0 406 visningar

21 svar

Lite från igår

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 21:52

då jag och några Puggehattare var utanför Åhus närmare bestämt “Sweden, Skåne, Yngsjö, Gropahålet”
Första roliga fyndet var Polycephalomyces tomentosus på, Reticularia lycoperdon, sotägg, en parasitsvamp som verkar ha en förkärlek för myxomyceter. Intill dessa växte en annan myx som jag gissar är några Trichia decipiens,  Ullklubba, de står på tillväxt i en fuktkammare så får vi se vad det blir av dem:)

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 21:55

Serie2.
Mitt första fynd av Blodticka, Gloeoporus taxicola och Trattaggsvamp, Phellodon tomentosus, som vi hittade ett stort mycel av.

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 21:59

Serie 3.
Det var gott om olika musseroner och denna fick mig att vilja börja städa, medan den andra fick mig på andra tankar, varför då, jo det förstår ni när ni ser var den växer, inget kul att ha sådana i huset:)
1an.Såpmusseron Tricholoma saponaceum.
2an.Riddarmusseron, Tricholoma flavóvirens.

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 22:02

Serie 4.
Motaggsvamp, Sarcodon squamosus i mängder.

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 22:06

Serie 5.
Helge å rinner ut i Åhus, så då finns det ju båtar där. Biotopbild från området, tallbevuxna sanddyner, nästan orörd tallskog sedan nästan 200 år.
Några av oss tar en fikarast på stranden :)

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 22:09

Roligaste fyndet var dock dessa, Fjällmusseron, Tricholoma imbricatum. Vilket får mig att känna att det kanske skulle kunna finnas goliatmusseron i området, vad tror ni som kan goliat?
Till sist ett vårtöra som känner sig ensamt och vill kramas lite:)

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 22:11

Vårtörat blev tydligen generat och försvann, provar igen:)

0

Tony S

30 okt 2011 kl. 22:21

Parasiten på sotägg var ny för min del, alltid kul.
Serie 3. Riddarmusseronen är T. equestre.
Serie 6. Du menar kråsmusseron, T. focale.
Det var en fin lokal, någon dag hittar vi även goliat, ...tror jag.

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 22:29

Bra Tony, blandade filnamnen lite där, inte bra:( Visst hittar vi goliat bara vi letar lite till:)

0

benjamin

31 okt 2011 kl. 09:22

Lila möggling o kustsvamp

0

benjamin

31 okt 2011 kl. 09:23

Nja ser mer ut som skinnticka

0

Benjamin

31 okt 2011 kl. 09:25

Såp musseron+riddarmusseron eller svavel musseron.

0

benjamin

31 okt 2011 kl. 09:25

Yes motaggsvamp

0

benjamin

31 okt 2011 kl. 09:27

Lycka till med rödgul trumpetsvamp lyckan.

0

benjamin

31 okt 2011 kl. 09:28

Kastanje musseron giftig!ovanlig!

0

benjamin

31 okt 2011 kl. 09:29

Väluktande taggsvamp

0

Irene A

31 okt 2011 kl. 18:47

Sanddynerna där ser inte ut som typisk goliatmark - men osvuret är bäst :-)

0

"JAS" Helsingborg

31 okt 2011 kl. 19:43

benjamin????

Ja Irene A svära skall man inte men visst verkar det intressant:)

0

Mårten i Ljungby

8 okt 2012 kl. 16:48

Markerna liknar mycket de som vi har här utanför Ljungby (Kronoskogen) där goliatmusseron har hittats. Så ni gör nog klokt i att leta vidare.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2012 kl. 23:34

Vi letar på:)

0

Mattias Roos

9 okt 2012 kl. 10:40

Åh, mina kära hemtrakter! Jag blir rörd.:) Och alldeles för sugen på att åka ut nu när jag sitter på jobbet.

Jag har också hittat en hel del olika musseroner i de trakterna. En liten bit utanför Yngsjö, närmare bestämt Hommevägen. Massor av olika svampar; flugsvampar av olika slag, massor av kremlor, brunsoppar, stensoppar, sand, smör och grynsoppar i mängder, samt då musseronerna. Tyvärr ingen goliatmusseron än så länge där jag letat. Jag har dock inte kollat vid Gropahålet. Jag börjar tvivla på att de finns här…Men skam den som ger sig.:)

0

Mattias Roos

9 okt 2012 kl. 10:41

Kråsmusseron hittade jag för övrigt några stycken vid Hommevägen. Stora, fina exemplar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone