Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 277 visningar
4 svar

frågetecken 140921

bo e

22 sep 2014 kl. 16:37

vid söndagensa svamputflykt i duggregn var allt väldigt blött förstås
därav den blanka ytan på denna milda kremla

växte i betesmark nära ekdunge
storlek ca 7-1,5 dm diameter
gruppvis om 4-tiotalet svampar

kvismaredalen, nerike

0 1840 visningar
7 svar

Bok: Ole Högberg, Flugsvampen och människan

Stefanie

25 jun 2013 kl. 11:32

Hej,

Jag letar efter följande boken som är plublicerad av Carlssons Bokförlag:

Flugsvampen och människan; Högberg, Ole

Jag kan inte hitta något ställe där man kan köpa boken och undrar om ni kan hjälpa?

0 265 visningar
0 svar

Den stora skogsbranden

Västmanlänning

24 sep 2014 kl. 13:20

För den som vill läsa om konsekvenserna av den stora skogsbranden i Västmanland rekommenderas detta nyhetsbrev:

http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/allmant-om-lansstyrelsen/Lansnytt/Lansnytt-2014-3-webb.pdf

0 266 visningar
2 svar

vilka svampar?

Simon

23 sep 2014 kl. 22:55

Hej!
Vore tacksam om någon kunde identifiera dessa två svampar.

Mvh

0 269 visningar
5 svar

Vildsvin

MagnusH

22 sep 2014 kl. 14:34

I lördags var vi ute i ett naturreservat i Alingsåstrakten och plockade mängder med rödgul trumpetsvamp.
Stora områden av marken såg ut som om någon gått fram med en jordfräs!
Jag antar att det är vildsvin som bökat sig fram.
Gillar de rödgul trumpetsvamp?

0 237 visningar
0 svar

Någon sopp, men vilken?

Jonas

23 sep 2014 kl. 20:37

Grynsopp??

0 1294 visningar
11 svar

Bekräftelse goliatmusseron

Jörgen

15 sep 2014 kl. 12:45

Hittade dessa i sand- och stenrik blåbärstallskog utanför Umeå. Jag tycker mig känna den karaktäristiska parfymaktiga lukten, men jag brukar ibland ha svårt att lita på mina egna omdömen. Är det enbart doften som man använder sig av för att skilja den från kråsmusseron? Om man skulle tillaga en kråsmusseron, smakar den endast illa men är i övrigt ofarlig?

0 299 visningar
5 svar

Vilken Riddarmusseron?

Greger

23 sep 2014 kl. 18:36

Hej

Hittade en hel del av dessa Riddarmusseroner. Det finns visst flera närstående arter. Foten inte med fjäll och lite rödlätt längst ner.
Foten rätt smal.

Och smaken? Ja någonstans mittemellan besk och mild.

Tallskog med en hel del löv..

Är väl inte ätlig då?

0 287 visningar
1 svar

Stubbsvamp

Sara

23 sep 2014 kl. 17:44

Var lite modigare än vanligt i skogen i dag. sitter nu här och funderar på om jag vågar äta den..Kan detta va rökslöjskivling? Eller är det svavelgul slöjskivling, det ska väl va skillnad i smak, men vågar man smaka på en giftsvamp? Kan det va någon annan giftsvamp? Gifthätting läste jag här kunde va en förväxlingssvamp.

0 362 visningar
10 svar

Rättviksheden idag — slippa rimspindligen

Karl S

17 sep 2014 kl. 20:22

Massor av svamp på Rättviksheden, speciellt spindlingar.

Tusentals av undersläktet Telamonia, fast svårbestämda. då de ändrat färg under torkan och ingen direkt nyproduktion äger rum längre. Men massor av fina, feta, fuktiga fleggar (und.sl. Phlegmacium).

Frygisk spindling (Cortinarius phrygianus, bild) finns på många ställen, en intressant sällsynthet.

Samt den vidunderligt vackra Hygrophorus calophyllus (bild).

Skönt också att den extremt kalkrika biotopen gör att ...mer…

0 237 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Malte

23 sep 2014 kl. 18:14

Den här svampen växte på en stubbe.

Kan någon identifiera den?

0 697 visningar
3 svar

Ostronskivling?

Joel

22 sep 2014 kl. 20:26

Vågar inte äta, men blev i alla fall väldigt glad av att hitta svamp som faktiskt ser ut som ostronskivling. Luktar man på dem så luktar de faktiskt så, men kan det verkligen vara det? Kan någon som faktiskt har plockat svampen bekräfta fyndet? Hittades i Sollentuna förra helgen.

0 315 visningar
2 svar

Denna brunsporiga ...

Crister

23 sep 2014 kl. 16:56

... skivling med sidoställd kompakt hård fot växer parasitiskt på björk i norra Värmland. Sporerna är släta och ellipsoida.
Vilken svamp är det?

0 302 visningar
4 svar

väldigt seg fot, skivor och vackert mönstrad hatt

Lena G

22 sep 2014 kl. 22:13

Vad är detta, tro?
/Lena

0 292 visningar
1 svar

Skogsvägen lyser brandgul

Anne Jukkas

23 sep 2014 kl. 18:01

Följde en skogsväg som nyligen förlängts i förberedelse för kommsnde avvekning. :(
Den går genom mycket gammal barrskog med endast lite inslag av löv. De nygjorda delarna av denna väg var översollade av Mönjeskål (tror jag att det är)
Var och kollade ett av mina trattis ställen utanför Ånäset i Västerbotten. Dom fanns där men fortfarande mestadels väldigt små och inte heller så talrikt som tidigare år. Det har varit väldigt varmt och torrt denna sommar och höst i omr…mer…

0 526 visningar
3 svar

Vit stor svamp, vilken sort?

Andreas

23 sep 2014 kl. 02:55

Hej

Hittade flera av denna svamp och skulle gärna få hjälp att identifiera den. Växte i barrskog i Nacka och såg väldigt fina ut.

0 359 visningar
2 svar

Ljus ticka

Meriona

23 sep 2014 kl. 14:51

Är detta svavelticka trots att den är så ljus? Växte på gammal gran i naturskyddsområde.

0 542 visningar
5 svar

Vilken musseron?

Fredrik

21 sep 2014 kl. 10:51

Hej,

Hittade flera bestånd med musseron liknande svampar med brun hatt och små små fjäll. De växer på gamla rötter och i en rabatt slänt i Stockholm. Jag tycker de påminner om en grov shitake svamp.

Är det någon som kan säga vad det är?

0 3627 visningar
12 svar

hundvalp ätit svamp

Susanne B

22 sep 2014 kl. 08:32

Hej!

Är det någon som vwet vad detta är för svamp, min valp åt troligen en bit av en sådan nu på morgonen.

0 280 visningar
2 svar

Orange svamp?

Micke

21 sep 2014 kl. 15:16

Vad är detta för svamp? Hittade den på en traktorväg i norra Småland.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone