då jag och några Puggehattare var utanför Åhus närmare bestämt “Sweden, Skåne, Yngsjö, Gropahålet”
Första roliga fyndet var Polycephalomyces tomentosus på, Reticularia lycoperdon, sotägg, en parasitsvamp som verkar ha en förkärlek för myxomyceter. Intill dessa växte en annan myx som jag gissar är några Trichia decipiens, Ullklubba, de står på tillväxt i en fuktkammare så får vi se vad det blir av dem:)
Serie 3.
Det var gott om olika musseroner och denna fick mig att vilja börja städa, medan den andra fick mig på andra tankar, varför då, jo det förstår ni när ni ser var den växer, inget kul att ha sådana i huset:)
1an.Såpmusseron Tricholoma saponaceum.
2an.Riddarmusseron, Tricholoma flavóvirens.
Åh, mina kära hemtrakter! Jag blir rörd.:) Och alldeles för sugen på att åka ut nu när jag sitter på jobbet.
Jag har också hittat en hel del olika musseroner i de trakterna. En liten bit utanför Yngsjö, närmare bestämt Hommevägen. Massor av olika svampar; flugsvampar av olika slag, massor av kremlor, brunsoppar, stensoppar, sand, smör och grynsoppar i mängder, samt då musseronerna. Tyvärr ingen goliatmusseron än så länge där jag letat. Jag har dock inte kollat vid Gropahålet. Jag börjar tvivla på att de finns här…Men skam den som ger sig.:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.