybe makarora, verkar potent med blånande fot.

0 290 visningar
0 svar

Karl Johan

Eva

14 jun 2015 kl. 15:13

Jag har hittat några svampar som ser ut dom Karl Johan men kan det vars möjligt nu i juni i Dalarna?

Någon som vet har även hittat snödropparna.

0 333 visningar
1 svar

Liten brun svamp

Mikael, Finland

14 jun 2015 kl. 11:46

Den här lilla 1.5 cm stora svampen hittade jag på en skogsväg i höjd med Umeå men på finska sidan.

Är det någon som vet vad det kan vara?

0 261 visningar
0 svar

Brand för att gynna bla svamp

Ola

12 jun 2015 kl. 17:15

0 247 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Micki

10 jun 2015 kl. 21:34

Vet någon vad det här är för svamp? Växte intill en skogsväg i barrskog.

0 399 visningar
0 svar

Svamp försäljning

Peter

10 jun 2015 kl. 22:12

Tjenare!

Har lyckats skapa mig en “kundbas” med folk som är väldigt intresserade av att köpa både kantareller och trattkantareller när det väl börjar (kantareller har jag hittat på mina gamla ställen, pyttesmå är dem, men är rejält med dem)

Har suttit och klurat ut ett liter pris för rensade kantareller, hamnar någonstans på 25-30 kronor för en liter (300 gram) är det alldeles för lite eller för mycket?

Har ni/brukar ni sälja svamp och vad brukar ni ta för priser.

0 401 visningar
3 svar

Mer gift i murklor i år??

Marielle

10 jun 2015 kl. 12:43

Hej alla. Jag har fått information om att murklorna skulle vara extra giftiga i år?... Har ni fått någon info/rapporter om det?  MVH/Marielle

0 253 visningar
1 svar

karljohan?

Päivi

10 jun 2015 kl. 12:05

Är detta en karljohansvamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone